סיטי: צפון אמריקה תהיה המזה"ת הבא בתפוקת הנפט

בדוח מיוחד שפרסמו כלכלני בנק ההשקעות סיטי מדינות צפון אמריקה צפויות להגדיל את הפקת הנפט והגז שלהן בכמעט 70% עד 2020 ולהפוך ל"מזה"ת החדש" ■ האם זה הזמנן לרכוש מניות אנרגיה אמריקניות?

בדוח מיוחד שפרסמו כלכלני בנק ההשקעות סיטי , עולה כי הפקת הנפט והגז בצפון אמריקה עלתה בעשרות אחוזים ב-8 השנים האחרונות, זאת בעיקר בשל גילויים חדשים של מרבצי נפט וגז באזורים אלו, אך גם בשל הרצון של מדינות כגון ארה"ב וקנדה להקטין את התלות שלהם בנפט המגיע ממדינות המזרח-התיכון.

כלכלני הבנק מעריכים כי הפקת הנפט והגז הכוללת בצפון אמריקה תעלה מרמה של 15.4 מיליון חביות נפט ביום בשנת 2011, לרמה של כמעט 27 מיליון חביות ב-2020, עניין שיכול להאיץ את צמיחת הכלכלות של צפון אמריקה ולהפוך אותה למזרח התיכון החדש.

האנליסטים של סיטי ציינו בסקירתם כי ארה"ב ומקסיקו יתחילו לבצע קידוחי נפט חדשים בשנים הקרובות, עניין שיסייע להם להתנתק מהתלות בנפט המיובא ממדינות המזה"ת. בנוסף, הם מציינים כי מדינות צפון אמריקה יגדילו גם את הפקת הגז הטיבעי הנוזלי ב-3.8 מיליון חביות ליום לכל היותר עד שנת 2020. לפי הדוח כי הפקות הגז והנפט החדשות יוסיפו לתפקות הנפט והגז העולמית כ-7% נוספים.

"ההשלכות של מהפכת האנרגיה הזו יהיו אדירות בכל הנוגע לכלכלות של צפון אמריקה", אומר אד מורס, מנהל מחלקת מחקר הסחורות בסיטיגרופ. "מאחר ושינויים אלה בהיצע הנפט מלווים גם בירידה בביקושים לזהב השחור בארה"ב וקנדה, אנו צופים כי עניין זה יוביל לעלייה של כ-2%-3% בתמ"ג".

אחת ההשלכות המשמעותיות של שינויים אלו, מציינים האנליסטים, תהיה יצירת כ-550 אלף משרות חדשות שיהיו בעיקרן בתעשיית האנרגיה העצומה. בנוסף, המשק האמריקני יהנה מעוד כ-2 מיליון משרות חדשות עד שנת 2020 כתוצאה מהתמריצים הכלכליים העקיפים של תעשיית הנפט והגז.