עיריית כפר סבא החלה בהקמת קיר אקוסטי מניב

עלות הקמת הקיר, שיספק הגנה אקוסטית לכ-1,000 דירות בשכונה הירוקה הדרומית של כ"ס, היא 5 מיליון שקל ואילו ההכנסות הצפויות ממנו נאמדות בכ-150 אלף שקל בשנה

החברה הכלכלית של עיריית כפר סבא החלה בהקמת קיר אקוסטי מניב, שיספק הכנסה מעצם היותו גם מתקן פוטו וולטאי ושטח פרסום. עלות הקמת הקיר, שיספק הגנה אקוסטית לכ-1,000 דירות בשכונה הירוקה הדרומית של כ"ס, היא 5 מיליון שקל ואילו ההכנסות הצפויות ממנו נאמדות בכ-150 אלף שקל בשנה.

הקיר מוקם סמוך לכביש 4 באזור צומת רעננה-כפר סבא צפון ובנייתו צפויה להסתיים בספטמבר. אורכו יהיה כ-600 מטר בין צומת רעננה-כ"ס צפון ועד רחוב משה סנה. הקיר, שיחולק לכמה יחידות משנה בצורת האות S, ישמש גם טיילת עם פינות ישיבה מוצללות. בצדן של היחידות, הפונה לכיוון הכביש, יוצבו מתקני פרסום שיוטמעו בצורה אסתטית ואחידה. על גגות יחידות המשנה יותקנו מערכות פאנלים לייצור חשמל בהספק של כ-130 קילו-ואט שעה. עלות המערכת הסולארית היא מיליון שקל נוספים לעלות הקמת הקיר. חלק מהחשמל שייוצר ישמש לתאורת שביל ההליכה והאופניים המתוכנן לאורך הטיילת.

ההכנסות מייצור החשמל על ידי המערכת הפוטו-וולטאית צפויות לעמוד על 100 אלף שקל בשנה וההכנסות משלטי הפרסום שיוצבו לכיוון הכביש צפויות לעמוד על 50 אלף שקל בשנה. יצויין שללא קשר להכנסות שמייצר הפרויקט היה הכרח בהקמת הקיר האקוסטי בשל צורכי השכונה.

טיילת הקיר תמוקם בשוליה הצפוניים של השכונה הירוקה, סמוך לאחת הכניסות העיקריות לכפר סבא ותהווה חלק מרצף אלמנטים סביבתיים בשכונה. לדברי ראש העירייה, יהודה בן חמו, "קל מאוד לייצר קיר אקוסטי שיקיף את שכונות המגורים בקירות פלסטיק ובטון, אבל אנחנו החלטנו למנף את הקיר, לחשוב יצירתי וגם כלכלי, כחלק מהחשיבה שלנו לייצר איכות חיים לתושבינו ולשלב את הסביבה תוך צמצום הרעש באזורי המגורים הסמוכים".

הפרויקט תוכנן על ידי אדריכלים יאיר הראל ושמואל אביב שפיגל במסגרת חברת שייד. לדברי הראל, "עם העלייה בנפחי התנועה סמוך לשכונות מגורים, אנחנו עדים בשנים האחרונות למספר הולך וגדל של קירות אקוסטיים הנבנים בשולי אזורי המגורים. מצד אחד, עם עליית המודעות לנושא זיהום הרעש, יש לקדם בברכה את המגמה להגן על התושבים משאון התנועה. עם זאת, הקפת שכונות המגורים בקירות אקוסטיים גבוהים מהווה בעיה אסתטית ותפקודית.

"מבחינה אורבנית נוצר לאורך קיר אקוסטי טיפוסי אזור שלילי, שמושך אליו לכלכוך, הזנחה ואף פעילות בעייתית שמתבטאת בחוסר ביטחון לתושבים בסביבה. נקודת המוצא התכנונית היתה לנסות להפוך רצועה זו מאלמנט שלילי לחיובי. במקום קיר הפרדה שיוצר מכשול, תוכננה מערכת שתמשוך אליה פעילות מגוונת ותהפוך לפנים חיוביות של השכונה כלפי המרחב שסביבה".