עומדים כ-20 דקות בפקק בכביש 6? בעתיד תזוכו מתשלום

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של ח"כ כרמל שאמה, החליטה היום להוזיל את האגרה בשני קטעים צפוניים בכביש 6 ■ שאמה בוחן להעניק לתושבי הצפון הנחה באגרה אך רק בין השעות 6 ל-8 בבוקר בשני המקטעים

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של ח"כ כרמל שאמה, החליטה היום (ד') להוזיל את האגרה בשני קטעים צפוניים בכביש 6. שאמה החליט לעכב את סכומי האגרה המרביים שתגבה הזכיינית של אותם מקטעים בכביש 6, וכן ביקש לבחון את האפשרות להעניק לתושבי הצפון הנחה באגרה אך רק בין השעות 6 ל-8 בבוקר.

שני המקטעים המדוברים הם קטע 3 ו-7 ולפי התוכנית של משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל, העבודות להקמת הקטעים צפויות להתחיל בשנת 2014 ולהסתיים כעבור כ-3.5 שנים ב-2017. אז תחל תקופת ההפעלה של הקטעים, שצפויה להימשך כ-30 שנים וחצי עד ל-2048.

לדברי סגן החשבת הכללית גיל שבתאי, ההכנסות הצפויות מאגרה בכל התקופה עומדות על כ-2.5 מיליארד שקל, כאשר המדינה תשתתף בעלות ההקמה וכן תעביר עוד עשרות מיליוני שקלים בשנה לזוכה - בהתאם להצעה במכרז.

שבתאי ומנכ"ל חברת חוצה ישראל, ראובן לבאון, הסבירו לוועדה כי לפי החלטת הממשלה שאישרה את עיקרי חוזה הזיכיון, התקופה המרבית של הזיכיון תעמוד על 34 שנים, והיא תחל לאחר שנה מיום החתימה על חוזה הזיכיון.

לדבריהם, בעקבות הערות של ועדת הכלכלה, בדיונים קודמים בנושא הוחלט לקבוע רמת שירות מוגדרת. המשמעות היא כי בניגוד לשאר הקטעים בכביש 6, פקקים בקטעים הצפוניים שיובילו לעמידה של למעלה מ-20 דקות בכל קטע יזכו את הנהגים מתשלום. כמו כן הסביר שבתאי כי מי שיסע באופן רצוף בשני הקטעים ייהנה מהנחה של 20%. מחיר הנסיעה יהיה קבוע במשך השנתיים הראשונות מיום פתיחת הכביש, ולאחר מכן הוא יעודכן פעמיים בשנה בהתאם לעליית המדד.

כמו כן נקבע כי תעריפי האגרה לרכב פרטי בקטע 7, שבין מחלף אליקים למחלף קשיש שיוקם סמוך לצומת התשבי, יעמדו על 2.9 שקלים בשעות השיא (בימי א'-ה' בין השעות (6 בבוקר ל-9 בערב ובשבת בין 5 בערב ל-9 בערב) ו-1.74 שקלים בשעות השפל (בלילות ובסופי שבוע למעט בשעות השיא בשבת). התעריפים בקטע 3, המשכו של קטע 7 ועד למחלף סומך, צפויים לעמוד על 4.06 שקלים בשעות השיא ו-2.32 שקלים בשעות השפל.

אולם, חשוב לציין כי הנהגים הנוסעים ביתר מקטעים הצפוניים של כביש 6 לא ייזכו להנחה כלשהי, זאת משום שהמקטעים הללו מופעלים על ידי זכיינית אחרת.