קרב אוליגרכים: אולג דריפסקה וויקטור וקסלברג התעמתו על עתיד חברת האלומיניום רוסל

שני מיליארדרים רוסים מתעמתים בפומבי בסוגיית המשטר התאגידי של חברת האלומיניום הגדולה בעולם, רוסל, לאחר שויקטור וקסלברג, יו"ר החברה, טען שרוסל שרויה "במשבר קשה" בגלל ניהול גרוע ונטל חוב כבד.

שלשום (ב') בלילה התפטר וקסלברג מתפקיד יו"ר החברה, והכריז שהיא הפכה מ"מובילה עולמית בתעשיית האלומיניום לחברה שכורעת תחת נטל חובותיה ומעורבת במספר אדיר של קרבות משפטיים וסכסוכים סוציאליים".

אולג דריפסקה, שמחזיק בגרעין השליטה של רוסל ומכהן כמנכ"ל החברה, ירה אתמול מטח נגדי: "אין שום משבר - קשה או קל. בשוק יש מצב קשה שקובע את התוצאות הכלכליות", אמר, והוסיף שרוסל תחליף את וקסלברג ביו"ר עצמאי.

רוסל, שהשעתה אתמול את המסחר במנייתה בבורסת הונג קונג, הודיעה קודם לכן שוקסלברג נכשל "במילוי חובותיו כיו"ר מועצת המנהלים של חברה ציבורית". אחד מדובריו של וקסלברג סירב להגיב על האשמתה של רוסל .

הבוקר צנחה מניית רוסל עם חידוש המסחר בה בהונג קונג, ובשעות הבוקר המאוחרות היא נסחרה בירידה של 5.5%.

הירידה במחירי האלומיניום והחובות הכבדים מעיקים על החברה מאז יציאתה לבורסה בהונג קונג בתחילת 2010. רוסל משכה השקעות גדולות מאיש הכספים נתניאל רוטשילד, מנהל קרנות הגידור ג'ון פולסון ושניים מהאנשים העשירים ביותר באסיה: המיליארדרים לי קה-שינג ורוברט קואוק, הפועלים מהונג קונג. כעת נסחרת מניית רוסל בירידה של 43% לעומת מחיר ההנפקה.

הנפקת החברה בהונג קונג הייתה שנויה במחלוקת בשל החששות מפני המשטר התאגידי, ותחילה הגבילו הרגולטורים את מכירת המניות למשקיעים קמעוניים. הבנקים הנושים של רוסל זכאים לדרוש את החזר ההלוואות שהחברה נטלה מהם אם מחירי האלומיניום ימשיכו לרדת, אך בינואר הם העניקו לחברה תקופת חסד של 12 חודשים. דריפסקה אמר שההסכם יאפשר לרוסל לעמוד בעלויות חובותיה שהיקפם עומד על 11.4 מיליארד דולר.

וקסלברג הוא הבעלים המשותפים, יחד עם האוליגרך הרוסי לן בלווטניק, של אחזקה בסך 15.8% ברוסל. וקסלברג ודריפסקה חלוקים בדעותיהם בסוגיה אם רוסל צריכה למכור את אחזקתה בת 25% בנורילסק ניקל, חברת כריית הניקל הגדולה בעולם.

ב-12 החודשים האחרונים ניסה וקסלברג למכור רבים מנכסיו הרוסיים, והוא תמך בהצעתה של נורילסק לרכוש את מרבית אחזקתה של רוסל בנורילסק תמורת 12.8 מיליארד דולר.

העסקה, שהציעה לרוסל פרמיה גדולה על מחיר השוק באותה העת, הייתה מאפשרת לרוסל להיפטר מנטל החוב שלה בסך 11.4 מיליארד דולר, ואף להתחיל לשלם דיבידנדים לבעלי המניות, אך דריפסקה, שמחשיב את נורילסק ל"נכס אסטרטגי", סירב למכור.

מקור מקורב לאחד מבעלי המניות טען שהבעיות נובעות מחילוקי הדעות לגבי המכירה הפוטנציאלית של אחזקתו של וקסלברג ברוסל.

דריפסקה סירב להגיב על זהות בעלי המניות שעמם ניהל וקסלברג דיונים. "וקסלברג מקבל הצעות כל הזמן, אבל הוא תמיד מסרב להן ומעלה את המחיר", אמר דריפסקה.