מה מתרחש מאחורי הקלעים בבחירת המנכ"ל במפעל הפיס?

תקופה סוערת ומאבקי כוחות במפעל הפיס: היו"ר עוזי דיין, פועל למניעת מינויו של אחד המועמדים לתפקיד המנכ"ל, ומתנגדיו מאשימים אותו בהיתר הפעילות המחמיר שגובש במשרד האוצר והוגש לחברה לפני כחודש

תקופה סוערת ומאבקי כוחות במפעל הפיס: בעוד היו"ר, עוזי דיין, פועל למניעת מינויו של אחד המועמדים לתפקיד המנכ"ל, מאשימים אותו מתנגדיו בהיתר הפעילות המחמיר שגובש במשרד האוצר והוגש לחברה לפני כחודש.

דיין מתנגד למינויו של ג'קי ואקים, גזבר עיריית חיפה וראש ועדת הכספים במפעל הפיס, שמצויד בהמלצות טובות וקיבל ניקוד גבוה במיוחד בוועדת האיתור, אך נראה שהוא לא יצליח למנוע אותו אם ואקים יעמוד בבדיקת הנאותות (Fit and Proper) שתבוצע, על פי תנאי ההיתר החדש, במשרדי החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט.

הבדיקה, שתבוצע רק אחרי שדירקטוריון מפעל הפיס יסיים סופית את הליך האיתור, צפויה להתמקד בשאלה אם ומדוע התקיימה נגדו חקירה במשטרה ומה עלה בחקירה, ובעיקר אם דיווח על כך כיאות וכנדרש בטפסים שמילא לוועדת האיתור. אם תתגלה בעיה בנאותות הדיווח, עלולה מועמדותו להיפסל ומעמדו של דיין יתחזק.

עם זאת, אם יאושר ואקים ודיין לא יצליח למנות את המועמד המועדף עליו, צפוי מעמדו להיחלש באופן משמעותי. אבל לא רק מעמדו צפוי להיחלש: לפי הערכות, העימות המתעצם בצמרת חברת ההימורים יחליש גם את מעמדם של שני הדירקטורים החזקים שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות, ושמואל ריפמן, ראש המועצה האזורית רמת נגב. שניים אלה תומכים בבחירת ואקים, הם יצאו בגלוי נגד דיין והם שותפים לקריאות להדיחו.

כל זה אומר שצפויה תקופה סוערת במפעל הפיס, כולל הטחת האשמות וגילויים לא חיוביים על המובילים והבכירים בחברה, המגלגלת הכנסות של כ-5 מיליארד שקל כספי הימורים בשנה. כשליש מההכנסות מוחזרות לזכיות בהגרלות והיתרה למימון מטרות ציבוריות שנקבעו על ידי הממשלה, בכלל זה בניית כיתות לימוד, גני ילדים, מענקים לסטודנטים, לתרבות, לרווחה, לספורט, לפנאי ועוד.

"פיל בחנות חרסינה"

העימות סביב בחירתו של ואקים על ידי ועדת האיתור בא בהמשך לעימותים נוספים במפעל הפיס שהתרחשו בשנה האחרונה. אנשי דיין, שמונה על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אחרי כשלוש שנים שבהן לא היה יו"ר לחברה, אומרים כי הוא בא לעשות סדר חדש, "לנקות את האורוות" ולהכניס יושרה, סדר ושקיפות בניהול כספי ההימורים.

המתנגדים לו אומרים כי הוא בא רק כדי לבנות לעצמו מעמד וכוח, באמצעות חלוקת כספי הפיס, במטרה להשתלב במקום טוב בין מועמדי הליכוד בבחירות לכנסת הבאה, ודבריו על שקיפות ועל תיקונים נועדו רק למטרת בניית תדמית אישית.

בדצמבר 2011, לקראת סיום תוקפו של ההיתר הרשמי לעריכת הגרלות והכנת ההיתר החדש במשרד החשבת הכללית, פעל דיין לקבלת היתר שירחיב באופן משמעותי את פעילות ההגרלות של מפעל הפיס ואת שליטתו בשוק ההימורים. הוא ניסה להפעיל לחץ באמצעות ראשי הרשויות, שאמנם תמכו בהרחבת היתרי ההימורים, אולם סירבו לפעול כי חשדו שדיין משתמש בכוחם המוניציפלי והפוליטי לחיזוק מעמדו בליכוד. הם האשימו את דיין בהתנהגות של "פיל בחנות חרסינה" ובכך שהתנהלותו התוקפנית והודעתו החוזרת ונשנית כי ראש הממשלה עומד לצדו ויעשה כל שהוא יבקש ממנו הביאו לכך שגם נתניהו וגם שר האוצר, יובל שטייניץ, סירבו להתערב ואפשרו לעבאדי-בויאנג'ו ולסגנה, אבי גבאי, לעבוד בחופשיות יתרה על התנאים המחמירים, לדעת אנשי מפעל הפיס, של ההיתר החדש.

היתר בתנאים מחמירים

ההיתר, שניתן לחמש שנים, גובש לאחר עבודת מטה שנמשכה חודשים וכללה השוואות בינלאומיות, בדיקת השוק בארץ, החוקי והבלתי חוקי, ועוד. ההיתר החדש, שגורמים במפעל הפיס כינו "דרקוני", מחיל על החברה חובות שקיפות ועמידה בכללים שלא היו נהוגים בה מעולם. בכלל זה נקבעו חובות עמידה בהוראות ממשל תאגידי ואימוץ פרקים מחוק החברות. כמו כן נקבעו סייגים לנוהלי מכירה, ובכלל זה אכיפה פלילית של איסור מכירה לקטינים, ונקבעו כללי דיווח ובקרה שלא היו בה קודם.

מפעל הפיס יחויב בניהול כספים לפי כללי דיווח חשבונאיים בינלאומיים, בדיווח על שימוש בכספים, ובפיקוח על חלוקת כספים. עוד יהיה על החברה לעמוד בתנאים ולקבל אישורים לקבלת זכיינים חדשים, לעמוד במגבלות על שיווק וקידום מכירות שמטרתן מניעת עידוד הימורים בקרב קטינים, וכן היא תהיה נתונה לפיקוח ואישור הרגולטור בכל הנוגע למועמדים למשרות בכירות (כלומר, ביצוע בדיקת נאותות). עוד תוקם ועדת השקעות שתפקח על ההשקעות הכספיות של התאגיד.

במקביל, אחרי שנים של פעילות עצמאית יוצאת דופן, חלוקת כספים על פי מפתחות לא שקופים ולא מדווחים, והיעדר בקרה חיצונית - נקבע כי מפעל הפיס יהיה חייב לאפשר למשרד האוצר או למי שימונה מטעמו לקיים כל בדיקה שתידרש לבחינת עמידתו של התאגיד בהוראות ההיתר.

מיד לאחר מסירת ההיתר, הוקם במשרדו של גבאי צוות פיקוח על מפעל הפיס, ובתוכנית העבודה לשנה זו יש כוונה להעמיק את הפיקוח על התאגיד ועל חלוקת הכספים בו.