שיינפיין: ד"ר רבינוביץ' שימש כבמאי מטעם הפקת "האח הגדול"

כוכב "האח הגדול" לשעבר תובע 2.5 מיליון שקל מקופרמן הפקות וד"ר אילן רבינוביץ' בטענה לכליאת-שווא ורשלנות ■ צירף לתביעה חוות-דעת של פסיכיאטר, לפיה הוא "לוקה בחרדה מהופעה פומבית ואינו יכול לתפקד באופן נורמטיבי"

עו"ד סער שיינפיין הגיש תביעה הכוללת בין היתר טענות על כליאת-שווא ורשלנות קשה, נגד קופרמן הפקות, מפיקת "האח הגדול", ונגד הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ'.

שיינפיין, שזכה במקום השני בעונה השנייה של התוכנית, דורש 2.475 מיליון שקל בתביעה שהוגשה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב באמצעות עורכי דינו, רון טורקלטאוב ודנה פילפול-סגל.

הבוקר הוגשה נגד שיינפיין עצמו תביעת דיבה על-ידי קופרמן הפקות, על רקע טענות שהשמיע בראיון ל"ידיעות אחרונות".

שיינפיין מתאר כיצד נקלע למצב נפשי קשה לאחר התוכנית, אשר גרם לו לאובדן הכנסה. הוא מצרף חוות-דעת של פסיכיאטר שקובע כי הוא עצמו לא היה מאשר את השתתפותו בתוכנית מלכתחילה.

על-פי הפסיכיאטר ד"ר ולדמר ויבורסקי, שיינפיין לוקה בחרדה מהופעה פומבית, כולל מול מצלמה או בבית משפט, סובל מ"הפרעה הסתגלותית קשה", אינו יכול לתפקד באופן נורמטיבי וזקוק לטיפול פיסכותרפי לאורך שנים.

לטענת שיינפיין, היה צריך להבחין כי הוא אינו יכול להישאר בבית "האח הגדול" ולהוציאו החוצה מרגע שנרשמו לו תרופות פסיכיאטריות. בנוסף הוא טוען כי הוא נשלט על-ידי ההפקה וד"ר רבינוביץ' לטובת עלילת התוכנית.

בתביעתו, שיינפיין מנסה לקעקע באופן מוחלט את הרעיון העומד מאחורי התוכנית "האח הגדול", ומשווה בין התוכנית לזירות התגוששות בין עבדים מימי הביניים. הוא מצרף חוות-דעת של פסיכיאטר ד"ר ולדמר ויבורסקי, הקובע כי "תוכנית מסוג 'האח הגדול' לכשעצמה בנויה באופן שברור על פניו כי היא חושפת את משתתפיה למצבים אשר יגרמו למצבי לחץ ודחק נפשי רב, עד מידה שיכולה להוות משום פסיכוטראומה, עם אפשרות של היווצרות מצבים נפשיים שליליים ואף חולניים".

שיינפיין חושף בתביעתו חלקים מתוך החוזה שנחתם מול הפקת "האח הגדול". בין היתר, על-פי התביעה, ההפקה מסירה מעצמה אחריות "לכל נזק נפשי או חומרי". כמו כן חתם המתמודד על "כתב ויתור ושחרור הסכמה שלא לתבוע והסכם שיפוי ואי-אחריות", הן של ההפקה והן של זכיינית ערוץ 2 קשת.

עוד חתם שיינפיין על סעיף שאומר: "אני מבין שהסדרה עשויה לכלול פעילות גופנית מאומצת וכי היא נערכת בתנאי לחץ פיזיים והן נפשיים, לרבות, בין היתר, בידוד, עבודת צוות אינטנסיבית, משימות תובעניות, מחסור בשעות שינה וכדומה וכרוכה בסיכונים משמעותיים לבריאות הנפש ויציבות הנפש".

על-פי שיינפיין, למרות שהתקבל לעונה הראשונה של התוכנית, בחר להמתין לעונה השנייה בטרם יצטרף ל"האח הגדול". לאחר שהעלה התלבטות באוזני ההפקה על האופן שבו יצטייר, נכתב כי הופעלה עליו "מערכת לחצים אדירה ושיטתית" על-ידי ההפקה. "מדי יום התקשרו אל שיינפיין גורמים שונים מטעם קופרמן, תוך שהם משכנעים אותו בכל דרך אפשרית כי כדאי לו להשתתף בתוכנית. בין היתר התקשרו ושוחחו עם שיינפיין מיטל בבילה, סגנית עורך התוכנית; צחי אליהו, אחד 'האחים הגדולים'; אלעד קופרמן; יורם זק; ואחרים".

לדבריו' אמרו לו בהפקה משפטים כמוף "אתה טיפוס של גמר", אל תדאג' נשמור עליך", "אתה טיפוס שכולם יאהבו". לדבריו, לא צוינו בפניו הסכנות הכרוכות בהשתתפות בתוכנית' ובכלל זה "ההיתכנות לפגיעה חרדתית או הסתגלותית". על בסיס שיחות שכנוע אלה, לדבריו, הוא החליט להשתתף בתוכנית.

"התערבות ליצירת קשר רומנטי"

"בשלב די מוקדם החלה התערבות מצד קופרמן בניסיון לעודד יצירת קשר רומנטי ו/או מיני בין סער לאיילה. כשהיה נשאל על-ידי 'האח הגדול' על דעתו על המתמודדת בתוכנית, היה מושם דגש בשאלות על איילה, הכול כיד מכוונת כדי לדרבן יצירת קשר רומנטי או מיני בין המתמודדים", נטען.

על-פי התביעה, לאחר שחש שיעמום הולך וגובר, ביקש שיינפיין לצאת מהתוכנית. למרות ניסיונות לשכנעו, טוען שיינפיין, הוא התעקש לצאת. פעם אחר פעם הוא שוכנע על-ידי יורם זק וסגניתו מיטל בבילה להישאר. לבסוף נאמר לו, לכאורה, על-ידי זק כי על-פי "פרוטוקול התוכנית" עליו להיפגש עם פסיכיאטר. אז פגש את ד"ר רבינוביץ', שהיה למעשה האדם הראשון שראה מחוץ לבית "האח הגדול". לדבריו, רבינוביץ' אמר לו: "אני מכיר אנשים כמוך, ואני מטפל באנשים כמוך, והמומחיות שלי היא לטפל בנרקסיסטים, גם אני נרקסיסט".

לדבריו, רבינוביץ' "היה כל-כך חד-משמעי, ברור ומשכנע בנקודה זו, עד שהוא הביא את התובע באמת ובתמים להאמין כי עזיבת הבית יכולה לסכן את חייו ואת שלמות נפשו. יש לזכור, מדובר בתובע שמצוי במצוקה ובמי שמציג את עצמו בפניו כרופא מומחה ובעל שם עולמי, בנסיבות בהן אותו רופא מומחה מקבל גיבוי מלא מההפקה ומוצג כרופא הכל-יכול של ההפקה".

"אנוס לקחת את התרופה"

על-פי שיינפיין, רבינוביץ' נתן לו כדור מסוג ציפרלקס. למרות שסירב לקחתו, הבהיר לו הרופא כי "לקיחת הכדורים תביא למיצוי הפוטנציאל שלו".

"כדי להבהיר עד כמה היה התובע אנוס לקחת את אותה התרופה, יש להבהיר כי בפגישה הנתבע שלף מכיסו את הכדור, נתן לו כדור בידו, הושיט לו כוס מים ופשוט ישב והביט בו בשתיקה כשהוא מצפה ממנו לבלוע את הכדור", נטען בתביעה.

לטענת שיינפיין, אחרי שנטל את הכדור, מסר לו רבינוביץ' שני כדורים נוספים ואמר לו לא לספר על כך למתמודדים נוספים. על-פי התביעה, בשום שלב לא הוסבר לו מהן השפעות התרופה ותופעות הלוואי. לאחר מספר ימים הוכפל המינון לשני כדורים ליום.

בפגישה נוספת חזר רבינוביץ' ואמר לשיינפיין כי "עזיבת הבית תביא אותו לחורבן והרס עצמי עד כדי רצון אובדני". לאחר שביקש לעזוב שוב, ניתן לו על-ידי רבינוביץ, לכאורה, כדור נוסף ללא אריזה, ונאמר לו "כי מדובר בכדור שינה".

לדבריו, הוא החל ללקות אז בתסמינים פיזיים שונים, ובהם "נוקשות וזרמים מציקים בשרירים, עייפות, רדימות, חוסר צלילות מחשבתית, תחושת ניתוק, ריחוק מהסובב אותו, יובש חזק בפה, מתח ואי-שקט פנימי, עצבנות והתפרצויות כעס".

על-פי התביעה, כשרצה שיינפיין לחגוג יום הולדת לבת-זוגו שמחוץ לבית, הוא נקרא לחדר "האח הגדול", שם פגש ברבינוביץ', שנזף בו ו"הבהיר באופן חד-משמעי כי על התובע לגעת באופן אינטימי באיילה". כשאמר בתגובה כי אין לו כוונה כזו, ענה לרבינוביץ' כי הקשר שלו עם בת-זוגו שבחוץ "נגמר", והוסיף כי הוא "עולה למעלה כדי לראות איך אפשר להשאיר אותך בתוכנית".

לדברי שיינפיין, שיחותיו עם רבינוביץ' התקיימו בחדר "האח הגדול", כשביניהם מפרידה רק כרית כדולה. השיחות נוהלו על-ידי רבינוביץ', כשהוא מדבר בתוקפנות לשיינפיין, "באסרטיביות" אך גם "במילות אהבה", בחיבוקים ובלטיפות. רבינוביץ' הפך "לדמות אלוהית, איש סודו".

"חייל מתוכנת"

רבינוביץ', על-פי התביעה, "לא היה מטפל מטעם ההפקה - הוא היה במאי מטעם ההפקה. אין כל קשר בין מעשיו והנחיותיו ובין טיפול פסיכיאטרי".

לקראת סוף התוכנית הודחה איילה, ושיינפיין, לדבריו, התמוטט נפשית, "כשהוא מטופל בכדורים פסיכיאטריים אותם הוא לא צריך ונשלט כבובה על-ידי רבינוביץ' וקופרמן הפקות".

לדבריו, רבינוביץ' שיקר ואמר לו כי נפגש עם הוריו שגאים בו ומבקשים שישאר בתוכנית. לאחר שהפסיד בתוכנית "הזדעזע" שיינפיין לראות סרט "ערוך מגמתית", רווי ברגעים קשים ואגרסיביים.

התביעה מתארת את שיינפיין כ"חייל מתוכנת/רובוט" וכ"אדם שסומם בכדורים פסיכוטיים והיה נתון בשליטתו המניפולטיבית של רבינוביץ'". כשיצא מאותה פגישה נישק מיד את איילה כי "מילא פקודה! ממש כך!".