ועדת החוקה אישרה צו המסדיר פעילות של עו"ד זרים בישראל

הצו קובע את גובה הבטוחות שעורכי דין בעלי רישיון ממדינה זרה, המבקשים לפעול בישראל, חייבים להפקיד - בגובה 2 מיליון שקל, בהפקדה או בפוליסת ביטוח

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (ג') את הצו המסדיר את פעולתם של עורכי דין זרים בישראל. מדובר בצו מטעמו של שר האוצר יובל שטייניץ, הקובע את גובה הבטוחות שעורכי דין בעלי רישיון ממדינה זרה, המבקשים לפעול בישראל, חייבים להפקיד - בגובה 2 מיליון שקל, בהפקדה או באמצעות פוליסת ביטוח.

צו הבטוחות לעורכי דין זרים המבקשים לפעול בישראל הוא תולדה של תיקון לחוק לשכת עורכי הדין משנת 2009, שבו נקבע כי הלשכה תנהל רישום של עורכי הדין זרים וכן פירמות עריכת דין זרות הפועלים בישראל מתוקף רישיון עריכת הדין שלהם בלשכה זרה.

על-פי החוק שאושר, "רשאי מי שהוא בעל רישיון לעסוק בעריכת דין מחוץ לישראל, אם קיבל היתר לכך מהוועד המרכזי, לתת שירות משפטי בעניין דין זר בישראל, אף שאינו עורך דין או עורך דין זר - ובלבד שמרכז פעילותו במסגרת עיסוקו בעריכת דין הוא מחוץ לישראל, והשירות המשפטי בעניין דין זר ניתן שלא בדרך עיסוק".

עו"ד אלעד מן - חבר לשכות עורכי הדין בישראל ובאנגליה, המשמש כנציג לשכת עורכי הדין בישראל מול מספר לשכות זרות ובהן הלשכה הבריטית, הסקוטית והאוסטרלית - אמר ל"גלובס" בתגובה כי "אישור צו הבטוחות הוא צעד ראשון וחיוני בהפעלת הרפורמה הנחוצה הזו. כעת יש לרכז את מלוא המאמצים כדי להשלים אותה בגיבוש התקנות על-ידי לשכת עורכי הדין ומשרד המשפטים".

לדבריו, "יש עדיין חוסר בהירות רב בשאלה כיצד המשרדים הזרים יתנהגו בפועל, בייחוד לאור כשלים בחקיקה הראשית, כמו למשל העובדה שגופים בעלי אחריות מוגבלת אינם מורשים לפעול בישראל, ועניינים נוספים הדרושים תיקון בחקיקה ראשית כדי להפוך את הרפורמה הזו ליעילה".