תאגיד סוני שוקל להקים מרכז פיתוח בישראל

ענקית האלקטרוניקה סוני החליטה להיכנס לתחום הרפואי ומינתה צוות לחיפוש טכנולוגיות הקשורות במחשוב רפואי ובריאות בסלולר לשילוב במכשיריו ■ תשקיע מאות מיליוני ד' בטכנולוגיות בתחום הרפואי

תאגיד האלקטרוניקה סוני מחפש בישראל באופן פעיל השקעות - דווקא בתחום הרפואי. כך נודע ל"גלובס". סוני הקימה צוות מטעמה, שתפקידו לסרוק את השוק הישראלי, בחיפוש אחר חברות לשם ביצוע השקעות או רכישות בתחום זה בישראל. הצוות כבר נפגש באופן אינטנסיבי עם קרנות הון סיכון מקומיות ועם חברות, כדי להשקיע מאות מיליוני דולרים ברכישות.

חזון רחוק

זו הפעם הראשונה שבה סוני פועלת בצורה כה ממוקדת בתחום זה. אם המהלך יצלח, עשויות החברות הללו להפוך למרכז פיתוח של סוני בישראל. את תגובת סוני לא ניתן היה להשיג.

מה הקשר בין סוני - שנסחרת בוול סטריט ב-22 מיליארד דולר בקירוב - לתחום הבריאותי? פחות תמוה מכפי שנראה תחילה. לסוני כבר יש פעילות בתחום ההדמיה הרפואית; היא מציעה טכנולוגיות לתיעוד, אגירה והצגה של תמונות הדמיה באמצעות מצלמות, מכשירי הקלטה לתמונות רפואיות, מסכים ברזולוגציה גבוהה להצגת תמונות הדמיה ומידע רפואי ומדפסות. תחום מעניין נוסף הוא סוללות למכשירים רפואיים, שאמינות יותר מסוללות רגילות.

באחרונה מתרחש טשטוש גבולות בין תחום האלקטרוניקה לצרכן לבין תחום המכשור הרפואי. מכשירים רפואיים ביתיים - כמו מד לחץ דם ומד גלוקוז - אוגרים מידע, ומעבירים אותו לרופא, ומציגים אותו באופן אינפורמטיבי למטופל. מכשירי הטלפון הסלולריים והטאבלטים כוללים אפליקציות לניטור של הבריאות ושל הפעילות הספורטיבית. מכשירי החשמל הביתיים הופכים גם הם למכשירי אימון וניטור רפואי.

על התחום האטרקטיבי הזה מתחרות חברות מכל התחומים, הן חברות המכשור הרפואי הגדולות (כמו מדטרוניקס, ג'ונסון אנד ג'ונסון ובוסטון סיינטיפיק), הן חברות הניטור (כמו פיליפס, סימנס ו-GE), אך גם חברות מידע (כמו גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק) וחברות המובייל; סמסונג, למשל, הוזכרה בעבר כמתעניינת מאוד בתחום.

החזון של שיתוף הפעולה מגיע אפילו רחוק יותר: למשל, באפשרות לבצע אימון גופני או פיזיותרפיה, בהנחיית תוכנת גיימינג דרך הטלוויזיה, תוך ניטור החולה, הפרמטרים הבריאותיים שלו והדיוק שבו הוא מבצע את התנועות. או למשל, באפשרות לבצע בדיקות דם באמצעות מכשיר המוצמד לטלפון הסלולרי ולאגור ולשתף את הרופא מיידית בתוצאות הבדיקה.

סוני סובלת בשנים האחרונות מהפסדים בפעילות הליבה שלה. את השנה האחרונה סיימה בהפסד של 2.9 מיליארד דולר. המנכ"ל החדש, קאוזו הירארי, שייכנס לתפקידו ב-1 באפריל, אמר כי החברה תצטרך להתבסס פחות על שיווק מכשירים חשמליים לצרכן, ותתרכז בתחומים אחרים, למשל התחום הרפואי. מספר חודשים לפני כן, אמר סגן הנשיא, הירושי יושיוקה, כי "עם הזדקנות האוכלוסייה, הדרישה לציוד רפואי עולה, ובכוותנו להשתתף בכך".

אפשרויות רבות

לפני חצי שנה רכשה סוני את חברת Micronics האמריקנית, המתמחה בפיתוח מכשירים ניידים שמבצעים בדיקות דם, רוק והפרשות אחרות בכל מקום ובכל עת בצורה נוחה למשתמש. באותה הזדמנות, אמרו בכירי סוני כי הם "בוחנים מכשירים שיכולים לבצע בדיקות על מטופלים מבלי לטלטל אותם אל הקליניקות, ופותחים פעילות חדשה של מכירת מוצרים ישירות לצרכן".

בישראל מגוון רחב של חברות שיכולות לעניין את סוני בהקשרים הללו, ובהן חברות בתחום הצילום וההדמיה - כמו גיוון אימג'ינג, צ'ק קאפ, ארינטה ומדיגוס; חברות לאוטומציה של בדיקות מעבדה - כמו ביו וויו ו-ASI; חברות בתחום הבדיקות המולקולריות - כמו סביון דיאגנוסטיקה, נובהמד, מיקרומדיק או פוקרד; חברות בתחום ניטור הסוכרת בטלפון הסלולרי - כמו גלוקוויי; חברות בתחום האימון הקוגניטיבי - כמו ACE, Desk Trainer, אטנגו, קוגניפיט; חברות בתחום הניטור - כמו קארד גארד; חברות סימולציה והכשרה - כמו סימביוניקס וטלהסופיה.