פריימריז: סנטורום זכה, גינגריץ' הפסיד במגרש הביתי

אלבמה ומיסיסיפי, שתי המדינות השמרניות ביותר בארה"ב, הכתירו את סנטורום כמנהיג השמרנים הרפובליקניים ■ טיעונו של רומני, שהוא המועמד הרפובליקני "הבלתי נמנע", ספג מכה נוספת

סבבי הפריימריז במיסיסיפי ובאלבמה, שתי המדינות השמרניות ביותר בארה"ב, הסתיימו אמש (ג') בניצחונו של ריק סנטורום, המתמודד הנוצרי האדוק, שהתנגדותו האבסולוטית להפלות והבוז שלו לחינוך אקדמי הפכו אותו לגיבור בעיני הנוצרים האוונגלים, ליבת הבוחרים הרפובליקניים.

המפסיד הגדול הוא ניוט גינגריץ', שניסה להציג את עצמו כשמרני הטהור ביותר בהתמודדות הרפובליקנית. אנשי מסיבת התה, הנוצרים האוונגלים ואולטרה-ימנים אחרים בשתי המדינות הדרומיות העדיפו את השמרנות הפופוליסטית של סנטורום, איש משפחה מובהק, על פני השמרנות השכלתנית של גינגריץ', שנושא על גבו חטוטרת של שלוש נשים ובגידות בחלקן. מיט רומני, שלמד לדבר בעגה דרומית לקראת הפריימיריז במיסיסיפי ובאלאבמה, הראה שוב שהוא אינו יכול להתחבר לבוחרים רפובליקניים שמרניים. הם פשוט אינם אוהבים אותו ואינם נותנים בו אמון.

אזכור: בפריימריז - בחירות מקדימות - של המפלגה הרפובליקנית השנה מתמודדים רומני, סנטורום, גינגריץ' וכן רון פול הליברטאריאני, על הזכות להיות מועמד המפלגה בבחירות לנשיאות בנובמבר.

בסבב הבחירות המקדימות באלבמה זכה סנטורום ב-34.5% מקולת הבוחרים הרפובליקניים. גינגריץ' קיבל 29.3%, רומני 29% ופול - 5%. במיסיסיפי הצביעו בעד סנטורום 32.9% מהבוחרים, בעד גינגריץ' - 31.3%, בעד רומני - 30.3% ובעד פול - 5%. מהנתונים האלה מזדקרת עובדה ברורה: יותר משני שלישים של הבוחרים בדרום העמוק של ארה"ב הצביעו נגד רומני. סקרים שנערכו ליד הקלפיות הראו ש-כ-80% מהצביעים הגדירו עצמם נוצרים אוונגלים, נוצרים שנולדו מחדש או שמרנים מאוד. בוחרי הגוש הזה הפגינו שרומני אינו האיש שלהם.

תוצאות סבבי הפריימריז בשתי המדינות יוצרות דינמיקה שתוביל, כנראה, לפרישתו של גינגריץ' (ואולי גם פול), ושתהפוך את השלבים הבאים בהתמודדות הרפובליקנית למירוץ בין שני מתמודדים: סנטורום ורומני. אין ספק, שהתבוסה בדרום העמוק מתחילה להוציא את האוויר מהבלון הנפוח של גינגריץ'. כל הקמפיין שלו היה בנוי על מה שהוא כינה "האסטרטגיה הדרומית שלי". מדינות הדרום נחשבות, בצדק, למגרש הביתי שלו. שני הנצחונות היחידים שלו בפריימריז עד עתה היו בג'ורג'יה, מדינת הבית שלו, ובקרוליינה הדרומית, שתיהן מדינות דרומיות. דוברי הקמפיין של גינגריץ' הכריזו בשבועות שחלפו שמיסיסיפי ואלאבמה הן מדינות שבהן גינגריץ' "חייב לנצח". המשמעות היתה, כמובן, שהפסד באחת מהמדינות, ועל אחת כמה וכמה בשתיהן, יניע אותו לפרוש מהמירוץ.

לפי הערכות של אנליסטים רבים, יש לצפות שגורמים שמרניים במפלגה יגבירו את לחצם על גינגריץ' לפרוש, כדי להימנע מפיצול נוסף את קולות הגוש השמרני. לחצים דומים יופעלו גם על מממנו העיקרי (או, יותר מדויק, המממן של ארגון הבחירות שתומך בגינגריץ'), איל ההימורים ובעל השליטה ב"ישראל היום", שלדון אדלסון. פרשנים דיברו אמש בלגלוג על תמיכת כספי הקזינו בקמפיין של גינגריץ'.

מכל מקום, גינגריץ' אינו נותן שום סימן להתקפלות. להיפך, בנאום אמש, בברמינגהאם, אלבמה, הוא אמר, כי בדעתו להישאר במירוץ עד לוועידת המפלגה בטאמפה, פלורידה, ב-27 באוגוסט, שבה ימונה המועמד שיתמודד עם ברק אובמה. לדעתו, אף אחד מהמתמודדים העכשוויים על המינוי לא יצליח לזכות במספר הצירים המינימלי שדרוש כדי להיבחר למועמד המפלגה - 1144. כדבריו: יש לצפות ל"קרב בזירת הוועידה".

"כאשר סבבי הפריימריז יסתיימו ויתברר שאיש מהמתמודדים לא זכה במספר מספיק של צירים, ייצטרכו צירי הוועידה לשאול את עצמם, 'מי יעשה עבודה טובה יותר בבית הלבן'? - אמר גינגריץ'.

בעקיצה לרומני, אמר גינגריץ': "אם אתה המתמודד המוביל, ובכל סבב של הפריימריז אתה מסיים במקום השלישי, אז אתה לא כל כך מוביל".

יש הערכות שגם אדלסון לא ימהר לסגור את ברזי הסיוע לגינגריץ'. לפי השמועה, הוא אינו אוהב את סנטורום, אך אוהד את רומני. בשלב זה, רומני רק נהנה מפיצול של קולות השמרנים בין גינגריץ' לסנטורום. לכן, פרישת גינגריץ' תחזק את סנטורום ותחליש את רומני. אדלסון יתמוך בנשיא רומני; הוא לא יתן ידו לנשיא סנטורום.

בשלב זה, סנטורום הוא גיבור היום. לאחר נצחונות מרשימים במערב התיכון, הוא הראה שביכולתו לזכות גם בדרום העמוק של ארה"ב. יתר על כן, הוא הצליח לגבור על המכונה הארגונית המשומנת של רומני ועל נהרות הכסף שהוא הזרים לתחנות טלוויזיה בשתי המדינות הדרומיות. הוא צפוי להדגיש שוב ושוב את המסר המרכזי שלו: רומני אינו המועמד ה"בלתי נמנע", כפי שהוא נוהג להגדיר את עצמו.

בשלב זה, צבר רומני 472 צירים; סנטורום 244; גינגריץ' 127 ופול - 47. כאמור, מספר הצירים המינימלי להבטחת המינוי בוועידת המפלגה - 1144.

למרות ההישגים, רוב האנליסטים עדיין סבורים שסיכויו של סנטורום להתמנות למועמד המפלגה לנשיאות קטנים למדי. רומני צפוי לרמוס אותו בפריימריז במדינות הגדולות, שיניבו את המספר הגדול ביותר של צירים - קליפורניה, טקסאס וניו-יורק. הם אף אומרים, שסנטורום רושם הישגים בקרב ציבורים מצומצמים למדי של קבוצות שמרניות, שמהוות מיעוט באוכלוסיה הכללית. הדמוקרטים מתפללים שסנטורום אכן יזכה במינוי. הם מאמינים שהוא יהיה יריב קל מאוד לאובמה בתהחשב בדעותיו הקיצוניות, שמדגישות מחיקה, או לפחות טשטוש, של הקו שמפריד בין דת למדינה, וששוללות זכויות נשים לשליטה על החלטותיהן בסוגיות הפלה ואמצעי מניעה.