אירופה שוקלת הקמת קרן הגנה מפני קריסת בנקים גדולים

במהלך פסגת שרי האוצר של האיחוד האירופי בקופנהגן, דנו המשתתפים בהקמת קרן הגנה על מנת למנוע השלכות דומות לקריסת בנק ליהמן ברדרס ■ "מדובר בפיתרון האולטימטיבי"

שרי האוצר של האיחוד האירופי דנו היום (שבת) בהקמת קרן הגנה להתמודדות עם קריסת אחד הבנקים הגדולים באירופה, כחלק מהפקת הלקחים מקריסת בנק ליהמן ברדרס בארצות הברית ב-2008, שהחמירה את המשבר באותה תקופה.

מספר מדינות באיחוד האירופי הביעו תמיכה בהקמת הקרן הזו, כך אמר וויטור קונסטנסיו, חבר בוועד המנהל של הבנק המרכזי האירופי. הבנק מנסה כבר תקופה ארוכה לדחוף ליצירת קרן דומה לטיפול בקריסה של מוסד פיננסי בינלאומי, והעדיף את הדרך הזאת על פני חקיקה מקומית במדינות מכיוון שמהלך כזה עלול לסבך את העיניינים.

"הקרן הזאת תיצור ניתוק גדול יותר בין הבנקים לבין המדינות", אמר קונסטנסיו במסיבת עיתונאים לאחר פגישת שרי האוצר של גוש האירו בקופנהגן, בירת דנמרק. קונסטנסיו לא סיפק פרטים נוספים לגבי המדינות שהביעו את הסכמתן לקרן הזאת אבל אמר שזאת בהחלט הדרך המועדפת לטיפול בבעיה מהסוג הזה.

לעומת זאת, יש מי שטוען שהקמת קרן כזאת לא תהיה קלה לאור חוסר היציבות באיחוד האירופי. "זה לא הזמן האידיאלי להקים את הקרן הזאת", אמר בכיר באיחוד האירופי. "במקרה הזה אנחנו צריכים קרנות ברמות הלאומיות ולא הבינלאומיות".