סיטיפס תשלים הקו הראשון של הרכבת הקלה ב-6 חודשים

במסגרת ההסכם שיאושר ביממה הקרובה תתחייב זכיינית הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים להשלים את הליקויים בהפעלת הפרויקט הקשורים כדי שתוכל לקבל מהמדינה אישור על השלמת הפרויקט ושחרור של החלק האחרון במענק ההקמה

הסכם בין המדינה לסיטיפס שצפוי להחתם ביממה הקרובה אמור להבטיח את השלמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים, בתוך שישה חודשים.

קו הרכבת הקלה שהופעל לראשונה ב-18 לאוגוסט ספג מאז ביקורת ציבורית קשה על אי אמינות השירות של הרכבת, בעיות כרטוס וקנסות גבוהים. במסגרת ההסכם שיאושר ביממה הקרובה על-ידי דירקטוריון סיטיפס תתחייב זכיינית הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים להשלים את הליקויים בהפעלת הפרויקט הקשורים ברובם לרמת השירות והעמידה בלוחות הזמנים כדי שתוכל לקבל מהמדינה אישור על השלמת הפרויקט ושחרור של החלק האחרון במענק ההקמה, הנאמד בעשרות מיליוני אירו.

סיטיפס אמורה לקבל עוד 80 מיליון שקלים בימים הקרובים בעקבות הגדלת מספר הרכבות, 80 מיליון נוספים תמורת קבלת אישור ההפעלה ו-25 מיליון לאחר שתושלם התקנת הרמזורים החכמים ב-60 צמתים (עד כה הותקנו רמזורים חכמים ב-51 צמתים). כאמור 45 מיליון שקלים נוספים יישארו בידי המדינה כבטוחה עד להשלמת הליקויים במערכות ועמידה בלוחות הזמנים וברמת השירות שדורשת ממנה המדינה.

סיטיפס מצידה תפקיד ערבות בגובה 10 מיליון אירו להשלמת התחייבויותיה. ההסכם אינו מסיים את הליכי הבוררות שכבר החלו בין הצדדים הכוללים תביעות הדדיות בהיקף מאות מיליוני אירו. יחד עם זאת הצדדים התחייבו שלא להגיש תביעות חדשות במהלך החודשים הקרובים. הבוררים בועז אוקון ודוב וייסגלס הודיעו כי יפרידו בין הדיון בהשלמת הפרויקט לבין בירור התובענות הכספיות.

לטענת המדינה ישנן עדיין מספר בעיות קשות בהתנהלות הרכבת הקלה. מדובר בהיעלמות של רכבות ממסכי הבקרה, מערכת הקשר המשובשת בין הרכבות למרכז הבקרה, אין עדיין מנהל תפעול קבוע לויאוליה, אין עמידה בזמני הגעה קשיחים ובתדירות של 4.5 דקות.

העובדה כי הרכבת לא עמדה בלוחות הזמנים לנסיעה לא אפשרה לאגד לסנכרן את זמני הגעת קווי האוטובוס שלה עם זמני היציאה של הרכבת. סיטיפס מצידה טענה בעבר כי המדינה לא הייתה ערוכה להפעלת הרכבת וכי מרבית הליקויים ייפתרו כעת לאחר שהתקבל האישור להגדלת מספר הרכבות מ-18 ל-21. גם העובדה כי סיטיפס קיבלה אישור של גוף הבקרה הבינלאומי מעידה כי אין בפרויקט ליקויים מהותיים.

גורם המעורב בפרויקט אמר ל"גלובס" כי החברות השותפות בסיטיפס - אלסתום, אשטרום, קרן תשתיות ישראל, הראל ו-ויאוליה - מבינות כי אם לא יגיעו להסכם שיסיים את הסכסוך עם המדינה הן לא יוכלו להמשיך להתמודדות על מכרזי הרכבת הקלה בתל-אביב. בנוסף שואפת סיטיפס לקבל נתחים מעבודות הארכת הקו האדום שצפויות להתפרסם בקרוב.

את המדינה ייצגו במו"מ סגן החשב הכללי גיל שבתאי מ"מ סמנכ"ל יבשה במשרד התחבורה יהודה אלבז וסגנו דרור גנון. את סיטיפס ייצגו המנכ"ל יהודה שושני והיו"ר אברהם בייגה שוחט.