ארה"ב: מדד המחירים לצרכן ומדד אמון הצרכנים אכזבו

המדד עלה בפברואר ב-0.4%, לעומת התחזיות שעמדו על 0.5% ■ מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ירד ל-74.3, לראשונה מאז אוגוסט, לעומת הצפי לעלייה לרמה של 75.8 נקודות

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחדות בחודש פברואר, שעה שאמריקנים נאלצו לשלם מחירים גבוהים הרבה יותר עבור דלק עקב העלייה במחיר הנפט. מדובר בעלייה החדה ביותר מזה 10 חודשים.

המדד עלה בפברואר ב-0.4%, כך הודיע היום (ו') משרד העבודה בארה"ב. מדובר בעלייה נמוכה מעט מהתחזיות שעמדו על 0.5%, אולם בהשוואה לשכר לשעה שעלה רק ב-0.1%, זו עלייה רצינית.

העלייה במדד התבססה בעיקר על העלייה החדה במחירי הדלק בארה"ב - 6% - העלייה החדה ביותר מאז דצמבר 2010. בסך הכל, מחירי האנרגיה עלו ב-3.2%, העלייה החדה ביותר מזה כשנה. מחירי המזון בפברואר לא השתנו. שיעור הליבה של האינפלציה, ללא מזון ואנרגיה, עלה ב-0.1%, לעומת הציפיות שעמדו על 0.2%.

רונן מנחם ממזרחי טפחות, מציין כי "הנתונים החדשים תומכים, בשלב זה, בגישת ה'פד': קצב האינפלציה בארה"ב מוגבל, למעט סעיפי הדלקים והבנזין, שקפצו בעקבות ההתרחשויות בעולם; לכן, ציפיות האינפלציה תמשכנה להיות מעוגנות. ב-25/1 השיק ה'פד' יעד אינפלציה בשיעור 2%, המוגדר לפי מדד המחירים של הוצאות משקי הבית (PCE). מדד זה עלה 2.4% ב-12 החודשים האחרונים - מעל היעד, אך המדד ללא מזון ואנרגיה עלה 1.9%, מעט מתחתיו, מצב נוח מבחינת ה'פד'".

"בתקופה הקרובה לא מסתמנות התייקרויות של ממש. אולם, בהמשך השנה ובשנה הבאה יכולה התמונה להשתנות: מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ובענפי השירותים מצביעים לאחרונה על התייקרויות מהירות יותר בחומרי הגלם; שיעור הבלתי מועסקים אכן גבוה, אך יורד בעקביות; מספר חודשי ההיצע בשוק הדיור נמוך מאוד (ירד מ-12 בעיצומו של המשבר ל-6 בלבד); המדד המשולב של OECD מזהה מומנטום חיובי בשורת מדינות מפתח. לנוכח התחייבות ה'פד' כי הריבית בארצות הברית תוחזק נמוכה לפחות עד סוף שנת 2014, עשויות ההתפתחויות הללו לשפר את הסנטימנט בשוקי ההון בעולם, לגרור פיחות בשער הדולר (קרנו כמטבע חוף מבטחים תרד) ויחד עם ההתייקרויות בשוק הסחורות לגרום לקפיצה בקצב האינפלציה. ה'פד' יצטרך להיערך לכך בעוד מועד. ה'פד' ישתדל לשדר אמינות בקשר לעמידה ביעד האינפלציה החדש; לכן, אם יתפתחו לחצי מחירים, יסתום את הגולל על תכנית רכישות שלישית (QE3) ויאותת על עליית ריבית".

אכזבה גם באמון הצרכנים והתפוקה התעשייתית

מדד התפוקה התעשייתית לחודש פברואר נשאר יציב, לעומת הצפי לעלייה של 0.4%. התפוקה בפברואר סבלה מהירידה בתפוקה ממכרות וייצור כלי רכב. פעילות המפעלים עלתה ב-0.3% לעומת עלייה של 1.1% בינואר.

מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ירד ל-74.3 נקודות בחודש מארס, לעומת הצפי לעלייה לרמה של 75.8 נקודות, לאחר שבחודש הקודם עמד על 75.3 נקודות. מדובר בירידה הראשונה במדד מאז חודש אוגוסט 2011.