מסתמן: רשת ביטחון למשקיעים במיזם חב' החשמל

המשקיעים יוכלו לקבל ערבויות כנגד ההשקעה במיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל, ולמכור שירותי תקשורת ללקוחות עסקיים גדולים

ועדת המכרזים שוקלת להעניק רשת ביטחון למשקיעים במיזם התקשורת של חברת החשמל. כך נודע ל"גלובס".

מדיוני הוועדה שהתקיימו בימים האחרונים ובמסגרת פתרונות שנדונו בין שר התקשורת, משה כחלון, משרד האוצר, ועדת המכרזים וחברת החשמל, עולה כי במקביל, שוקלת הוועדה לאפשר גם הקלות ללקוחות עסקיים גדולים במכירה ישירה של שירותים.

עדיין לא ידוע מה תהיה רשת הביטחון, אך מאחר שהמשקיעים דורשים כי ההשקעה שלהם במיזם תהיה במסגרת של הלוואת בעלים ולא כהון עצמי שיושקע בחברה, הם צפויים, על פי ההערכות, לקבל ערבויות או ביטחונות כנגד ההלוואה שייתנו.

נכון לעכשיו המיזם הוא סיטונאי בלבד, והוא אינו יכול למכור ישירות שירותים ללקוחות אלא שירותי תשתית למפעילים בלבד. ההקלות, אם יינתנו, יאפשרו למפעילי המיזם לחבר ישירות לקוחות עסקיים גדולים, ולהתחרות בחברות התשתית בזק והוט. עם זאת, מאחר שהמיזם מוגדר כמיזם תשתית למפעילים, ההקלות עלולות ליצור בעיה לסלקום ופרטנר שמאוד מעוניינות בהקמתו, אך עלולות שלא להשתמש בשירותיו אם יתחרה בהן על הלקוחות העסקיים הגדולים.

חברת תקשורת לכל דבר

עוד נודע ל"גלובס", כי הוועדה שוקלת גם לשנות את אופי המיזם - מסיטונאי לקמעונאי, כך שיוכל למכור ישירות שירותי תקשורת, וכך ישמש למעשה כחברת תקשורת לכל דבר. הרעיון הועלה על ידי המשקיעים, אך הוא מחייב שינויים מהותיים בתפיסת המיזם ובעיקר בשוק התקשורת, ולא ברור אם משרד התקשורת אכן מסוגל להוביל מהלך כזה.

אופציות נוספות ששוקלת הוועדה הן הקטנת הסכום הראשוני של ההשקעה, הארכת התקופה של פריסת הסיבים האופטיים לכיסוי כלל ארצי ומתן זכות שימוש בתשתיות של בזק או הוט במקומות שבהם המיזם לא יוכל להשתמש בתשתיות של חברת החשמל כדי לחבר בניין או שכונת מגורים.

הכל פתוח למו"מ

הוועדה דנה גם באופציה להכניס את סלקום ופרטנר כשותפות למיזם, ולאפשר להן אחזקה של 5% או 10% כל אחת. עם זאת, אופציה זו אינה נראית ריאלית בשל התנגדות האוצר. בכל מקרה, יצטרך הדבר לקבל אישור מרשות ההגבלים העסקיים.

עוד דנה הוועדה, בהפחתת שיעור האחזקה של חברת החשמל. החברה, המחזיקה ב-49%, מתנגדת לכך, אולם לפי ההערכות, בשל רצונה להוציא את המיזם אל הפועל, תסכים להורדה מתונה בהחזקה בתמורה לפיצוי.

בנוגע לעלויות העבודה של עובדי חברת החשמל והסירוב שלה לאפשר לקבלנים חיצוניים לגעת בתשתיות שלה, כאן מסתמנת התנגדות גדולה יותר מצד החברה, אך נציין שכל הנושאים עדיין נמצאים בדיונים ופתוחים למו"מ.

פריימריז כקטליזטור / פרשנות - גד פרץ

יש מקום לאופטימיות בנוגע למיזם תשתיות התקשורת של חברת חשמל מסיבה אחת: כחלון ונתניהו רוצים אותו לפני הבחירות. נקודה. מכך נגזר שהם יעשו כל מה שאפשר, כדי שייבחר משקיע למיזם עוד השנה.

אפשר להתרשם שכחלון כבר מזמן לא ממש משמש כשר תקשורת. הוא עסוק כל כולו בענייני רווחה, והחזקת התיק משמשת אותו כגלשן לפריימריז של הליכוד. הוא כבר לא בקיא בעניינים, ולמעשה שוק התקשורת תחתיו מתנמנם לו לאיטו, ומדי פעם מבליח ביציאות, כמו המבצע האחרון של הוט.

מאז המכרז הסלולרי בשנה שעברה, כלום לא קורה במשרד.מלבד נושא אחד - מיזם התקשורת של חברת חשמל. אין צורך להרחיב בדבר חשיבותו של המיזם לכלכלה ולתחרות בשוק התקשורת, ומכאן נגזר הצורך של מקבלי ההחלטות לשבת ולטפל בקשיי המשקיעים.

יש פתרונות לבעיות שמעלים המשקיעים, צריך רק לגלות מנהיגות ויצירתיות. גם לא צריך לחשוש משחיטת פרות קדושות הן במשרד התקשורת והן במשרד האוצר. משרד התקשורת, למשל, חושש מאפשרות שהמיזם הסיטונאי יהפוך למיזם קמעונאי.

למה לא בעצם? מישהו עשה פעם עבודה כדי לבדוק את ההשלכות של צעד כזה? אולי נגלה שהיתרונות עולים על החסרונות, בבחינת זה נהנה וזה אינו חסר? ייתכן שחברת תקשורת נוספת שפורסת סיבים אופטיים בכל הארץ היא הפתרון להרחבת התחרות. אולי.

זה הזמן לדחוף את המיזם לשלב הסופי שלו, וזה הזמן לבקש מכחלון שיפנה לעניין כמה ימים כדי לגמור את הסיפור.