בגלל בריחת הזרים: שטייניץ יצא לגייס משקיעים באירופה

משלחת בראשותו של שר האוצר הישראלי תצא הבוקר לוועידה כלכלית מרכזית בפרנקפורט, בכדי לשכנע בכירים אירופאים בדבר אטרקטיביות הכלכלה הישראלית

על רקע הירידה בהיקף ההשקעות הזרות בישראל, האחראית (בין היתר) לירידה במחזורי המסחר בבורסה המקומית וכן לפיגור תשואות המדדים המרכזיים בת"א אחרי שוקי העולם, תצא הבוקר (ד') משלחת מטעם משרד האוצר בראשותו של שר האוצר יובל שטייניץ ומ"מ מנכ"ל המשרד דורון כהן, בכדי לנסות ולקדם את מוניטין הכלכלה הישראלית באירופה כמוקש השקעות אטרקטיבי.

פרויקט "גלובס": הבורסה דועכת

המשלחת צפויה להשתתף בוועידה כלכלית מרכזית בפרנקפורט, גרמניה, ונציגיה יפגשו עם מקבלי החלטות בכירים וגופים פיננסיים מרכזיים באירופה, הנאספים כדי לדון במשבר החוב האירופי ובהזדמנויות השקעה יציבות ואטרקטיביות. מטרת גיבוש המשלחת הינה להציג את יתרונות הכלכלה הישראלית, בייחוד על רקע האתגרים הכלכליים העולמיים השונים.

יפגשו בכירים באירופה

עוד חברים בולטים במשלחת, הינם פרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר; איתן ורטהיימר, יו"ר ישקר; מקסין פסברג, מנכ"לית אינטל ישראל וסגנית נשיא אינטל העולמית; אבי חסון, המדען הראשי במשרד התמ"ת; אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה לני"ע וחיים שני, מנכ"ל האוצר לשעבר.

בין היתר, תיפגש המשלחת הישראלית עם גורמים כלכליים מובילים באירופה, בהם הבנק האירופי המרכזי (ECB), הבורסה הגרמנית (Deutsche Börse), הבנק הגרמני קומרצבנק (Commerzbank), חברת ניהול ההשקעות הבינלאומית בלאק-רוק (BlackRock) וחברת התרופות העולמית מרק.

סיבות רבות לבריחה

לבריחת המשקיעים הזרים מהבורסה המקומית סיבות רבות. בין היתר, מעברה של ישראל ממדד המדינות המתפתחות לרשימת המדינות המפותחות של מורגן סטנלי (MSCI) - מעבר אשר הוביל לתנועה מאסיבית של כספים השוכבים בקרנות העוקבות אחר השווקים המפותחים, לתוך ובעיקר מחוץ לישראל - וזאת, לאור העובדה שחלק היחסי במדד המפותחות (0.37%) קטן משמעותית מחלקה הקודם במדד המתפתחות (2.87%).

סיבות נוספות, ובראשן המצב הגיאופוליטי המתוח - "האביב הערבי" שפקד את מדינות ערב בשנה החולפת והחשש מתקיפה ישראלית באיראן - יחד עם ביטול הפטור ממס על השקעות תושבי חוץ במק"מ ביולי אשתקד, הובילו כולם לירידת היקף ההשקעות הזרות בישראל.

כך, אם בשנת 2010 המחזור היומי הממוצע של כסף זר עמד על 2.04 מיליארד שקל, ב-2011 הוא ירד ל-1.77 מיליארד שקל, ובחודש ינואר השנה כבר נרשמה צניחה להיקף מסחר יומי ממוצע של 1.2 מיליארד שקל - רמה דומה לזו שנרשמה בשנת 2005.

ממשרד האוצר נמסר כי שליחת המשלחת הינו "מהלך המתבצע על רקע ירידה בחודשים האחרונים בהשקעות זרות בישראל, ומתוך הבנה כי השקעות זרות בעת הזאת יכולות לשמור על הצמיחה של המשק הישראלי".

עוד נמסר כי "המשלחת הישראלית לוועידה פועלת בשיתוף מנהל סחר חוץ במשרד התמ"ת ובשיתוף משרד החוץ".