עו"ד מיכל רוזן-עוזר: אני חוזרת לעולם הסנגוריה שבו התחלתי

בשנים האחרונות הובילה עו"ד רוזן-עוזר את התיקים הכלכליים הבולטים בפרקליטות ■ כעת היא מקימה משרד עצמאי שיתמחה בייצוג נאשמים בעבירות צווארון לבן

עו"ד יעקב וינרוט כינה אותה "הכוכב הגדול של הפרקליטות לעניינים כלכליים"; השופט זכריה כספי המליץ עליה לשיפוט; ואת מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, היא שלחה, כתובעת, לשנת מאסר. עכשיו עו"ד מיכל רוזן-עוזר, הממונה על עבירות כלכליות בפרקליטות המדינה, פורשת מהשירות הציבורי ומקימה משרד עורכי דין עצמאי בתל-אביב, שיתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות צווארון לבן.

רוזן-עוזר אמרה ל"גלובס" כי "אחרי 10 השנים בפרקליטות המדינה שהיו מרתקות וחשובות, עם עשייה והישגים שאני גאה בכל אחד מהם, החלטתי שהפרק הזה הסתיים".

רוזן-עוזר היא בעלת תואר ראשון ותואר שני במשפטים בהצטיינות מאוניברסיטת תל-אביב. את ההתמחות עשתה בפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי). טרם הצטרפותה לפרקליטות המדינה, לפני כ-10 שנים, עבדה כעורכת דין במשרד עורכי הדין ניר כהן לשם ובמשרד ד"ר יעקב וינרוט, ונטלה חלק בטיפול בתיקים מורכבים, בין היתר בתחומי הגבלים עסקיים ועבירות ניירות ערך.

בשנים האחרונות הובילה רוזן-עוזר את התביעה בכמה מהתיקים הכלכליים הבולטים והמתוקשרים ביותר שניהלה. עיקר פרסומה בא בזכות היותה התובעת הבכירה בתיק המינויים ברשות המסים, שהסתיים לפני חודשים מספר בהרשעה של בכירי הרשות, ובראשם ראש הרשות לשעבר, ג'קי מצא. זאת בגין התנהלות מושחתת שכללה כניעה של מצא בענייני מינויים לתכתיבים של קובי בן-גור ויורם קארשי, אחיה של שולה זקן.

בעיצומו של הליך ההוכחות במשפט, ניהלה רוזן-עוזר משא-ומתן ארוך ומורכב עם סנגוריהם של הנאשמים, שהסתיים בשורה של עסקאות טיעון עמם. מצא, שהואשם בלקיחת שוחד, הורשע לבסוף בעבירות מירמה והפרת אמונים וסיוע לשוחד ונידון לשנת מאסר, שאותה כבר ריצה. קארשי נידון ל-7 חודשי מאסר בפועל (שהוחמרו על-ידי בית המשפט העליון לשנת מאסר), ובן-גור נידון ל-6 חודשי עבודות שירות.

לאחר הסדרי הטיעון זכתה רוזן-עוזר לשבחים על שהצליחה להביא להרשעתם ולענישתם של בכירי הרשות המסים ולהגברת ההרתעה נגד השחיתות השלטונית. מנגד, היו מי שטענו כי הפרקליטות צריכה הייתה ללכת עם תיק רשות המסים עד הסוף, ולא לסיימו בהסדרי טיעון מקילים יחסית.

תיק חשוב נוסף שאותו ניהלה רוזן-עוזר מטעם המדינה היה פרשת הפנסיה הגרמנית (פרשת ישראל פרי) - תיק כלכלי מורכב שהסתיים ב-2007 בהרשעתו של פרי בגניבת 320 מיליון מארק-גרמני מכ-9,000 לקוחות בפרשת הפנסיה הגרמנית. בית המשפט המחוזי גזר על פרי 12 שנות מאסר בגין מעשיו, אולם ב-2009 הפחית בית המשפט העליון את עונשו ל-10 שנות מאסר.

משפט מתוקשר נוסף שבמרכזו עמדה רוזן-עוזר היה תיק פרשת החניונים - שבמסגרתה הוגשו מספר כתבי אישום בעבירות שחיתות שלטונית ועבירות מירמה נגד בכירים בעיריית תל-אביב.

לאורך שנות עבודתה בפרקליטות, ובנוסף לניהול ולהובלת הליכי תביעה, הייתה עו"ד רוזן-עוזר שותפה בולטת בצוותי עבודה בפרקליטות המדינה ובמשרד המשפטים, לרבות צוות העבודה לקראת קבלת ישראל לארגון ה-OECD, צוותי חקיקה ועוד. לאור הרזומה שלה, רוזן-עוזר נחשבת בפרקליטות וגם מחוצה לה לעורכת דין בולטת ומוכשרת, שצפויה להצליח במגזר הפרטי.

למרות כישרונה הרב ויכולותיה המקצועיות היא "נכשלה" בשנים האחרונות פעמיים. פעם אחת - בניסיון להתמנות לשופטת בבית משפט השלום (סגן נשיא בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, זכריה כספי, שהמליץ עליה, היה השופט גם בתיק המינויים ברשות המסים וגם בתיק ישראל פרי).

לדברי מקורביה, רוזן-עוזר לא מונתה לשופטת בשל אג'נדה שבה נוקטת הוועדה למינוי שופטים באחרונה, להפחית את כמות השופטים שבאים מקרב הפרקליטות, ולמנות יותר שופטים מקרב עורכי הדין הפרטיים. להערכת המקורבים, היא תנסה בעתיד לשוב ולהתמודד על תפקידי שיפוט, מכיוון שמדובר בחלום שאין בכוונתה לוותר עליו.

גם בתוך הפרקליטות נכשלה רוזן-עוזר בהתמודדות אחת, כאשר לפני כחצי שנה היא הפסידה לעו"ד ג'ואי אש במכרז לתפקיד מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה.

לדבריה, החלטתה לעבור מהפרקליטות למגזר הפרטי נעשתה "מתוך שאיפה לחדש ולרענן" את העשייה המשפטית שלה. "אני חוזרת לעולם הסנגוריה שבו התחלתי לפני יותר מ-14 שנה ויוצאת לדרך עצמאית. יכולתי להתקדם בפרקליטות, אבל החלטתי שאני עדיין מעוניינת בעשייה הפרקטית בתיקים, ואני רוצה ליישם כסנגורית את הניסיון והידע הרבים שצברתי ב-10 השנים האחרונות בפרקליטות".

תיק מינויים
 תיק מינויים