בכיר איראני: "נסגור את מיצרי הורמוז בתגובה לסוויפט"

שר המודיעין האיראני לשעבר עלי פאלהיאן, אמר בסוף השבוע כי בתגובה לניתוק איראן ממסלקת הכספים הבינלאומית (SWIFT) תישקל האפשרות לסגור את מיצרי הורמוז

שר המודיעין האיראני לשעבר אמר בסוף השבוע כי איראן תגיב בחומרה להחלטת מדינות המערב לנתקה מהמסלקה הבינלאומית להעברת כספים (מערכת ה-SWIFT), ורמז גם כי אחת התגובות שעומדות על הפרק היא סגירת מיצרי הורמוז - עניין שעליו הצהירה ארה"ב בעבר כעילה למלחמה (קזוס בלי).
כאמור, הסנקציות הכלכליות על איראן עלו מדרגה, כאשר מדינות המערב החליטו לנתקה מרוב מערכות המסחר הבינלאומי, כשהחברה האחראית על העברות הכספים העולמית (SWIFT) הודיעה על ניתוק קשריה עם רוב הבנקים האיראניים - כחלק מהמאמץ העולמי "לחנוק" את טהרן ולמנוע ממנה לפתח נשק גרעיני.

מטרת הצעד היא לאכוף את הסנקציות עליהן הכריז האיחוד האירופי. העברת כספים בינלאומית אינה אפשרית ללא שימוש בחברת SWIFT. הצעד, כך מעריכים, יפגע קשות בכלכלתה של הרפובליקה האסלאמית.

בתגובה לצעד קיצוני זה, אמר בסוף השבוע עלי פאלהיאן, שר המודיעין הקודם של איראן, כי "חסימת איראן בפני המסלקה הבינלאומית, היא כמו סגירת העולם בפני מעבר מיכליות נפט", בכך רמז פאלהיאן כי אחת התגובות העומדת על הפרק היא סגירת מיצרי הורמוז למעבר של מיכליות נפט.

"אם ארה"ב ואירופה מתעלמות מהחוקים הבינלאומיים בכדי לספק את האינטרסים שלהם, גם איראן יכולה להגיב בצורה דומה כדי לשמור על האינטרסים שלה", אמר פאליהאן. "אני מזהיר את מדינות המערב לבל יפחיתו ביכולותיה של איראן לסגור את מיצרי הורמוז בתגובה לצעדים וסנקציות המנוגדים לחוקים הבינלאומיים".

ארה"ב שרמזה בעבר כי סגירת מיצרי הורמוז על ידי איראן הינה עילה למלחמה, הודיעה בסוף השבוע כי היא תשלח כוחות נוספים של הצי מגובים בספינות למיצרי הורמוז, על רקע האיומים החוזרים ונשנים של איראן כי היא תסגור את המיצרים, מהם עוברים כ-40% ממשלוחי הנפט ממדינות המפרץ לשאר העולם. בעקבות איומים אלו,זינק מחיר הנפט הגולמי בסוף השבוע ב-2% לרמה של יותר מ-107 דולר לחבית.