בחירות בארה"ב: ניצחון לסאנטורום בפרמייריז בלואיזיאנה

סאנטורום אולי ללא יזכה במינוי לנשיאות, אך הוא יוסיף למרר את החיים למתמודד המוביל, מיט רומני, ואולי אף יחסום את דרכו לרף מינימום הצירים שנדרש כדי לקבל את המינוי – 1144

ריק סאנטורום, שמסריו השמרניים נגד הפלות, אמצעי מניעה, נישואין חד-מיניים, ועוינותו הבוטה נגד ברק אובמה, נשיא ארה"ב, קונים לו חסידים רבים בקרב גוש הנוצרים האוונגליים ואנשי מסיבת התה, נחל אמש (שבת) ניצחון גורף בסבב הפריימריז של המפלגה הרפובליקנית במדינת לואיזיאנה, אחת מהמדינות השמרניות ביותר בארה"ב.

סאנטורום אולי לא יזכה במינוי לנשיאות, אך ההישג בלואיזיאנה מפיח רוח חדשה במפרשי הקמפיין שלו, שתאפשר לו להוסיף למרר את חייו של מיט רומני, המתמודד המוביל במירוץ למועמדות הרפובליקנית לנשיאות, ואולי אפילו לחסום את דרכו לרף מינימום הצירים שנדרש כדי לקבל את המינוי - 1144.

ההישג של סאנטורום הוא אכן מרשים: הוא קיבל 49.7% מקולות הבוחרים. רומני זכה ב-25.9%; ניוט גינגריץ', שמצטייר כמי שמגיע לסוף הדרף, הסתפק ב-16.1%; ורון פול, המתמודד הליברטאריאני, שהתחיל את הפריימריז בתנופה גדולה, מגיע לאמצע הדרך בקול ענות חלושה: הוא קיבל 6.1%.

"סאנטורום לא היה יכול סתם לזכות; הוא היה צריך לזכות בגדול", אמר ברוס היידן, אסטרטג של המפלגה הרפובליקנית, שצוטט בסי.אן.אן. "הוא המתמודד שהיה צריך לטלטל את המירוץ. סתם ניצחון שגרתי בדרום לא היה תורם לו הרבה. הוא נמצא על גשר פוליטי שמוביל לשום מקום וזמנו לשנות את הכיוון הלך ואזל". ברור, אפוא, שסאנטורום נהנה עתה מפסק זמן נוסף לחיזוק המקפיין שלו.

הלקח הברור של סבב הפריימריז בלואיזיאנה הוא, שרומני עדיין אינו מצליח לשכנע את הבוחרים השמרניים, שהוא אכן שמרני כמותם, ושהוא התנער כליל מהתנהלותו הליברלית בעבר, כמושל מסצ'וסטס, בין 2003 ל-2007. כך, למשל, הוא הכריז אז על תמיכתו בחירות השים לבחור באופציה של הפלה. האם רומני באמת שינה את דעתו? או, אולי, אמת אמר אחד מעוזריו, בשבוע שעבר, ברגע של היסח הדעת, שלאחר הפריימריז ינער רומני את כל מערכת המסרים שלו, כמו לוח מחיק, ויצא עם מסרים חדשים, פחות שמרניים, שקהל הבוחרים הכללי יוכל לעכל?

בכל זאת, הניצחון החדש של סאנטורום (הוא זכה עד עתה ב-11 מדינות, עם הישגים מרשימים במיוחד במיסיסיפי ובאלבמה, בדרום העמוק) הגיע מאוחר במקצת. בשבוע שעבר זכה רומני בניצחון מכריע במדינת אילינוי, עתירת הצירים, ובעקבותיו הוא זכה בהצהרות תמיכה של ג'ב בוש, אחיו של הנשיא הקודם ובעצמו פוליטיקאי שמדברים בו נכבדות כמתמודד אפשרי ב-2016, ושל הסנטור הארכי-שמרני ג'ים דה-מינט, שנחשב חסיד מושבע של מסיבת התה.

הטקטיקה של מטה סאנטורום היא לעצור את תנופת רומני בכל מחיר. סאנטורום אולי לא יצליח להגיע לרף 1144 הצירים כדי לזכות במינוי (רומני צבר 563 צירים עד עתה, לסאנטורום יש פחות ממחצית מספר זה), אבל הוא יכול לזרוע מוקשים בדרכו של רומני לאותו רף. וכך, בסוף השבוע שעבר, אמר סאנטורום שהצבעה בעד רומני כמוה כהצבעה בעד ברק אובמה. הוא סייג עצמו אחר-כך, ואמר, שהוא לעולם לא יעדיף את אובמה על פני כל מועמד רפובליקני, יהיה מי שיהיה, אבל המסר היה חד כתער: המלחמה בין סאנטורום לרומני לא תדעך עד הוועידה הארצית של הרפובליקנים בטאמפה, באוגוסט, ואז, אם רומני לא יגיע לרף הצירים הנדרש, סאנטורום יוכל לסחוט ממנו הבטחות ומינויים תמורת הסכמתו "למכור" לו את ציריו.

אמש, במדינת וויסקונסין, זירת סבב הפריימריז הבא, אמר סאנטורום: "תושבי לואיזיאנה הביעו את המסר שלהם באופן ברור וצלול - המירוץ רחוק משלב הסיום".