Made in the USA

מתי בפעם האחרונה רכשתם מוצר שייצרו אותו במפעלים בארצות הברית?

התרוממות רוח בלתי רציונלית שטפה את המשקיעים בעקבות נתוני האבטלה בארה"ב שפורסמו בסוף השבוע. נתוני האבטלה הראו על גיוס של כ-230 אלף עובדים, נתון מרשים ביותר שנותן אופטימיות רבה בנוגע להתאוששות שוק העבודה. גם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עלה, וזו אחת מהסיבות שלמרות יצירת מקומות העבודה המרשימה, שיעור האבטלה נותר ללא שינוי.

אין ספק ששוק העבודה בארה"ב נראה טוב יותר משציפו. ייתכן אפילו שבנקודת הזמן הנוכחית, הוא אחד מהבודדים בעולם שיוצר מקומות עבודה. אך למרות זאת, יש לראות את הנתונים בהקשר הנכון.

המשבר ב- 2008 הביא לשינוי חד בכלכלת ארה"ב. שני הסקטורים שנפגעו הקשה ביותר הם סקטור הבניה והסקטור הפיננסי. בעוד שענף הבניה נעצר כמעט באופן מלא, לסקטור הפיננסים היו עוד איזה שנתיים של שקט. למרות התיקון בשווקים ב-2009 וב-2010, לא חזר שוק התעסוקה בחברות הפיננסים להיות כשהיה טרם המשבר. שילוב של מיזוגים ורכישות (לדוגמא בנק אוף אמריקה ומריל לינץ'), פשיטות רגל (MF גלובל, וליהמן ברדרס כמובן), ודעיכה של סקטור שלם של מוצרים מגובי משכנתאות, הביאו לשינוי כמעט מבני בשוק התעסוקה הפיננסי.

אך בעוד שניתן להתווכח האם השינוי במועסקים בסקטור הפיננסים והבניה הינו שינוי שנובע מהעובדה שכלכלת ארה"ב לא מתאוששת כראוי, ישנו סקטור שלעולם לא יתאושש. אנו מדברים על סקטור הייצור. האבטלה בסקטור הזה נובעת משתי מגמות. הראשונה, אשר החלה עוד בתחילת שנות האלפיים, הינה של העברת קווי יצור למדינות זולות באסיה.

המגמה השניה, שהחלה ב-2008, הינה הניסיון של החברות להתייעל ולהקטין הוצאות על מנת לחפות על הירידה במכירות. הסיבות האלו גורמות לכך שפועל הייצור שאיבד את עבודתו בשנים 2008-2009, לעולם לא יחזור להיות פועל ייצור. לעומת סקטור הבניה והפיננסים, לא משנה בכמה תצמח כלכלת ארה"ב, בסקטור הזה האבטלה כבר מבנית.

בטבלה שלהלן ניתן לראות מהו אחוז המשרות שנוצרו בשנים האחרונות מתוך סך המשרות שאבדו בזמן המשבר בחלוקה לסקטורים. כצפוי, סקטורים מחזוריים פחות כגון בריאות וחינוך, כמעט ולא איבדו משרות. להיפך, תוכניות תמרוץ ממשלתיות בדרך כלל מביאה לתוספת משרות בסקטורים האלו בתקופות של משבר.

לעומת זאת, את המצב האומלל של עובדי הפיננסים בארה"ב, עובדי הבניה והייצור לא ניתן שלא לראות. פה מדובר כבר באבטלה מבנית. מקום עבודה שלעולם לא יחזור.

אחוז המשרות שנוצרו מתוך סך המשרות שאבדו במשבר

סקטור

%

חינוך ובריאות

100%

שירותים

83%

תחבורה

42%

ייצור

17%

שירותים פיננסים

8%

בניה

6%

אבל לא רק פה מסתיימת הבעייתיות עם האופטימיות לגבי שוק העבודה האמריקאי. אמנם בחודש פברואר גוייסו כ- 230 אלף עובדים. אך סביר להניח שקצב הגיוס הזה לא יימשך. ההיסטוריה מלמדת אותנו שגם בתקופות של צמיחה חזקה, כגון ב-2005 ותחילת 2006, לא ייצר המשק האמריקאי כמות כזו של משרות לאורך זמן.

מספר המשרות שנוצרו בממוצע לחודש בארה"ב

שנה

משרות שגויסו (אלפים)

2004

170

2005

212

2006

178

2007

96

2008

256-

2009

422-

2010

78

2011

137

שקלול נתוני ייצור העבודה ההיסטוריים יחד עם האבטלה המבנית האמיתית בבניה, ייצור ופיננסים, צריכה להדליק נורה אדומה. שוק העבודה האמריקאי מתאושש, אולי הוא אפילו השוק היחיד שמתאושש בעולם. אך למרות זאת, לשוק העבודה ייקח עוד שנים להגיע לרמות של כ-6% אבטלה, שהינה רמה גבוהה יחסית. כנראה שרמות האבטלה שהיו טרם המשבר כבר לעולם לא יחזרו.

אז אין מה להתפעל מנתון חיובי כזה או אחר, הכלכלה האמריקאית אכן משתפרת אך כנראה שהיא לא תצליח לחזור לרמות צמיחה בריאות ושיעור אבטלה נמוך בשנים הקרובות, ואולי אפילו לעולם.

חיים נתן הוא כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים

בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה מבטחים קרנות נאמנות ו/או מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.