"בועת הנדל"ן היא משקולת על צווארה של הכלכלה האמריקנית"

אריק שניידרמן, התובע הכללי של מדינת ניו-יורק: "יש אובדן אמון חמור בארה"ב ביחס לסקטור הפיננסים"

"ההתאוששות הכלכלית בארה"ב מגיעה, היא בדרך. רק צריך להיות זהירים, צריך שקיפות גבוהה, וחייבים להפנים את החוקים. אנו בפתחה של התאוששות יציבה, והיא תתרחש לאחר שננקה את האורוות כהלכה" - כך אמר הבוקר (ב') אריק שניידרמן, התובע הכללי של מדינת ניו-יורק, שהיה הנואם המרכזי של ועידת תל-אביב להשקעה מוסדית של DC פייננס, שהתקיים במלון דייוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב.

לדברי שניידרמן, "היום, אפשר לומר בבירור שבועת הנדל"ן היא משקולת כבדה על צווארה של הכלכלה האמריקנית. כשנצליח לצמצם את כובד המשקולת, אז גם הכלכלה תיחלץ מהמשבר. המשבר הנוכחי מחק 1.8 טריליון דולר מכספי הפנסיה ו-7.4 טריליון דולר בהון נדל"ני. ישנם מיליוני אנשים שהכסף שלהם היה בבתים שלהם, והיום הבתים שווים הרבה פחות. אותם אנשים לא מבזבזים כסף, לא מבצעים רכישות ומצמצמים הוצאות על חינוך ילדיהם. זו משקולת כבדה על צווארנו".

בנאומו התייחס שניידרמן בהרחבה למשבר הכלכלי בארה"ב והדגיש כי המוקד החמור ביותר הוא אובדן האמון במערכת. "אי-אפשר לקיים מערכת כלכלית יעילה כאשר האמון לא קיים. כאשר אתה צריך לבדוק בשבע עיניים כל מילה שנאמרת לך, אי-אפשר לקיים כך כלכלה. המטרה שלנו היא להשיב את האמון האבוד במערכת האמריקנית", אמר.

מטרה נוספת, לדבריו, היא להעניש את האחראים למצב. "אנו נדאג שמי שפגע בציבור ישלם את המחיר. לצד זה ננסה להקל ככל הניתן על מי שנפגע".

שנדיירמן הדגיש כי "בועת הנדל"ן היא הבעיה החמורה ביותר. מדובר פה בבתים של אנשים. באנשים שכל הונם היה מצוי בין אותם קירות. אובדן הבית הוביל לאובדן אמון חמור במערכת. יש אנשים רבים שרואים בוול סטריט סוג של קזינו".

לדברי שניידרמן, כשהוא נכנס לתפקיד היו מי שכינו אותו "השריף החדש של וול סטריט" או "הסיוט הגדול של וול סטריט". לדבריו, "האמת היא שאני מגיע מהסקטור העסקי, ורבים מחברי ובני משפחתי הם חלק מקהילת הפיננסים האמריקנית. תפקידי הוא לרדוף אחרי הרעים ולגרום להם לשלם את המחיר, לצד עבודה קשה בשינוי הרגולציה וייעול המערכת".

שניידרמן הוסיף כי "רבים חשים שמערכת הפיננסית האמריקנית מקולקלת. מוניטין של גופים טובים נפגע חמורות בגלל פעילות קלוקלת של גופים שחטאו. לכן כשם שארדוף ביד קשה אחר הרעים, אני רואה בסיוע לטובים מטרה חשובה לא פחות".

עוד הוסיף שניידרמן כי המשבר בו ארה"ב מצויה כעת הנו תולדה של תהליך חמור של כרסום ברגולציה. "הרגולציה הלכה והצטמצמה, הורידו את הפיקוח על נגזרים, הפיקוח על המשכנתאות היה מתחת לכל ביקורת, וכך אט-אט מצאנו עצמנו על פתחו של תהום. משכנתאות ניתנו ללווים ללא כל בדיקת רקע, מאות אלפי משכנתאות ניתנו לאנשים שלא העבירו אפילו החזר אחד, המערכת כולה פעלה בצורה עיוורת וחסרת אחריות".

בהמשך הכנס, במהלך פאנל בנושא השקעה בתשתיות, אנרגיה ונדל"ן, התייחס עו"ד יהודה רוה לכשלים המעכבים את פיתוח התשתיות בישראל. רוה התייחס בדבריו לצורך המיידי לעודד את המשקיעים המוסדיים להשקיע בפרויקטים לאומיים של תשתיות, וציין כי "סך הכספים המנוהלים בידי המוסדיים הוא כטריליון שקל - אם יועברו אפילו 10% בלבד מתוך הכספים הללו לפרויקטים לאומיים ולתשתיות, וייערך שיתוף-פעולה עם הבנקים - כלל לא יהיה צורך במימון זר לפרויקטים הללו".

רוה, המייצג חברות גדולות במשק בפרויקטים הגדולים במשק בתחום התשתיות הלאומיות, ביניהם חברת מנרב, אשר זכתה לאחרונה במכרז הענק להקמת עיר הבה"דים בנגב בהיקף של 9 מיליארד שקל, טוען כי "אם המדינה הייתה מפעילה היום את המוסדיים, כבר הייתה היום רכבת קלה בתל-אביב".

לדבריו, על המדינה להבטיח למוסדיים תשואת מינימום בכדי לעודד אותם להשקיע בפרויקטים לאומיים.