בכיר בממשל האמריקני: התבטאויות על איראן פוגעות בישראל

טוני בלינקן, יועץ לביטחון לאומי לסגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן: התבטאויות ללא רסן תורמות לייקור הנפט, מגדילות את הכנסות איראן ומחלישות את יעילות הסנקציות נגדה ■ מתח ביקורת על ניצול מדיניות כלפי ישראל לצרכים מפלגתיים במערכת הבחירות בארה"ב

בנאום בוועידה השנתית של J סטריט, בוושינגטון, אמר הערב (ב') טוני בלינקן, יועץ לביטחון לאומי לסגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שהתבטאויות נטולות רסן על איראן פוגעות בסופו של דבר בביטחון ישראל. הוא לא נקב בשמות האנשים או הגופים שמשמיעים התבטאויות אלה, אך מקור ההצהרות על הצורך לנקוט צעדי מנע מלחמתיים נגד איראן הם שרים בממשלת ישראל ופוליטיקאים רפובליקניים שמתמודדים על מועמדות מפלגתם לנשיאות.

בלינקן וואלרי ג'ארט, יועצת בכירה לנשיא ארה"ב, ייצגו את ממשל אובמה בוועידת J סטריט. זה יצוג נמוך דרג יחסית בהתחשב בעובדה שהנשיא אובמה עצמו נאם בוועידת אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית הממסדית בוושינגטון, בתחילת החודש. מאז היווסדה, ב-2008, מגדירה J סטריט את עצמה כחלופה לאייפא"ק, שדולה פרו-ישראלית ובעד שלום שמושתת על פיתרון של שתי מדינות לשני עמים.

ההתבטאויות נטולות הרסן על איראן הן בלתי מועילות בעליל, אמר בלינקן. הן תורמות לייקור הנפט בשווקים הגלובליים ולפיכך הן מגדילות את הכנסות איראן וכתוצאה מכך מחלישות את הסנקציות נגדה.

למען ביטחון ישראל, אנו מעדיפים לדבר בקול רך ולשאת מקל גדול, אמר בלינקן, ששאל את המשפט מהנשיא תיאודור רוזוולט.

חלק גדול מנאומו הקדיש בלינקן לקידום מדיניות אובמה כלפי איראן - הידוק הסנקציות ומתן הזדמנות נוספת לפעולה דיפלומטית. "גם ארה"ב וגם ישראל מעריכות שבידי איראן אין עתה נשק גרעיני; יש עדיין מרווח לנקיטת צעדים בלתי מלחמתיים, מרווח שעדיין פתוח לאיראן לשנות את מדיניותה".

איראן מוצאת עצמה מבודדת מהקהילה הבינלאומית במידה הולכת וגוברת, אמר בלינקן. היא מתקשה להשיג בחו"ל פריטים חיוניים ונאלצת להתמודד עם ביטול עסקאות בשווי מיליארדי דולרים בגלל הסנקציות. חברות מובילות, מטויוטה ועד של וקאטרפילר החליטו לא לעשות עוד עסקים עם טהראן ומחמוד אחמדיניג'אד עצמו מודה שהסנקציות פוגעות בארצו.

בלינקן מתח ביקורת על שרבוב שמה של ישראל למערכת הבחירות הרפובליקנית והפיכתה לכלי לניגוח ממשל אובמה. יש תמימות דעים בין המפלגות הגדולות על הצורך לתמוך בישראל. אפשר בהחלט להתווכח על הדרכים לעשות זאת אך לא על המניעים, אמר בלינקן.

הוא חזר על הכרזתו של אובמה, שהממשל הנוכחי עשה למען ביטחון ישראל יותר מאשר כל ממשל שקדם לו וההצהיר שהבית הלבן מוסיף להתנגד בעקביות לכל ניסיון לשלול לגיטימציה מישראל. התנגדנו ונתנגד למאמצים להשוות ציונות לגזענות, אמר.

ג'ארט נמנעה מלדבר על על הנושאים השוטפים במרכז סדר היום של יחסי ישראל וארה"ב. למעשה, דבריה היו נאום בחירות סטנדרטי על הישגי אובמה בשיקום הכלכלה ובחקיקת הביטוח הרפואי. הגילוי הגדול בדבריה היה, אולי, שיש בה קורטוב דם יהודי מצד אביה.