40 מהחברות הביטחוניות בישראל מתחייבות לאי-מתן שוחד

על רקע הכנסת תעש לרשימה השחורה בהודו, החברות הביטחוניות הגדולות בישראל התחייבו להפעיל את 'תכנית הציות' של ארגון ה-OECD שבמרכזה אי-מתן שוחד לפקידי ציבור בעולם

כ-40 מהחברות הביטחוניות הגדולות בישראל התחייבו להפעיל את 'תכנית הציות' של ארגון ה-OECD שבמרכזה התחייבות לאי-מתן שוחד לפקידי ציבור ברחבי העולם.

ההתחייבות היא ביוזמת משרד הביטחון, והיא במסגרת האמנה של ה-OECD במאבק במתן שוחד לעובדי ציבור זרים ולאמנת האו"ם נגד שחיתות. הגדרת מתן שוחד לעובד ציבור זר כעבירה פלילית הוכנסה במקביל לחוק העונשין הישראלי.

ארגון ה-OECD מיקד תשומת לב רבה בפעילות התעשייה הביטחונית והיצוא הביטחוני הישראלי, והעביר שורה של המלצות למשרד הביטחון ליישום אמנת הארגון.

נציין, כי לפי דיווחים בהודו, רק לפני כשבועיים משרד ההגנה ההודי הכניס את התעשייה הצבאית (תעש) לרשימה שחורה שתמנע ממנה לבצע עסקאות נשק בהודו במהלך עשר השנים הקרובות - וזאת על רקע פרשת שוחד, לכאורה, שבה היתה מעורבת בין השאר גם החברה הישראלית.

כחלק מההתחייבות, דרש מנכ"ל משרד הביטחון מהתעשיות והיצואנים הביטחוניים הישראליים לוודא את תקינות התנהלותם במסגרת עסקאות בינלאומיות, ובכלל זה לגבש וליישם תכנית ציות (Compliance Program) למניעת שחיתות ומתן שוחד לעובדי ציבור זרים. אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני (אפ"י) אף התנה מתן רישיונות שיווק ורישיונות ייצוא ביטחוני חדשים בגיבוש תוכניות ציות.

רוב התעשיות שאליהן פנה משרד הביטחון כבר גיבשו תוכניות ציות, ואחרות נמצאות כעת בתהליכים מתקדמים של גיבושה.