מראני: "לא מבין הישראלים - מדוע לא מוחים על החשמל?"

יוסי רוזן בוועידת האנרגיה: "משרד האנרגיה פועל באופן לא חוקי עם "ים תטיס" ■ גדעון תדמור עוקץ: "מי שהתקשר בהסכם לאספקת גז עם הספק המצרי אין לו להלין אלא על עצמו"

משרד האנרגיה פועל בצורה לא חוקית כשהוא מחייב את ספקית הגז "ים תטיס" לשמור גז עבור חברת החשמל במקום לספק אותו ללקוחות העסקיים שלה - כך טען היום (ד') יו"ר בזן יוסי רוזן בוועידת המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה. בפאנל בו דיבר רוזן משתתפים גם מנכ"ל אבנר ויו"ר דלק קידוחים גדעון תדמור, מנכ"ל הכשרה אנרגיה אוהד מראני, מנכ"ל רציו יגאל לנדאו ומנהל לענייני חוץ בנובל אנרג'י ביני זומר.

"המוביל הארצי לא היה קם עם הרגולציה שיש היום במדינת ישראל", אמר רוזן. "על-פי החוזים יש לנו כמות אדירה של גז אבל בפועל אין לנו גז. בתעופה מותר לעשות אובר-בוקינג של 10% אבל אובר-בוקינג כזה גדול לא יודע מה עושים איתו. לקוחות בישראל חתמו על הסכמים לאספקת גז והם מקבלים כיום שליש מהכמות. מצד אחד יש הנחיה של משרד האנרגיה לגבי המשך האספקה. אומרים לנו שאוגרים גז לחברת החשמל לקיץ והיום המדינה אומרת לספק אל תקיים את החוזה ואל תספק - יש כאן בעיה לגאלית. הספק עשה אובר-בוקינג".

לוקר: "הגז מ'תמר' לא זורם כי ראשית רשויות לא מוכנים לקלוט את מתן הגז"

תדמור שיגר עקיצה לעבר יוסי רוזן ואמר כי "מי שהתקשר בהסכם לאספקת גז עם הספק המצרי אין לו להלין אלא על עצמו". תדמור קרא למדינה לקדם את פרויקט ה-LNG שיאפשר ייצוא גז לדבריו הפרויקט יעלה בין 10 ל-15 מיליארד דולר ויאפשר את פיתוח משק הגז תוך שימור המאגרים הישראליים. לדבריו, "צריך לראות מעורבות של חברות ממשלתיות בהקמת פרויקט LNG אולי חברת נתג"ז היא החברה המתאימה ביותר".

רוזן ענה לתדמור ואמר לו: "אני מבין מדבריך שאתם מענישים אותנו על זה שחתמנו על הסכם עם המצרים, אבל אני מזכיר לך שחתמנו גם אתכם ועדיין אנחנו לא מקבלים". תדמור השיב: "חס וחלילה. אני רק מזכיר שבמצרים יש 1,600 מיליארד מ"ק עתודות גז אבל במצרים חסר היום גז כי הם הבריחו את המשקיעים הזרים".

מראני ציין שאסור לממשלה להתערב בשוק הייצוא והזהיר כי פעילות האקספלורציה תיפסק אם יוטלו מגבלות חמורות מדי על התעשייה: "צריך התערבות של המדינה תחום התשתיות. המדינה צריכה לדחוף את התשתיות. יש לנו כשלים גדולים מאד". מראני התייחס לזינוק בתעריפי החשמל עקב השיבושים באספקת הגז המצרי ואמר: "אני לא מבין את הציבור הישראלי. על קוטג' יוצאים להפגנות ועל ייקור מחיר החשמל שהוא הרבה יותר משמעותי לא ראינו מחאה אמיתית".

זומר מנובל אנרג'י אמר כי היום יותר מ-60% מרווחי הפרויקטים הולך למדינה: "כל הפוטנציאל של 122 TCF של גז שמדברים עליו יישאר בקרקע ולא יעזור לאף אחד. יש פוטנציאל להקים כאן מתקן LNG ברמה בינ"ל. צריכים לחשוב בגדול. הגז ב'תמר' מספק את צרכי המשק ל-20 שנה. יש תפיסה שאם נייצא גז לא יישאר לשו המקומי אבל ההיפך הוא הנכון כי אם לא יהיה ייצוא הגז יישאר באדמה".