מישל, מתחמנים אותך

באופ"א חוששים כי קבוצות כמו מנצ'סטר סיטי וזניט סט. פטרסבורג מנפחות את הסכמי החסות שלהן על מנת לעמוד בתקנות הפייננשל פייר-פליי החדשות

באופ"א חוששים כי קבוצות רבות באירופה מנסות לתחמן את חוקי הפייננשל פייר-פליי, באמצעות ניפוח חוזי החסות שלהן מעבר לערכם הריאלי בשוק הפרסום.

בכנס מיוחד לעיתונאים שנערך בברצלונה, סירב הנציג האחראי מטעם אופ"א על רגולציות הפייננשל פייר-פליי לענות על שאלות הקשורות ליכולותיה של מנצ'סטר סיטי האנגלית לעמוד בדרישות החדשות. "אסור לי לדבר על הסיטי", אמר פיליפה ראסמוסן. על-פי העיתון "דיילי מייל", אסר הארגון על ראסמוסן באופן מפורש להתייחס להסכם החסות השנוי במחלוקת של הסיטי עם חברת התעופה אתיחאד, בשווי 350 מיליון ליש"ט ב-10 שנים.

יש לציין כי מלבד סכום העתק שמשקיעה אתיחאד, שלא ברור האם הוא בכלל משקף את המציאות בשוק הפרסום, יש עניין נוסף שמעלה שאלות בקרב ראשי אופ"א: חברת התעופה ומנצ'סטר סיטי הם שני גופים שיושבים תחת אותה מטרייה - הבעלים של הסיטי הוא השייח' מנצור בין זאיד אל-נאיאן, ממשפחת המלוכה של אבו-דאבי; איתיחאד נמצאת בבעלות השייח' חאמד בין זאיד אל-נאיאן, אחיו של השייח' מנצור.

נכון לעכשיו, קשה לראות איך סיטי, שרשמה בעונת 2010/11 את ההפסדים הגבוהים ביותר בהיסטוריה לקבוצת כדורגל בעונה בודדת (197 מיליון ליש"ט), תצליח לעמוד בתקנות הפייננשל פייר-פליי.

קבוצה נוספת שנמצאת על הרדאר של אופ"א היא זניט סט. פטרסבורג, מוליכת הליגה הרוסית. זניט חתמה השבוע על חסות שתעניק לה סכום משודרג של 15.3 מיליון אירו, עד סוף 2012, מחברת גזפרום. ענקית הגז מחזיקה ב-95.68% מהשליטה בזניט, מה שמעלה חשד בקרב אנשי אופ"א כי החברה משתמשת בהסכם ספונסרשיפ מנופח כדי לממן, בניגוד לתקנות הפייננשל פייר-פליי, את הפסדיה הצפויים של הקבוצה.

תזכורת כיצד יעבדו חוקי הפייננשל פייר-פליי: בשלב הראשוני, תאפשר אופ"א למועדונים להפסיד סכום כולל של עד 45 מיליון אירו בשתי העונות הקרובות (העונה הנוכחית ו-2012/13). יש לציין כי הפסדים אלו יהיו חייבים להיות מכוסים, כתרומה לכל דבר, על-ידי בעלי המועדונים או משקיעים כאלו ואחרים (לא ניתן יהיה לגרור גירעון לשנים הבאות). העונשים לקבוצות שלא יעמדו בתקנות ייכנסו לתוקף מעשי בעונת 2014/15.

אי עמידה בחוקים תגרור בעקבותיה שורה של סנקציות - החל מאזהרות וקנסות, דרך הפחתת נקודות או עצירת תזרים המענקים עבור השתתפות במפעלים האירופיים, ועד ביטול זכות ההשתתפות בליגת האלופות והליגה האירופית.