אחרי 16 שנה: מע"צ תפצה בעלי קרקע בפ"ת ב-2.4 מיליון שקל

כך קבעה השופטת מיכל אגמון-גונן ■ מע"צ תשלם את הפיצויים לבעלי קרקע שהופקעה לשם סלילת כביש 471 המחבר את הכבישים 6 ו-4 דרך העיר פתח-תקווה

מע"צ תשלם 2.44 מיליון שקל לבעלי קרקע שהופקעה לשם סלילת כביש 471 (כביש מכבית), המחבר את הכבישים 6 ו-4 דרך העיר פתח-תקווה - כך החליטה אתמול (א') שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, בתביעה שנסבה על גובה הפיצויים.

בית המשפט קבע כי על מע"צ לפצות את בעלי הקרקע בגין כל השטח שהופקע, ודחה את בקשת מע"צ להפחית מכך 25% שלטענתה היא מוסמכת להפקיע ללא פיצוי.

אגמון-גונן ביססה את ההחלטה על פסיקת בית המשפט העליון בפסק דין הולצמן, ולפיו כאשר מופקעת קרקע בשלמותה - לא עומד לרשות המפקיעה פטור של 25%. במקרה זה לא הופקעה כל החלקה, אך בית המשפט קבע כי לא עומד למע"צ הפטור, לאור חופש הקניין הקבוע בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

הפסיקה מגיעה יותר מ-16 שנה אחרי שהופקעו כ-12.5 דונם מתוך חלקה של 36 דונם באזור שערייה, היכן שכביש 471 חוצה את כביש 40. מע"צ ביקשה שלא לשלם פיצויים על כ-9 דונם (רבע משטחה הכולל של החלקה), המוערכים בכ-589 אלף דולר, על-פי שמאי מומחה מטעם בית המשפט.

"מדובר בפגיעה ממשית ביותר בבעל המקרקעין שאין לאפשר", כתבה אגמון-גונן.

בית המשפט החליט כי "יש לפצות את המבקשים בגין כל הקרקע שהופקעה. זאת, משום שאין חולק כי יתרת החלקה שלא הופקעה כלל לא הושבחה. באין השבחה, אין הצדקה לפטור מתשלום פיצויים מלאים עבור כל הקרקע שהופקעה".

בית המשפט פסק כי מע"צ תשלם, לפי 65 דולר למ"ר, 2.44 מיליון שקל (כ-806 אלף דולר), ועוד ריבית והצמדה. כמו כן, נפסקו הוצאות משפט ושכר-טרחה לטובת התובעים בסך 70 אלף שקל.

את התובעים ייצג עו"ד משה קמר; את מע"צ ייצגו עורכי הדין דוד כחלון וגלית רובינשטיין.