צפו: כך "שכח" נתניהו שבועת הנדל"ן היא כישלונו הגדול

"אחרי שטיפלנו במחירי הדיור, הגיע הזמן לטפל בחשמל", אמר אתמול נתניהו לשרי הליכוד ■ אלא שבמציאות, מחירי הדיור הם כישלונו הגדול, ולא משנה מה יקרה איתם בסוף - הוא ייצא רע ■ דעה / דרור מרמור

ככה זה במדינת הספין: לאף אחד כבר אין בושה. מרוב סיסמאות והצהרות, שכח אתמול (א') לרגע רה"מ נתניהו שסעיף הדיור הוא אחד הכישלונות הגדולים ביותר של ממשלתו.

לשרי הליכוד הוא אמר ש"אחרי שטיפלנו במחירי הדיור, הגיע הזמן לטפל בחשמל". ככה זה כנראה עם נתניהו, המילים תמיד נחשבות יותר מהמעשים: סעיף הדיור היה אומנם אחד הדגלים הבולטים שהוא עצמו הרים עוד בימיו באופוזיציה; רק מה? בין הדגל שהורם וההצהרות הלוחמניות שהצטלמו טוב, מחירי הנדל"ן בישראל ברחו בתקופתו ב-40% נוספים.

אז נכון, הוא יכול להאשים את הכלכלה העולמית, לדבר על עשור אבוד של שיווק קרקעות ועל מגוון הרפורמות שכבר שלוש שנים הן אוטוטו יוצאות לדרך, אבל בינינו, לא עדיף לו לנתניהו פשוט לשתוק? לפחות בינתיים.

היום הרי ברור לגמרי שבמלחמה הזו, מה שלא יהיה, מנצחים כבר לא נצא. גם בתסריט האופטימי, זה שנראה היום כמו חלום רחוק, אם מחירי הדירות יירדו בחזרה ב-30%, הרי אנו צפויים לשמוע מדי יום על עשרות אלפי רוכשים אומללים, על קבלנים מיואשים ועל אלפי מפוטרים בתעשייה שמפרנסת מעל לרבע מיליון ישראלים.

מצד שני, אם מחירי הדירות לא יירדו, צעירי ישראל ומחוסרי הדיור ימשיכו בצדק לזעום על הפער הבלתי נתפס בין המשכורת שלנו לבין זכות היסוד הכי בסיסית שהמדינה אמורה לספק.

בכל מצב, נתניהו הרי יוצא רע. הוא נמצא כרגע לכל היותר בקרב בלימה מתסכל. הסוסים כבר ברחו מזמן מהאורווה, עשו שמות מסביב, וגם אם יעלה בידו להחזירם, הנזק הגדול כבר נעשה.

אבל אל תטעו, נתניהו הרי ממש לא טיפש. הוא מבין את המציאות לאשורה. רק שככה זה במדינת הספין, ואם זה כבר עבד כל כך טוב בנדל"ן למה שבעצם לא לעשות אנאלוגיה לטיפול הצפוי של ממשלתו במחירי החשמל. אז הנה במיוחד עבורכם התרגום החופשי לספין השבועי: ישראלים יקרים, כדאי שתשכחו ממזגן בקיץ הקרוב. ל"סופרטאנקר" שלי שאמור לצנן את מחירי החשמל נגמר הדלק, אז אולי עדיף לכם לבלות את הקיץ הקרוב באוהלים. הבריזה עלי. שלכם, ביבי. ‏‎