אבוג'ן: עלייה של 19% במכירות 2011 ל-15 מיליון דולר

החברה עדיין מפסידה אך יש לה כ-59 מיליון דולר בקופת המזומנים ■ עופר חביב, מנכ"ל אבוג'ן: "אם היינו רוצים להיות היום רווחיים היינו יכולים, אבל זה היה פוגע בתוכניות ארוכות הטווח"

אבוג'ן רשמה ב-2011 מכירות של כ-15 מיליון דולר, צמיחה של 19% לעומת 2010. בהכנסות אלו כבר באים לידי ביטוי שני הסכמים גדולים שחתמה החברה במהלך השנה וחצי האחרונות - הסכם עם בייר שנחתם בסוף 2010 ובא לידי ביטוי לאורך כל השנה, תוך תרומה משמעותית לצמיחה, וכן הרחבה של ההסכם עם חברת מונסנטו בנובמבר 2011, שבאה לידי ביטוי רק בחודשיים האחרונים של השנה.

ההכנסות של אבוג'ן ברבעון האחרון של 2011 עמדו על 4.7 מיליון דולר, דומה להכנסה של החברה ברבעון המקביל, אך גבוה ב-40% מהרבעון הקודם.

אבוג'ן עוסקת באיתור של גנים בצמחים, בעיקר כאלה שיכולים לשפר את היבול של הצמח או את עמידותו בתנאי עקה, כמו יובש או מליחות. רוב ההכנסות של אבוג'ן מגיעות היום מתשלומי אבני דרך מן החברות השותפות שמפתחות זרעים שמכילים את הגנים של אבוג'ן, והצמיחה בהכנסות השנתיות מרמזת על התקדמות מוצרים אלו בתהליך הפיתוח לקראת השוק.

לאבוג'ן 59 מיליון דולר בקופת המזומנים, בעיקר כתוצאה מתשלומי מקדמות במסגרת חתימת ההסכמים שלה. עם זאת, היא רשמה הפסד תפעולי של 3.2 מיליון שקל ב-2011. אבוג'ן רשמה רווח נקי של 649 אלף שקל השנה, לעומת הפסד של כמעט 6.7 מיליון שקל בשנה שעברה.

עופר חביב, מנכ"ל החברה, מאמין כי את הצמיחה של אבוג'ן ניתן יהיה לשחזר גם בשנים הבאות, והוא אינו מוטרד מן ההפסד התפעולי. "אם היינו רוצים להיות היום רווחיים היינו יכולים, אבל זה היה פוגע בתוכניות ארוכות הטווח של החברה. אנחנו היום רושמים הכנסות יפות מתשלומי אבני דרך במסגרת פרוייקטי הפיתוח שלנו עם חברות גדולות, אבל ההכנסות הללו נועדו בעצם לממן את עלויות הפיתוח של המוצרים המשותפים העכשיוויים והעתידיים.

"בחברות אחרות, כשמוכרים מוצר ורושמים עלות מכר, זה סוף הסיפור של אותו מוצר. אצלנו, הסכום שנרשם בעלות המכר בעצם מושקע בפיתוח של גנים שעשויים להניב לנו בעתיד תמלוגים בשיעורים גבוהים בהרבה מההכנסות שלנו היום. כך שניתן להתייחס לעלותה מכר הזו כסוג של השקעת מו"פ".

התמלוגים העתידיים הללו יגיעו לאבוג'ן אם הזרעים בהם משולבים הגנים שלה, יעברו בהצלחה ניסויי שדה אצל השותפות. "במהלך השנתיים הקרובות אנחנו מצפים שהמוצרים יעברו לשלב השני והאחרון של ניסויי השדה ובמידה ויהיו הצלחות, הצדדים יודיעו במשותף על ההתקדמות", אומר חביב.

לדבריו, "היחסים עם מונסנטו זו קולבורציה שאני מאחל לכל מנכ"ל חברה עם כל שותף. כשמסתכלים על הפעילות של מונסנטו היום, אנחנו רואים שהם סלקטיביים מאוד בבחירת פרטנרים".

חביב הוסיף כי יש לו כבר תוכניות למזומנים בקופת החברה. "יש כ-60 מיליון דולר בקופה ואופציית פוט לעוד 12 מיליון דולר ממונסנטו. אחת הדרכים למנף אותם היא נושא הדלקים האלטרנטיביים, כפי שעשינו באמצעות הוצאת פעילות הדלקים האלטרנטיביים שלנו לחברה בת נפרדת בשם אבופיול.

אבופיול מתמחה בפיתוח צמחי קיקיון בעלי יבול מוגבר ועמידות בתנאי יובש, שמטרתם בסופו של דבר להוות חומר גלם לתעשיית הדלקים האלטרנטיביים. בפעילות זו מעוניינת אבוג'ן להיות הבעלים של הזרעים עצמם, מהם מופק השמן, ולא רק של הגנים שמשולבים בזרעים על ידי חברות אחרות.

"יש לנו שיתוף פעולה עם חברת גידולי הסויה השני בגודלה בברזיל, ובנינו מודל של רוטציה כשבחלק מהשנה שבו אי אפשר לגדל סויה בגלל משקעים מועטים, אנחנו נשתמש בשדת שלהם שעומדים ריקים, כדי לגדל את הקיקיון. יש היום למעלה מ-700 שימושים שונים לשמן קיקיון, בעיקר בקוסמטיקה. אם מחיר הייצור של החומר ירד, יהיה קל יותר להשתמש בו בתעשיית הביו דיזל והדלק למטוסים".

חביב מספר כי: "לאחרונה הונפקה בנאסד"ק חברה בשם Ceres, שפועלת גם היא בתחום הדלקים האלטרנטיביים על בסיס יכולות טכנולוגיות בתחום מציאה ובדיקה של גנים. הם גייסו 65 מיליון דולר לפי שווי של 300 מיליון אחרי הכסף. הם מתקדמים רק מעט יותר מאבופיול, וכבר נסחרים לפי שווי גבוה משלנו (אבוג'ן נסחרת לפי 570 מיליון שקל היום בבורסה). הפעילות שלהם מקבילה רק לחלק קטן ממה שאבוג'ן עושה".

לאחרונה החלה החברה גם בפיתוח מערכת שתגלה כיצד ניתן לשפר את הביצועים של צמחים תחת תנאים שונים של חומרי ריסוס. בתחום הזה ייתכן שהחברה אף תרכוש יכולות מבחוץ.

"אנחנו מאמינים כי בטכנולוגיה הזו, נביא את השותפים בשלב קצת יותר מאוחר ולכן הערך שנוכל להניב מכל עסקה כזו יהיה הרבה יותר גדול. ראינו שבכל פעם שפיתחנו טכנולוגיה חדשה, נכנסו תוך זמן קצר שותפים, ובסכומים יפים".

אבוג'ן מדווחת בדולרים ולא מסתירה כי פניה לנאסד"ק, מתי שהוא בעתיד: "השוק בארה"ב מעניין אותנו, כדי לשפר את הסחירות במניה. אין לנו צורך לגייס. אנחנו גם לא זקוקים לשוק האמריקני כדי למשוך תשומת לב של שותפים: מתוך 7 חברותה זרעים הגדולות, חמש כבר עובדות איתנו".