דלק נדל"ן מחקה 1.3 מיליארד ש' משווי החניונים בבריטניה

הפניקס, קבוצת הביטוח של יצחק תשובה, מחקה 49 מיליון שקל בגין חלקה בחברת החניונים בבריטניה ■ דלק נדל"ן צפויה לבצע מחיקה גדולה בהרבה

מדוחות הפניקס שפורסמו היום (ד') עולה כי הערכת שווי חדשה שבוצעה לחברת לינצ'פילד, המחזיקה בפורטפוליו של 127 חניונים ברחבי בריטניה, הסבה אשתקד הפסדים כבדים למחזיקים בחברת החניונים, ובראשם דלק נדל"ן , שכמו הפניקס נשלטת בידי יצחק תשובה.

ההערכת שווי עדכנית שבוצעה ללינצ'פילד בדצמבר 2011, קובעת הפחתה (ברוטו) של כ-1.3 מיליארד שקל בשווי החניונים. הפניקס מחזיקה ב-5% מחברת החניונים, דלק נדל"ן ב-59%, רו"ח יצחק סוארי ב-4%, גירון ב-8%, והיתרה מוחזקת בידי משקיעים זרים.

חברת NCP, השוכרת המרכזי בחניונים, נקלעה למשבר תזרימי קשה, וייתכן שתעבור הסדר חוב; לכן הבנקים דרשו מהחברה המשכירה (לינצ'פילד) לבצע את הערכת השווי החדשה לחניונים, ולשלם ריבית גבוהה יותר - בהתאם לעליית הסיכון בנכס. זאת גם הייתה הסיבה, כנראה, לכך שדלק נדל"ן הרימה ידיים בחודש יולי האחרון, וביקשה מנושיה הסדר חוב.

הפניקס רשמה ברבעון הרביעי הפחתה של 49 מיליון שקל בגין חלקה בלינצ'פילד; ואילו דלק נדל"ן, שעדיין לא פרסמה את הדוחות, צפויה להפחית כ-200 מיליון שקל ברבעון הרביעי, ולסכם בכך הפחתה שנתית של כ-770 מיליון שקל. נבהיר שלינצ'פילד אמורה להוות נדבך משמעותי בהסדר החוב של דלק נדל"ן.

רבעון גרוע להפניקס

תשואות השליליות בשוק ההון, מחיקת מוניטין של כ-113 מיליון שקל בפעילות הגמל של בית ההשקעות אקסלנס (בעקבות רפורמת דמי הניהול) ומחיקת השקעה בחניונים באנגליה, הובילו את קבוצת הביטוח הפניקס להציג רבעון רביעי חלש. בניגוד למתחרותיה, לא רק שהרבעון הרביעי לא קיזז מהתוצאות הפושרות ברבעונים קודמים, אלא אף הרע את המצב בדוח השנתי.

קבוצת הביטוח שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה ובניהול אייל לפידות סיכמה את הרבעון הרביעי ב-2011 עם הפסד של כ-74 מיליון שקל, בעיקר "הודות" לח"כ חיים כץ ולממונה על שוק ההון פרופ' עודד שריג, שחתכו את דמי הניהול המקסימליים בגמל.

יחד עם זאת, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2011 הציגה הפניקס תוצאות טובות ביחס לענף, כך שבשקלול הרבעון הרביעי החלש היא רשמה בשנה החולפת רווח נקי המיוחס לבעלי המניות בהיקף של כ-54 מיליון שקל - ירידה של כ-83% ביחס ל-2010. בשקלול הפסדי השקעה שנזקפו להון החברה, הציגה הפניקס בשנה שעברה הפסד כולל של כ-30 מיליון שקל.

בעקבות הפחתת הרף המרבי לדמי הניהול בגמל, ביצעה הפניקס הערכת שווי לאקסלנס, הנמצא בשליטתה, שבסופה נמצא ש"חלה פגימה של כ-127 מיליון שקל בגמל של אקסלנס". מפגימה זו נגזרת מחיקת מוניטין בהיקף של כ-113 מיליון שקל אצל הפניקס. מעתה, שווי ההשקעה באקסלנס רשום בספרי הפניקס בכ-1.04 מיליארד שקל.

נוסף לכך, הרגולציה השפיעה על דוחות הפניקס גם מזווית ועדת טרכטנברג, והשינוי במס החברות הגדיל את הוצאות המס של החברה בשנה החולפת בכ-39 מיליון שקל.

הפניקס מחקה לחלוטין את השקעתה בחברת לינצ'פילד, הנמצאת כאמור בשליטת דלק נדל"ן. לפי שעה אין חדש בנוגע להלוואה שהעמידה הפניקס לדלק נדל"ן עצמה, העומדת בפני הסדר חוב ואינה עומדת בהחזר החוב כנדרש. עם זאת, בהפניקס מאמינים שעקב הביטחונות שבידם הם יראו החזר מלא של ההלוואה לדלק נדל"ן, הנמצאת אף היא בשליטת תשובה.

בבחינת תוצאות מגזרי הפעילות עולה, כי בשל ההפסד בפעילות הגמל כאמור, מגזר החיסכון לטווח ארוך הסב להפניקס הפסד של כ-15 מיליון שקל, כשביטוחי החיים והפנסיה רשמו רווח. כמו כן, ביטוחי הבריאות והסיעוד הציגו תוצאות חזקות, והניבו רווח לפני מס של כ-126 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-104 מיליון שקל ב-2010.

בביטוח כללי נרשם רווח של כ-142 מיליון שקל, למרות מעבר להפסד של כ-12.3 מיליון שקל ברכב רכוש, לעומת רווח של כ-60 מיליון שקל ב-2010, ואילו מגזר השירותים הפיננסים - אקסלנס ללא פעילות הגמל והפנסיה שלה - הניב רווח לפני מס של כ-95 מיליון שקל. ב-2011 החברה רשמה גידול של כ-12% בסך הפרמיות שגבתה, שהסתכמו בכ-6.8 מיליארד שקל, וזאת בדומה לצמיחה דומה גם ב-2010 (ביחס ל-2009).

תוצאות הפניקס
 תוצאות הפניקס