שלמו את חשבון החשמל, ותגידו תודה

איך שהתחילה הפגרה בכנסת, זינק המחיר. מדוע בירדן לא היתה התייקרות?

הנה שאלה ממבחן הסיום בקורס לכלכלה ופוליטיקה: עקב מחסור פתאומי בגז חסרים לחברת החשמל 10 מיליארד שקל לצורך רכישת דלק לייצור חשמל. על מי תגולגל ההוצאה? אל"ף, על חברת החשמל. בי"ת, על אוצר המדינה. גימ"ל, על הציבור.

והרי תשובת הבוחן לשאלה: הרבה גימ"ל וקצת אל"ף. הציבור ישלם ממיטב כספו במזומן. כמעט 25% התייקרות בתעריף החשמל בתוך פחות משנה. חברת החשמל תיקח הלוואות אבל הציבור לא יראה את כספו חזרה.

ומה עם בי"ת - המדינה? היא תעשה טובה ענקית לכולנו ותיתן ערבויות לחברת החשמל. באוצר יגידו שלא חלמו לתת ערבויות מדינה לחברת החשמל עד לפני שנה ולכן כולנו צריכים להגיד להם עכשיו תודה גדולה על רגישותם. ואם מיליוני אזרחים ייכנסו עכשיו לאוברדרפט? לא נורא. דירוג האשראי הכמעט-כמעט מושלם של מדינת ישראל נשמר - וזה העיקר.

אבל הקורס שלנו, אם כבר שכחתם, לא עוסק רק בכלכלה אלא גם בפוליטיקה ובתחום הזה האוצר עשה לפוליטיקאים שלנו בית ספר קטן. תראו איזו מקריות מופלאה: אתמול ננעל מושב החורף של הכנסת והיום זינקו מחירי החשמל. באוצר, מתברר, הפיקו לקחים מהזובור שעשו להם לפני שלושה שבועות חברי הכנסת ששכנעו את ראש הממשלה לחתוך את הבלו על הבנזין. הפעם המהלך בוצע בהצלחה מלאה.

כמה עשרות קילומטרים ממשכן הכנסת שוכנת ממלכת ירדן. גם שם היו מחירי החשמל אמורים לזנק בעשרות אחוזים - אבל זה לא קרה.

הממשלה ביקשה להעלות את התעריף ב-9% מסכנים והפרלמנט זרק אותה לכל הרוחות. התשובה לשאלה במבחן הירדן היא בי"ת: הממשלה מסבסדת והציבור לא משלם. זהו גורלם של אזרחי מדינה לא-דמוקרטית שאין בה משרד אוצר חזק. אז תשלמו ותגידו תודה.