מנהל שפרש מגולדמן זאקס: מנהלים כינו הלקוחות "חבובות"

גרג סמית', מנהל בדרג ביניים בגולדמן זאקס, החליט לפרוש לאחר 12 שנה ולפרסם מכתב בניו יורק טיימס בו הוא מותח ביקורת חריפה על התנהלות החברה ■ גולדמן זאקס: "זה לא משקף את הדרך בה אנו מנהלים את העסק שלנו"

הצמרת הכלכלית בוול סטריט גועשת בעקבות מכתב "זועם" ששיגר מנהל בדרג ביניים בבנק ההשקעות גולדמן זאקס לעיתון "הניו יורק טיימס", בו הוא מותח ביקורת חריפה על התנהלות החברה עם לקוחותיה ועל התרבות הארגונית אותה הוא מגדיר, "רעילה והרסנית".

גרג סמית', מנהל בדרג ביניים של החברה שהיה בין היתר אחראי על חטיבת הנגזרים באירופה וארה"ב עזב את בנק ההשקעות לאחר 12 שנה, תוך שהוא מאשים את מנהלי החברה - לויד בלאנקפין גארי כהן כי הם הגישה שהם נקטו במסגרת התרבות הארגונית של החברה ובהתנהלות מול הלקוחות היא מתחת לכל ביקורת.

סמית' החליט לפעול ואמש (ג') שיגר מכתב חריף במיוחד לניו יורק טיימס, במסגרת טור דיעה ששמו היה "למה אני עוזב את גולדמן זאקס", הוא שטח את טענותיו המרכזיות נגד החברה. במכתב שהתפרס על פני שתי עמודים שלמים סמית' טען כי החברה הפכה למנוכרת מאוד מאז הצטרף לשורותיה לפני כ-12 שנה והשורה התחתונה הפכה להיות חזית הכל.

"בשנים האחרונות בכל הדיונים והישיבות שבהם נכחתי, לא הוקדשה אפילו דקה אחת כדי לנסות ולמצוא דרכים שונות לסייע ללקוחות" כתב סמית'. כל המאמצים הופנו רק לדרכים שבהן ניתן יהיה להוציא יותר כסף מהלקוחות".

במכתב סמית' ביקר גם את ההתנגות האגונית של החברה כלפי העובדים שלה. "בעוד שבעבר, כאשר הגעתי לחברה, הערכים היו שיתוף פעולה ועבודת צוות, צניעות ויושרה, כיום , הערכים הם תחרות וכסף". סמיץ' גם מעיד שלא פעם שמע את מנהלי ההשקעות של החברה מכנים את הלקוחות שלהם "חבובות", עניין שעורר את זעמו.

המכתב הזועם של סמית' מצטרף לקיתונות הביקורת שהשמיעו פוליטיקאים וארגוני מחאה, שהאשימו את בנק ההשקעות כי היה אחד מהטריגרים שהפעילו את משבר הסאב-פריים ב-2007 וגרף רווחים של מיליארדי דולרים בזמן המשבר על חשבונם של הלקוחות, זאת משום שפתח פוזיציות הפוכות (פוזיציות שורט) מהלצות ההשקעות שהעניק ללקוחותיו.

כאמור, בעקבות שימוע שנערך לגולדמן זאקס בקונגרס ב-2010, הנוגע לאחריות שלו במשבר, הוא הגיע לפשרה במסגרתה שילם יותר מ-500 מיליארד דולר ללקוחות שהאישמו אותו בהטעייה.

מגולדמן זאקס נמסר: "איננו מסכימים עם הדיעות שהובעו. איננו חושבים שהן משקפות את הדרך בה אנו מנהלים את העסק שלנו. לדעתנו, הדרך היחידה בה נוכל להצליח היא אם הלקוחות שלנו יצליחו. האמת הבסיסית נמצאת בדרך בה אנו מנהלים את עצמנו".