מדטרוניק סוגרת את ונטור בנתניה ומעבירה הפעילות לחו"ל

במדטרוניק ונטור יש 55 עובדים שיפוטרו ■ "לצד העובדה שבצענו החלטה למזג את כל תוכניות המחקר והפתוח בתחום מבנה הלב של החברה, ובכך לסגור את המתקן בנתניה, מדטרוניק ממשיכה להחזיק בנוכחות חזקה בישראל"

מדטרוניק החליטה לסגור את מרכז ונטור (Ventor) בנתניה. מדובר בחלק מתופעה שבה חברות מכשור רפואי זרות סוגרות את מרכזי הפיתוח שלהן בישראל. הרשימה העצובה כוללת את מדינגו ו-OIS שנסגרו בתקופה האחרונה וגם את סייטליין, רימון מדיקל וקולבר שנסגרו בשנים האחרונות.

למרות האמור לעיל, ההחלטה לסגור את ונטור מפתיעה. מדטרוניק רכשה את ונטור בתחילת 2009 ב-325 מיליון דולר, כשהחברה הייתה סטארט-אפ שרק נכנס לשלב הניסויים בבני אדם במוצר להחלפת מסתמי לב באופן לא פולשני. תחת מדטרוניק, הוכפלה כמות העובדים בחברה וגורמים במדטרוניק ציינו כי ייתכן ויירכשו טכנולוגיות ישראליות משלימות כדי להפוך את מדטרוניק-ונטור למרכז פיתוח משמעותי של מדטרוניק בישראל.

המיתון המתמשך, שלוחץ על כל חברות המכשור הרפואי ומחייב קיצוץ עלויות, הוביל את מדטרוניק להחליט לאחד כמה מרכזי פיתוח. יצוין כי מדטרוניק לא ביצעה רכישות נוספות בישראל מאז 2009, ואולי העובדה שלא הצליחה להוסיף משקל לפעילות בנתניה, תרמה להחלטה לסגור את המרכז.

"אהבה אמיתית למוצרים"

מדטרוניק ממשיכה להעסיק 70 עובדים בהרצליה במרכז מדטרוניק-ישראל בניהולה של ד"ר יהודית גל, שעוסק בעיקר בשיווק ועוד 30 עובדים במרכז ביקנעם בתחום הדימות, שהוקם על בסיס רכישת חברת אודין ב-2005.

רוב 51 העובדים של מדטרוניק-ונטור יפוטרו, כולל מנכ"ל החברה ד"ר גיא איזיקיאל, אשר ניהל את ונטור והוביל אותה למכירה, ובאופן חריג נותר כמנכ"ל החברה גם בתוך התאגיד.

איזיקיאל סיפר היום ל"גלובס" על הסגירה הצפויה: "זו החלטה קשה עבור העובדים שלנו ועבורי באופן אישי. עם זאת, זהו עיתוי מצוין להסתכל אחורה ולמנות את הישגינו. לא סתם רכשה מדטרוניק סטארט-אפ קטן בסכום כזה. שינינו את פני הרפואה.

"נשארתי בחברה אחרי המכירה, מתוך אהבה אמיתית למוצרים. זו תהיה חוויה אדירה לראות את הטכנולוגיה שלנו מגיעה לשוק ומטפלת באלפי חולים. למרות הסגירה, החוויה שלנו היא חיובית".

המוצר שפיתחה ונטור אכן זוכה להצלחה בפורטפוליו של מדטרוניק ועומד לפני סיום ניסויים בבני אדם והגשת בקשה לאישור באירופה. גם טכנולוגיה נוספת של ונטור נכנסה לצנרת המוצרים של מדטרוניק.

ד"ר סטיב אוסטרלי, סגן נשיא לרפואה וטכנולוגיה במדטרוניק ואחד התומכים הנלהבים בחדשנות ישראלית בחברה, אמר כי: "למרות העובדה שהחלטנו למזג את תוכניות המחקר והפיתוח בתחום הרפואה המבנית של הלב, מדטרוניק ממשיכה בנוכחות חזקה ויציבה בישראל, ורואה בה אחת המדינות החדשניות ביותר בעולם בטכנולוגיות רפואיות.

"אנו מחויבים להמשיך באיתור ובפיתוח של טכנולוגיות בישראל. יש לנו הערכה עצומה לתרומתו של צוות מדטרוניק-ונטור ואין לנו ספק שלמוצרים שהם פיתחו תהיה השפעה חיובית על חייהם של אנשים".

איזיקיאל הוסיף כי: "ישבתי היום עם כל אחד מהם העובדים וראיתי את המקצוענות שלהם באופן שבו הגיבו. אין לי ספק שהם לוקחים איתם להמשך דרכם ארגז כלים יוצא דופן, של עבודה בצוות איכותי מאוד בתאגיד גלובלי.

"לאור החוויה של מדטרוניק עם ונטור, אין לי ספק שהיא תמשיך לקנות כאן חברות ישראליות".

"זו הודעה מאכזבת"

ד"ר שמעון אקהויז, שהיה המשקיע המוביל והפעיל בוונטור, אומר היום כי: "זו הודעה מאכזבת, כי התוכנית שלהם הייתה לפתוח פה מרכז פיתוח רציני, אבל השיקולים שלהם הם גלובליים. מאוד קיוויתי שהפעילות תישאר בארץ כי זו טכנולוגיה שכל כולה צמחה בישראל, ואנחנו רוצים שיהיו מקומות עבודה בארץ בתחום הזה".

ונטור הוקמה ב-2004 על ידי פרופ' אהוד שוומנטל מבית החולים שיבא ורפי בן-ארי, בסיועו של אקהויז. החברה גייסה עד מכירתה רק כ-17 מיליון דולר, מאקהויז והקרנות פיטנגו ומדיקה וכן ממדטרוניק עצמה. עם המכירה, אקהוייז והמייסד שוומנטל קיבלו מעל 40 מיליון דולר כל אחד כשהחברה נמכרה, וגם עבור הקרנות היה זה אקזיט חריג במהירותו וגודלו.

כיוון ששוומנטל היה רופא בביה"ח הממשלתי שיבא בתקופה בה נוסדה ונטור, קופת המדינה נגסה כשליש מהכנסותיו, כ-13 מיליון דולר, במסגרת הסדר מס שלאחר מעשה.

מעבר לתרומה לכלכלת ישראל ולקרנות, הצלחה כמו של ונטור בדרך כלל מובילה להקמה של פעילויות נוספות בתחום על ידי הפורשים. כך, רפי בן ארי כבר הקים ומנהל את חברת אנדוספן שגייסה הון ראשוני מקרן ויטהלייף.