בכיר בדובר צה"ל: "בעיתות חירום הציבור הישראלי מתגלה כאחראי"

ראש ענף תקשורת ישראלית בדובר צה"ל, רס"ן עודד הרשקוביץ, על ההתמודדות עם הרשתות החברתיות: "אנו לא מחפשים רייטינג. חשוב לנו להיות אמינים, לא מהירים"

ההסלמה במצב הביטחוני בדרום הארץ השבוע הביאה לדיונים ערים ברשתות החברתיות. בפייסבוק הוקם על-ידי גולשים עמוד שנקרא "צבע אדום", שזוכה לחשיפה אדירה ולמספר עוקבים רב, בו מועלים דיווחים חיים על נפילת טילים ברחבי הדרום.

- ראש ענף תקשורת ישראלית בדובר צה"ל, רס"ן עודד הרשקוביץ, האם השיח הער ברשתות החברתיות עלול לגרום נזק? העובדה שכל אזרח יכול לצייץ בטוויטר על מיקום הנפילה, לצלם ולעלות לפייסבוק?

"יש בעיתיות בזמינות הזו של המידע, אולם היא חלק מהעולם שבו אנו חיים. אבל אני מאמין ויודע שבסופו של דבר, בעתות חירום, הציבור הישראלי מתגלה כאחראי".

- מה דעתך על אתרים ודפים בפייסבוק המדווחים על נפילות טילים בזמן אמת, כמו "צבע אדום" ורוטר?

"גם אנחנו רוצים להיות מהירים, אבל יותר חשוב לנו להיות אמינים. לכן, לעיתים לוקח קצת זמן להעביר אינפורמציה. אנחנו לא מתעסקים עם רייטינג.

"בנוסף, אנחנו בדובר צה"ל לא מציינים את מיקום המדויק של הנפילה, אלא את אזור הנפילה. נדווח שהייתה נפילה בגדרה, אבל לא ניתן את שם הרחוב המדויק. גם אמצעי התקשורת המסורתיים הם מספיק אחראים. כיום באמצעות הטכנולוגיה גם הצד השני מתעדכן במהירות בדיווחים ועלול להיעזר במידע, על מנת לדיק יותר עם הרקטות הבאות ולפגוע במקומות אסטרטגים".

מגורמים צבאיים נמסר, בהמשך לדבריו של הרשקוביץ, כי הפעילות של ארגון הצלה יש"ע, לדוגמה, שמעביר מידע על אירועים ביטחוניים לכתבים באמצעות ביפרים ו-SMS'ים, היא חסרת מסוכנת ויוצרת פאניקה בקרב הציבור, וכי בפועל הרבה מאוד מהדיווחים הם לא נכונים. בצה"ל אף שוקלים להגיש תלונה נגד הארגון.

- מהן התמורות שחלו באופן העבודה שלכם, באופן העברת האינפורמציה, ב-8 השנים האחרונות מאז החל ירי הטילים על הדרום?

"בשונה מהעבר, אנחנו משתדלים לעבוד עם יותר כתבים ויותר כלי תקשורת, גם כאלה שלא עבדנו איתם לפני 8 שנים. לדוגמה, בסבב הלוחמה הנוכחי אנחנו עובדים הרבה עם כתבי הדרום, לא רק עם הכתבים הצבאיים. המשמעות של השינוי הזה היא עדכון שוטף במתרחש בדרום. בנוסף, אנחנו מפעילים כיום 20 עמודים רשמיים של אתר האינטרנט של צה"ל ב-6 שפות שונות".

- עד כמה אתם מצליחים להקיף את אוכלוסיית היעד?

"להערכתי נגענו במרבית האנשים בישראל. בטלוויזיה היו הנחיות, שהועברו על-ידי אנשי צבא, כיצד להתנהל בעת התקפות בכל התוכניות מהבוקר עד הלילה. העלנו קצינים לרדיו האזורי שדיברו ותידרכו את האוכלוסייה. ב-3 ימי ההסלמה פרסמנו 62 אייטמים. בנוסף, לפני 3 שבועות השקנו את עמוד הפייסבוק הצה"לי, ונכון להיום יש לנו למעלה מ-93 אלף אוהדים. עשינו את זה ללא יח"צנות. אני מאמין שמספר האוהדים הגדול מראה את הצורך של הציבור להתעדכן, להתחבר למידע אמין וממקור מוסמך - דובר צה"ל".

- האם יש יחידה מיוחדת שמטפלת בנושא המדיה החברתית?

"אנחנו משקיעים הרבה מאוד בתחום המדיה החברתית. בדובר צה"ל יש הרבה קצינים וחיילים שעוסקים בתחום זה ויודעים לתת מענה בפייסבוק, בטוויטר ובבלוגים בצורה ישירה".

- איך אתם מתכוונים לפתח את התחום?

"אנחנו מבינים את חשיבות התחום הוויזואלי - אנשים רוצים יותר תמונות וסרטים, ונחזק את התחום הזה. בנוסף, תחום הרשתות החברתיות ימשיך לגדול, ואנחנו נכשיר יותר אנשים שיפעלו במסגרת דובר צה"ל בתחום זה. כמובן שנמשיך להשקיע גם בעבודה מול התקשורת המסורתית".

מתקפת סייבר
 מתקפת סייבר

צה
 צה