מאור נפרדת מלאומי עם רווח של 1.9 מיליארד ש'

מדובר בירידה של 19% ברווח הנקי לעומת 2010 ■ מאור: "משקי הבית לא מסבסדים את העסקים הגדולים; אני משאירה בנק אחר" ■ ברודט על העלאת שכר המנהלים: "עלייה צנועה" ■ רוסק עמינח: "לא צופים משבר עמוק בנדל"ן"

גליה מאור מציגה היום (ה') בפעם האחרונה את דוחות בנק לאומי . ב-1 במאי תסיים מאור את תפקיד המנכ״ל לאחר 17 שנים ומחליפתה רקפת רוסק עמינח תיכנס לתפקיד. דווקא שנתה האחרונה של מאור הסתיימה עם תוצאות פחות טובות מהמקובל בבנק לאומי. הבנק דיווח על רווח של 1.891 מיליארד שקל בהשוואה לרווח של 2.33 מיליארד שקל בשנת 2010. התשואה על ההון עמדה על 8.3%. הרווח מפעולות רגילות עמד על 1.889 מיליארד שקל, ירידה של 12.2%.

הירידה ברווח נבעה בעיקרה מירידת שערי ניירות ערך זרים, וירידת מניית פרטנר שהביאה לשערוך מחדש של אחזקת הבנק בחברה וירידה ברווחי החברה לישראל, בה מחזיק לאומי 18% עקב המשבר בצים. הירידה ברווח מפעילות הבנק בישראל, ללא שלוחותיו בחו"ל עמדה על 43%.

התוצאות עלולות היו להיות גרועות יותר אלמלא נהנה הבנק ברבעון הרביעי מהטבת מס בסך 326 מיליון שקל כתוצאה משינוי המתווה העתידי במס חברות על פי המלצות ועדת טרכטנברג.

הרווח למניה של לאומי עמד על 1.28 שקלים בשנת 2011, והבנק למעשה עקף באגורה למניה את קונצנזוס תחזיות האנליסטים של "גלובס" ופסגות. (לדף קונצנזוס התחזיות של לאומי - לחצו כאן)

ברבעון הרביעי עצמו נראה היה כאילו לקראת החלפת המנכ״ליות הבנק "מנקה שולחן" בתיק האשראי כאשר ההוצאות להפסדי אשראי עמדו על 385 מיליון שקל, יותר ממחצית ההוצאה השנתית. שיעור ההפרשה מתיק האשראי היה ברבעון הרביעי היה 0.64%. ההוצאה השנתית להפסדי אשראי עמדה על 734 מיליון שקל, עליה של 26% בהשוואה לשנת 2010 ושיעור ההפרשה הגיע ל-0.3%.

ההון העצמי של לאומי הגיע בסוף 2011 ל-23.4 מיליארד שקל. הלימות ההון ליבה של הבנק עמדה על 8.07% בקצה התחתון של טווח היעדים בבנק. כדי לעמוד ביעד ההון שהציב בנק ישראל, 10% לשנת 2017 על לאומי להגדיל את ההון בכ-6 מיליארד שקל.

ברודט: "הביצועים טובים יותר ממה שנראה בדוח"

"השורה התחתונה עלולה להטעות כי היא לא מציגה תמונה מלאה", אמר ברודט במסיבת העיתונאים שכינס הבנק לרגל פרסום הדוחות. "הביצועים של הבנק יותר טובים ממה שנראה בדוח".

ברודט הסביר כי "לאומי רגיש יותר מאחרים למתרחש בשוק ההון ולירידות השערים החדות שהיו בבורסה בשנת 2011, דבר שהביא לפגיעה בהכנסות התפעוליות והאחרות ולעלייה בהוצאות השכר. ללא ההפרשות שנאלצנו לבצע כדי לכסות הפסדים בקופות לפיצויים ותגמולים של העובדים, וההפסד שרשמנו כתוצאה מירידת ערך החזקתנו בפרטנר, היה לאומי מציג תשואה של כ-10% על ההון העצמי".

"העלאת השכר למנהלים - צנועה"

מאור התייחסה בין היתר לטענות על כך שהעול הבנקאי על משקי הבית כבד יותר כיוון שהם "מסבסדים" את האשראי לטייקונים ולעסקים הגדולים, ודחתה את הטענות: "אומרים שמשקי הבית משלמים יותר עמלות כדי לסבסד את העסקים הגדולים. לפחות בלאומי זה לא נכון. תרומת משקי הבית לרווח הנקי של הבנק מפעולות רגילות היא קטנה מחמישית. היא בסך הכל 19%, כלומר רק 19% מרווחי לאומי מגיעים ממשקי הבית".

בדברי הסיום שלה סיכמה מאור 17 שנים בבנק ואמרה: "17 שנים הם פרק זמן עצום. היו במהלך השנים הללו כמה וכמה אתגרים מבית ומבחוץ, ברגולציה ובתחרות, במינויים ובפרידות, במשברים וברגעי שיא. זה בנק אחר מזה שקיבלתי לידיי. אני מאוד גאה ואתם יודעים את זה. אם ישאלו אותי מה הוא סוד הצלחתו של ארגון מצליח הנה 6 מרכיבים: חשיבה ותכנון לטווח ארוך, זיהוי נכון של השינויים, ניהול סיכונים חכם, ממשל תאגידי מאוזן, גיוון ואיזון במקורות ההכנסה ובעיקר ומעל לכל - צוות מעולה ושיתוף פעולה פורה של כל העובדים. אלו הפרמטרים שמבחינתי גורמים לארגון להצליח לאורך זמן. מי שינהג על פיהם, סביר שייהנה מרווחיות הולמת לאורך זמן".

בתשובה לשאלת "גלובס" בנושא שכר בכירי לאומי, ענה ברודט כי "לא חולק בונוס להנהלת הבנק. עליית השכר של 3.7% להנהלת הבנק היא עלייה צנועה, וגם אחריה השכר של מנהלי בנק לאומי, אשר מנהלים היקף עסקים של 900 מיליארד שקל היא נאותה ביחס לאתגרים ולמשימות שהם עושים".

רוסק עמינח: "מרגישים בנוח עם החשיפה לנדל"ן"

בתשובה לשאלה האם ההשקעה בפרטנר לא הייתה בעייתית ענתה מאור: "ההשקעה בפרטנר לא הניבה מה שחשבנו בין היתר בגלל שינויי הרגולציה. בסה"כ בהשקה שלנו בפרטנר, אם מסתכלים על הדיבידנדים והרווחים שהיו לנו, ההשקעה גרמה לנו להפחתה של 20% מההשקעה ובנסיבות של מה שקרה בשוק ההון ולכלכלה אלה סוג הדברים שיש לצפות אותם כשנכנסים לתחום ההשקעות הריאליות. הייתי מאוד שמחה אם כל ההשקעות הריאליות היו מניבות תשואות חיוביות אבל זה לא קורה".

בתשובה לשאלה האם החשיפה של לאומי לנדל"ן לא גבוהה ומסוכנת מדי, ענתה רוסק עמינח: "זה לא סוד שאנחנו קרובים למגבלת בנק ישראל. אם אנחנו מנתחים את התיק על חלקיו, אני חושבת שתיק האשראי לנדל"ן של לאומי הוא באיכות מאוד גבוהה. אם לא יהיה משבר עמוק בנדל"ן - מה שכרגע לא נמצא על השולחן - אנחנו מרגישים איתו מאוד בנוח".