הקונגרס: "תקציב 2013 של אובמה - טוב לכלכלת ארה"ב"

על פי ניתוח של הוועדה, הגירעון הפדרלי צפוי להיות פחות ב-300 מיליארד דולר מהערכות הבית הלבן ■ למרות הניתוח של הוועדה, הרפובליקנים מצאו דרך לתקוף את התקציב החדש

ועדת התקציבים של הקונגרס, שהינה גוף ניטרלי מבחינה פוליטית, מעריכה שתקציב שנת 2013 שהגיש אובמה לקונגרס תוביל להגדלת הגירעון הפדרלי בכ-6 טריליון דולר במהלך העשור הקרוב. מדובר בחדשות טובות עבור הממשל האמריקני והבית הלבן שכן ההערכה של ועדת התקציב נמוכה בכ-300 מיליארד דולר מההערכות שסיפק הבית הלבן.

במסגרת התקציב לשנת 2013 מציע אובמה להעלות את המיסים על אזרחים שמשתכרים מעל ל-200 אלף דולר בשנה ולזוגות שמשתכרים מעל ל-250 אלף דולר בשנה, קיצוץ בהוצאות על המלחמה באפגניסטן-פקיסטן בנוסף על מספר שינויים במדיניות התקציבית של ארצות הברית. על פי ההערכות של הוועדה וגם של הבית הלבן, החוב של ארצות הברית יגדל מ-15.3 טריליון דולר נכון להיום, לקרוב ל-19 טריליון דולר עד שנת 2022.

למרות הגדלת החוב, על פי הוועדה, התוכנית של אובמה תוביל להקטנת הגירעון השנתי של הממשלה לעומת השיאים שנרשמו בתקופת המשבר ב-2008 - כשהממשל של ג'ורג' בוש הוביל מדיניות של הפחת מיסים יחד עם הגדלת ההוצאות, מה שהוביל לחוסר איזון בתקציב של ארצות הברית. בשנה שעברה, העריכה ועדת התקציבים של הקונגרס כי הגירעון יעמוד על 9.5 טריליון דולר בעשור הקרוב.

"ההודעה של ועדת התקציבים מוכיחה שלנשיא יש תוכנית לתקציב מאוזן מה שיוביל להקטנת הגירעון, ובכך הוא שם את הכלכלה האמריקנית על מסלול של יציבות פיסקאלית שהינה חיונית לבניית כלכלה איתנה לטווח ארוך", כותב ג'ף זיינטס, מנהל המשרד לניהול ותקציבים בלשכת נשיא ארצות הברית, בבלוג שלו.

למרות כל הדברים החיוביים שנאמרו על התקציב, הצליחו הרפובליקנים למצוא דרך לתקוף את התקציב של אובמה. פול ראיין, חבר קונגרס רפובלקני ומי שעומד בראש ועדת התקציבים של הקונגרס תקף את התקציב ואמר: "הניתוח של הוועדה היום מציג תזכורת מאכזבת להבטחות השווא וחוסר המנהיגות של הממשל הנוכחי כשזה נוגע לטיפול באחד מהמשברים הכלכליים היותר צפויים בהיסטוריה".