קצין בכיר: טיסות האימון בחיה"א יופסקו בשל היעדר תקציב

צה"ל והאוצר מעלים את הטון בוויכוח על התקציב ■ בכיר בצבא: נבטל זימונים למילואים ■ האוצר: "מאחורי האיומים יש דרישות של קצינים בכירים לקבלת תוספות שכר. הציניות חוגגת במערכת הביטחון, על גבם של אזרחי מדינת ישראל"

"בחודשים הקרובים נפסיק את אימוני חיל האוויר בגלל היעדר תקציב. תבדקו אותי: טייסי חיל האוויר יקבלו ביטול של זימונים לאימונים ולמילואים". כך אמר בשיחה עם "גלובס" מקור צבאי בכיר, כשברקע נמשך הוויכוח בין משרד הביטחון למשרד האוצר בעניין תקציב הביטחון.

מקורות צבאיים מאיימים זה שבועות לבטל אימונים שתכננו כבר לפני זמן רב, בשל ה"בור" שנוצר בתקציב הביטחון, ומקורו במחסור של 7 מיליארד שקל בעקבות קיצוצים, שנועדו לממן את יישום המלצות הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי, בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג. לדברי מקורות צבאיים, בשל המחסור בכסף, תרגילים שהוגדרו "חשובים ונחוצים ביותר" לאימון חטיבות ואוגדות ותוכננו כבר לפני זמן רב - יבוטלו, גם במחיר של פגיעה ברמת הכשירות והמוכנות של הכוחות למצב לחימה. לעומת זאת טוענים באוצר, כי מאוגוסט 2010, עת אושר התקציב הדו-שנתי, התווספו לתקציב הביטחון כ-4 מיליארד שקל.

באוצר מאשימים את מערכת הביטחון בהפעלת לחץ, שנועד להגדיל את תקציב הביטחון, שהיקפו הסתכם אשתקד בכ-60 מיליארד שקל, ונחשב לגדול ביותר מקום המדינה.

בכיר באוצר התייחס לאיומי הצבא, ואמר בתגובה כי "מאחורי האיומים יש דרישות של קצינים בכירים לקבלת תוספות שכר. הציניות חוגגת במערכת הביטחון, על גבם של אזרחי מדינת ישראל. בזמן שמשרד הביטחון מאיים על אזרחי המדינה כי יפסיק אימונים, וטוען שתקציבו לא מספיק - הוא מבקש תוספות שכר של מאות מיליוני שקלים".

24 מיליארד "בלבד"

הקצין הבכיר הדגיש, כי בה בשעה שתקציב הביטחון נאמד ב-60 מיליארד שקל, תקציב צה"ל הסתכם בכ-24 מיליארד שקל "בלבד"; זאת, בעת שראש הממשלה, בנימין נתניהו, כבר התחייב בעבר להוסיף לו כ-4 מיליארד שקל נוספים מדי שנה, לצורכי התעצמות. לדבריו, ההבטחה התפוגגה בעקבות המחאה החברתית, שאף הובילה לקיצוץ של 3 מיליארד שקל נוספים בבסיס התקציב.

"משמעות הדבר היא הפחתה של כ-7 מיליארד שקל בתקציב", אמר הקצין הבכיר, והוסיף כי הקיצוץ והשחיקה בתקציב הצבא מקשים על המשך תפקודו באופן שיהיה בכוחו לתת מענה הולם לאיומים החדשים במרחב, ועל התעצמות הצבא לקראתם. זאת, בייחוד על רקע העובדה שבשנים האחרונות צה"ל כבר הקדים וקיצץ באופן נרחב את מצבת כוח האדם שלו, פיטר אנשי קבע, צמצם באופן ניכר את מספר המשרתים בקבע מובהק (שיגיעו לגיל פרישה ויקבלו פנסיה - א.פ, י.א) והוביל תוכנית התייעלות מקיפה, תוך קבלת שירותי ייעוץ מקיפים ממומחים של חברת מקנזי.

מנתונים שמציג צה"ל, עולה כי מ-2003, לא חל שינוי בסך ההוצאות שלו על שכר וכך, במסגרת הוויכוח המתמשך עם האוצר, קצינים בכירים מרבים לטעון כי אם כלל המגזר הציבורי היה מקפיד על רמת שכר מרוסנת כפי שמקפיד עליה צה"ל, המדינה הייתה חוסכת בקופתה בעשור האחרון כ-53 מיליארד שקל - "סכום נאה למדי, שיכול לשמש מענה הולם לכל רפורמה חברתית נרחבת", כפי שאמר בעבר מקור צבאי בכיר.

"משרד האוצר ננזף"

במשרד האוצר דוחים את נימוקי צה"ל, שטוען כי תקציבו דל באופן משמעותי ביחס לתקציב הביטחון עתיר המיליארדים, ואומרים כי "הטענה שלפיה תקציב צה"ל עומד על 24 מיליארד שקל לא מקובלת, שכן כספי תקציב הביטחון הם באחריות מערכת הביטחון, שקובעת מצדה את סדרי העדיפויות שלה".

באוצר טוענים כי פתרונות שגובשו בעבר למען צמצום ההוצאה על הביטחון, לא זוכים ליישום מצד המערכת. "המלצות ועדת גורן להקשחת התנאים לכניסה של נכים לאגף השיקום התקבלו בממשלה, והיישום שלהן עתיד היה עתיד לחסוך למדינה כ-100 מיליון שקל כבר ב-2012. עם זאת, משרד הביטחון לא מיישם את החלטת הממשלה", טען מקור באוצר.

לטענת המקור, נוסף על התעלמות מיישום המלצות ועדת גורן, משרד הביטחון אף הרחיב באחרונה את התוספות לפנסיה לגמלאי צה"ל, במסגרת הסכם שנוי במחלוקת שחתם איתם. "משרד הביטחון טוען שאין לו כסף, אבל הוא מימן למעשה חצי מההסכם הזה ועכשיו, בצה"ל מאיימים לעצור אימונים של חיל האוויר", אמר בזעם מקור באוצר.

מקורות ביטחוניים אמרו היום (ב'), כי הדרישה להעלאת השכר של משרתי הקבע הועלתה מצד ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, כחלק מיישום מודל השכר החדש של משרתי הקבע והעלאת גיל הפרישה מצה"ל. "מדובר ביישום של החוק, והאוצר 'שכח' לציין את הפרט הזה. האוצר 'שכח' גם לציין כי הוא מעכב את הדיונים בנושא זה כבר יותר משנה, בניגוד להנחיה מפורשת של הכנסת. בעבר הוא אף ננזף על כך בחומרה על ידי ועדת העבודה והרווחה", אמרו המקורות הביטחוניים.

כשברקע הוויכוח בין משרדי הביטחון והאוצר מתלהם, הופיע היום שר הביטחון, אהוד ברק, בפני חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ומסר להם סקירה ביטחונית מקיפה. בהתייחס לסוגיות התקציביות אמר ברק כי בימים אלה נעשים ניסיונות בינו לבין ראש הממשלה ושר האוצר, לפתור את החוסרים במערכת הביטחון, כדי להעמיד המשאבים שייתנו את המענה הנדרש לבניין הכוח של מערכת הביטחון - ולכשירותו.

לדברי ברק, צירוף האתגרים הביטחוניים ומורכבותם מחייב את מערכת הביטחון להיערך ולגבש מענה בתוכנית רב-שנתית מוסדרת להקצאת המשאבים המתאימים. "בנקודת הזמן הנוכחית לא הצלחנו להביא לקביעת היקף בתקציב שישקף את המענה הנדרש לצרכים, כפי שמערכת הביטחון תופסת אותם. בימים אלה אנו דנים עם שר האוצר וראש הממשלה, על הדרכים להתמודד עם המענה הנדרש, ואני מקווה שהדברים יביאו לפתרונות שמאפשרים עמידה במבחנים שלפנינו.

"אנו בצומת קריטי שבו אתגרים מהמורכבים והמסובכים שעמדו אי פעם בפני המטה הכללי והמדיניות של ישראל, ותקציב הביטחון יורד באופן עקבי ביחס לתוצר ותקציב המדינה. קיימת א-סימטריה בין המשאבים לאיומים - מחד גיסא, האתגרים הולכים וגדלים ועמם גם ממד אי-הוודאות, ומאידך גיסא, הקצאת המשאבים לביטחון הולכת ופוחתת. קיים הכרח לבחון את האיזון בכלל ההקצאות מצד הממשלה", אמר שר הביטחון.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צר לנו על התבטאויות אנונימיות לא מבוססות, שמייצגות מצג שווא על בסיס הצגת חלקי נתונים באופן מגמתי. צה"ל יפעל בהתאם להחלטות הממשלה בנוגע לקיצוץ בביטחון".

הקפאת טנק המרכבה: כ-200 עובדים כבר פוטרו

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה היום בעצירת ההזמנות לרכיבים המשמשים לייצור טנק המרכבה והנגמ"ש נמ"ר, בעקבות המחסור בתקציב משרד הביטחון. הדיון התקיים על רקע פניית עובדים במפעלים שמעורבים בייצור רכיבים לטנק, החוששים לעתידם התעסוקתי ומפיטורים המוניים בתעשיית המתכת.

מנתונים שנאספו באחרונה בהתאחדות התעשיינים והובאו היום לדיון בכנסת, עולה כי מאז שמשרד הביטחון עצר את ההזמנות, פוטרו כ-200 עובדים. בהתאחדות חוששים כי אחרי החגים יתחדשו הפיטורים, ועתידם התעסוקתי של עוד עשרות עובדים מוטל בספק. יו"ר העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', קראה בדיון לראש הממשלה להתערב בבהילות למען פתרון המשבר שמקורו, לטענתה, ב"מאבקים שבין משרד האוצר למשרד הביטחון".

ראש מינהלת טנק המרכבה (מנת"ק) במשרד הביטחון, תא"ל ירון לבנת, אמר בדיון כי "מערכת הביטחון לא הוציאה הזמנות חדשות לתעשיות המרכבה מנובמבר 2011, בעקבות המצוקה התקציבית הקשה שאיתה היא מתמודדת, ובהעדר מקורות מימון להזמנות חדשות". תא"ל לבנת הוסיף ואמר כי למערכת הביטחון מלאי מדף של חלפים שיאפשר לייצר טנקים עד סוף 2012, אך 2013 היא 'בור שחור', "כי תעשיות ייסגרו עד אז, גם בעקבות הקפאה זמנית של ייצור רכיבים, ולא ניתן יהיה לחדש את פעילותן", אמר לבנת.

שכר
 שכר