יחסי ביבי-שרה לבדיקת המבקר

מהו חלקה של שרה במנהיגותו של בנימין נתניהו? חומר למחשבה ללינדנשטראוס

"(א) מבקר המדינה יקיים ביקורת על המשק, הנכסים... והמינהל של המדינה...; (ב) מבקר המדינה יבחן את חוקיות הפעולות, טוהר המידות, הניהול התקין, היעילות והחיסכון של הגופים המבוקרים, וכל עניין אחר שיראה בו צורך"

כך קובע סעיף 2 ל"חוק יסוד: מבקר המדינה". האם בית ראש הממשלה כלול בהגדרה זו? ובכן, מעונו הרשמי של ראש הממשלה הוא ללא ספק "של המדינה". הבית שייך למדינה, היא מתחזקת אותו ואת יושביו. כלומר, המבקר רשאי, אולי חייב, לבדוק את "חוקיות הפעולות וטוהר המידות", כאשר קיים חשש לכאורה שהדברים בבית אינם מתנהלים בהתאם לקריטריונים אלה.

נתן אשל כדוגמה

זה זמן שיש פרסומים על אירועים שונים במשק המדינה הקרוי מעון ראש הממשלה, בעיקר ידיעות על השפעתה ועל מעורבותה של אשת נתניהו על מינויים שונים בלשכתו של ראש הממשלה, וגם במקומות אחרים.

למשל, פרשת מינויו והדחתו של נתן אשל מתפקיד מנהל לשכת נתניהו בשל הטרדת עובדת. לדעת אנשים רבים שמכירים אותו, לא היו לאשל הכישורים האישיים והמקצועיים לתפקיד כה מורכב ואחראי. לפי הידיעות, גם של בכירי העיתונאים, המינוי של אשל נעשה גם בהשפעת שרה נתניהו, שאשל היה ידיד ובן-ברית אישי שלה. זו הסיבה, לפי הפרסומים, שנתניהו נפרד מאשל בצער כה רב, תוך הפניית גב לאלה שחשפו את מעלליו.

והיו פרסומים על מעשים אחרים של שרה, שאם נעשו הם מביישים לא רק את בית נתניהו, אלא את המעון הרשמי של מדינת ישראל, ואולי אף עומדים בניגוד ל"ניהול תקין וטוהר מידות".

מנהיגות משותפת?

יכול להיות שכל השמועות והידיעות אינן נכונות. אבל אם הן כולן או בחלקן נכונות, הבעיה מתמצית בשאלה שהיא העיקר: מה חלקה של אשת המנהיג, שלא נבחרה לכלום, במנהיגותו של בעלה? והאם מצב הדברים בבית בתחום הזה פוגע באינטרסים ובהתנהלותה של המדינה?

אלה שאלות מאוד רגישות כאשר מדובר בבני-זוג, ובכל זאת, למרות כל אי-הנעימות, צריכה להיות רגישות הרבה יותר גדולה לאינטרסים של המדינה. לכן חשובה בדיקה של המבקר, מה גם שחזקה על מיכה לינדנשטראוס שיידע לנווט בדיקה כזאת בכל הדיסקרטיות המתבקשת.

matigolan@globes.co.il