מריל לינץ': "מודאגים מהאפשרות של התפרקות גוש האירו"

האנליסטים של מריל לינץ' מציירים היום שני תרחישים אפשריים לעתידו של הגוש ■ בראשון, מתקיימת אינטגרציה פיסקאלית בגוש האירו; ובשני - הגוש מתפרק

האם גוש האירו בדרך לפירוק? האנליסטים של מריל לינץ' מציירים היום (ה') שני תרחישים אפשריים לעתידו של הגוש, אשר אחד מהם כולל הליכה בדרך של פירוק, בעוד השני נוגע להקמתו של איחוד פיסקאלי כלל אירופי בתמיכה של הבקנ המרכזי ביבשת.

"בתרחיש הראשון, גוש האירו הנחלש ימשיך לדשדש", כותבים כלכלני בית ההשקעות. "יהיה ניסיון לבצע אינטגרציה פיסקאלית של מדינות הגוש, אשר יגובה בתמיכה של הבנק המרכזי".

לטענת מריל לינץ', תהליך זה יימשך תקופה ארוכה למדי, כאשר הצלחת המהלך תלויה ביציבות הפיננסית באיטליה וספרד - הכלכלות השלישית והרביעית בגודלן ביבשת.

"מעבר למדיניות צנע או רפורמה לא יכולים להתקיים ללא תמיכה מהמדינות החזקות שבגוש האירו או מהבנק המרכזי", לשון הסקירה. "בטווח הארוך, שינוי מדיניות פנימי ללא תמיכה אזורית יגרום לשחיקה וללחץ נוסף על השווקים באזור".

בתרחיש השני, טוענים במריל לינץ' כי הם "מודאגים" מהיפרדות גוש האירו - "תרחיש שלא ניתן לשלול", וכן ש"לא יהיה טוב לאף אחת מהמדינות הקטנות".

"בהנחה שאחת מהמדינות הקטנות תיפרד, הדבר עלול ליצור 'מגיפה' ולגרום למדינות נוספות להיפרד", נכתב בסקירה, שכן "הסיכויים שמדינה מרכזית כמו גרמניה תיפרד מגוש האירו היא קלושה ביותר. עם זאת, הם מציירים גם תרחיש שבו מדינה מרכזית קטנה יותר תיפרד מהגוש, ותעשה זאת בניצול הידיעה שהמדינות הקטנות יוכלו להישען על תמיכתה של גרמניה".