המיליארד הבא

איפה מסתתרים מיליארד המשתמשים שיצטרפו לאינטרנט תוך שלוש שנים

בדיחה ישנה מספרת על שני אנשי עסקים שנוסעים לארץ רחוקה במטרה להקים מפעל לנעליים. עם נחיתתם הם מגלים שכל המקומיים מסתובבים יחפים. "אין לנו מה לחפש פה", אומר אחד מהם, "הרי כולם פה יחפים." חברו עונה לו: "להיפך, הפוטנציאל הוא אדיר, הרי כולם עדיין יחפים".

בשבוע שעבר התפרסם בהודו סקר שבדק את נגישותה של המודרניזציה לתושבי המדינה. בעודי יושב במסעדה בניו דלהי עיינתי בממצאים: בהודו חיים כ-1.2 מיליארד תושבים. לכ-90% מבתי האב אין מחשב כלשהו (גם לא נייד) וליותר מ-50% אין טלוויזיה.

ל-210 מיליון תושבים אין טלוויזיה, רדיו, טלפון, מחשב, אופניים, אופנוע או מכונית. 53% מהתושבים מחזיקים ברשותם טלפון סלולרי. כ-20% מתושבי הודו הולכים ברגל יותר מחצי קילומטר בכדי להגיע למקור מים זורמים. רק ל-10% מהאוכלוסייה יש בבית אסלה המחוברת לצינורות ניקוז.

זהו מקרה קלאסי של "האנשים היחפים". לתשומת ליבם של אנשי ההיי-טק הישראלי - בעשרים השנים הקרובות הודו תשתנה בקצב מסחרר. מאות מיליוני אנשים יתחברו לאינטרנט, ירכשו מכשיר סלולרי ויצרכו תוכן דיגיטלי.

אותם מיליונים גם יתחברו לרשת החשמל, יתקינו ברזים ואסלות בבתיהם ויקבלו גישה לצנרת מים חדשה. מי שישכילו לרכב על הגל הזה ימכרו בשנים האלו מוצרים, שירותים ותוכן במאות מיליארדי דולרים.

הודו מצטרפת בהקשר הזה לברזיל, רוסיה, סין ואינדונזיה, שמתפתחות בקצב מסחרר, והן מייצרות ביחד את מה שקרוי בפי רבים "המיליארד הבא", הלא הם מיליארד משתמשי האינטרנט, שצפויים להתחבר כבר בשלוש שנים הקרובות.

ההיי-טק הישראלי התרגל לכוון את מאמצי השיווק המסורתיים שלו כלפי שווקים מתקדמים כמו צפון אמריקה ומערב אירופה. ייתכן שפוטנציאל הצמיחה האדיר בעולם השלישי מצדיק חשיבה שונה.

הנושא הזה מצריך הבנה ותכנון יותר רציניים מקנייה של כרטיס טיסה לניו דלהי במקום לניו יורק. מי שירצה ללמוד לעומק את הפוטנציאל של ה"אנשים היחפים" יצטרך להבין את העולם החדש כפי שהוא מתפתח מנקודת ראותם.

כשביקרתי בהודו פגשתי יזמים של רשת חברתית חדשה. "מה מיוחד בזה?", תשאלו בצדק, והתשובה: הרשת הזו כלל לא פעילה באינטרנט. כל חבריה ניגשים אליה דרך מכשירים סלולריים, רובם אפילו לא סמארטפונים.

אחרי 36 חדשי פעילות, הרשת מונה כ-15 מיליון חברים. אם הנתון הזה לא ממש מרשים אתכם, אולי כדאי להזכירכם שגם בפייסבוק היו 15 מיליון מנויים בחודש ה-36 לקיומה. האם ייתכן שרשת חברתית חדשה, סלולרית לחלוטין, תגיע גם היא לממדים של מאות מיליוני חברים תוך מספר שנים? אתם מוזמנים להמר. אני מניח שתשובתכם תלויה גם בתפיסת עולמכם לגבי "האנשים היחפים".

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל