מבצע נגד המאפיה באיטליה: 16 שופטים נעצרו, נכסים במיליארד אירו הוחרמו

השופטים שנעצרו חשודים במעורבות ב"רשת אדירה של שחיתות" הנכסים שהוחרמו כוללים קרקעות, מבנים, חשבונות בנקים והחזקות תאגידיות

המשטרה לענייני מסים בנפולי עצרה 47 בני אדם - בהם 16 שופטים - והחרימה נכסים בשווי של יותר מ-1 מיליארד אירו, במבצע נגד המאפיה שחשף את חדירתו הגוברת של הפשע המאורגן לחברות גדולות ולגופים ממשלתיים.

היעד של מבצע "מתכת גרועה"', שהושק אתמול (ב') לפנות בוקר היה קבוצת רגוסטה, שמדווחת על מחזור שנתי של 200 מיליון אירו, ומפעילה ברחבי איטליה ארבע חטיבות בתחומי הנדל"ן, המלונות, ייצור הפלדה והמזון.

פדלה רגוסטה, יו"ר ומייסד הקבוצה, נמנה עם העצורים, יחד עם שני אחיו ונשותיהם. הם מואשמים כי פעלו כמרכז העסקי העיקרי עבור חמולת פברוצ'ינו במאפיה הנפוליטנית, המכונה קמורה. ג'וזפה רגוסטה, אביהם של שלושת האחים, נפל ככל הנראה קורבן למעשי רצח בין כנופיות בשנות התשעים.

התובעים אמרו כי 16 שופטים בתחום המסים במחוז נפולי נעצרו בחשד למעורבות ב"רשת אדירה של שחיתות", כולל "סחר בלתי-חוקי בפסקי-דין" שגרם ל"נזק שלא ניתן לאמוד אותו" לרשות המסים. לדברי התובעים, אחת השופטות, אנה מריה ד'אמברוזיו, עבדה כרואת חשבון עבור קבוצת רגוסטה.

כמו כן נעצרו גם שמונה בעלי תפקידים אחרים.

המבצע הפיננסי הגדול ביותר

תובעים שמתמחים בענייני המאפיה הזהירו שוב ושוב מפני הסכנות שיוצרים ארגוני הפשע המאורגן באמצעות שימוש בחברות "לגיטימיות" לצורך הלבנת כספים שהתקבלו מסחר בסמים, הברחות נשק, סחיטה ופעולות אחרות שמניבות "מחזור" שנתי של יותר מ-100 מיליארד אירו.

התובעים אמרו כי במבצע "מתכת גרועה" השתתפו הרשויות בשווייץ, בלגיה ולוקסמבורג. "עשרות מיליוני אירו" נחשפו בחשבונות בנק שווייצריים שקשורים לפרשת רגוסטה. הנכסים שהוחרמו כוללים קרקעות, מבנים, חשבונות בנקים והחזקות תאגידיות. זה המבצע הפיננסי הגדול ביותר שנערך נגד המאפיה מאז ספטמבר 2010, כשהרשויות בסיציליה החרימו נכסים בשווי 1.5 מיליארד אירו במסגרת מבצע נגד השתלטות המאפיה על חוזים להפקת אנרגיית רוח באי.

קבוצת רגוסטה, שמעסיקה יותר מ-1,000 עובדים ומחזיקה בפעילויות בניו ג'רסי ובפריז, סירבה להגיב על המעצרים. באתר האינטרנט של החברה נאמר שפדלה רגוסטה הקים את הקבוצה בשנת 2000 על בסיס חברה לפסולת מתכת שבשנות התשעים החזיקה בחוזים עם חברות ממשלתיות מובילות ועם משרד ההגנה, והייתה מעורבת בהוצאתם משירות של כלי נשק מהעידן הסובייטי במסגרת הסכם בין נאט"ו לרוסיה.

בחודש שעבר פרסם יומון העסקים האיטלקי "איטליה אוגי" פרופיל של רגוסטה שבו נאמר שהוא חובב שעונים יקרים ומכוניות ספורט מסוג בנטלי. בפרופיל תוארה עלייתו המטאורית כ"סיפור הצלחה מקורי". רגוסטה בן ה-43 אוהב לבלות את זמנו החופשי "כתייר פשוט" במלונות הספא שלו, ולאחרונה הוא השלים באוניברסיטה לימודי דיפלומה בראיית-חשבון תאגידית.

רוברט מרוני, לשעבר שר הפנים בממשלת הימין-מרכז של סילביו ברלוסקוני, אמר כי בשלוש וחצי שנות כהונתה החרימה ממשלה זו נכסים שהיו חשודים כנכסי מאפיה בשווי 25 מיליארד אירו. ממשלת הטכנוקרטים של מריו מונטי, שהחלה לכהן בנובמבר 2011, לא עדכנה את הנתונים הרשמיים.