"לא מאמין לנתונים על 10% ירידה במחירי הדירות בת"א"

רו"ח שאול בן-אמוץ, ראש תחום הנדל"ן ב-PwC ישראל, בראיון ל"גלובס": "תבדוק איפה משווקים. באזורי הביקוש המדינה לא מחזיקה כמעט בקרקעות" ■ "בגלי ירידות קודמים הייתה נפילה של 50% בקיסריה או סביון, אך לא בת"א"

"אני מדבר עם הלקוחות שלי ומבין שחזרו למכור, במיוחד בפריפריה הקרובה, כמו חדרה וגדרה שאינן בלב גוש דן. שם מוכרים דירות ב-1-1.5 מיליון שקל. נכון שבת"א ההקפאה יותר עמוקה, אבל אני לא מאמין לנתונים על 10% ירידה. תראה את ההבדל במחירים, אפילו בת"א - דירות גדולות, 200 מ"ר, מוכרים ב-20 אלף שקל למ"ר וקטנות ב-40 אלף שקל למ"ר. אז לדבר על 'מחירי הדירות', זה כמו לטבוע בבריכה בעומק 80 ס"מ, בממוצע". כך אומר ל"גלובס" רו"ח שאול בן-אמוץ, ראש תחום הנדל"ן בפירמת רואי החשבון PwC Israel.

- מאיפה הביטחון שלא מדובר בתחילת ההתרסקות?

"תסתכל מה היה בגלים קודמים. אולי מקומות כמו קיסריה וסביון הייתה נפילה: 40%-50% ירידה במחירים, אבל בת"א אין נפילות של יותר מ-10%-15%. זה הרבה, אבל זו לא קריסה. יש אמנם כיסי עודף היצע, במקומות כמו שכונת פארק צמרת בתל אביב, אבל בסך הכול, בתל אביב, רמת גן, גבעתיים, רמת השרון, אין עודפי דירות. כדי שתהיה קריסה צריך להיות פה רומניה - שלא יהיו משכנתאות, שיציפו את השוק בדירות, או שתתרחש קטסטרופה שאנחנו לא רוצים לחשוב עליה".

- ומה לגבי השיווק המואץ?

"תבדוק איפה משווקים. באזורי הביקוש המדינה לא מחזיקה כמעט בקרקעות. עכשיו הוציאו גל מכרזים ואתה רואה שבתל אביב הוציאו 450 דירות בשכונת המשתלה. זה משתנה, לא משתלה. כולם יודעים שיש שם קו מתח גבוה ועד שלא יוציאו אותו אף אחד לא יתקרב, אבל רק שם יש למדינה קרקע".

- הממשלה גם מתמרצת משקיעים למכור דירות.

"בתור מומחה מס, אני קורא את ההוראות והתמריצים ולא מאמין איזה תסבוכות ומלכודות יש שם. חוץ מזה, נניח שיש לך דירה ואומרים לך שאם תמכור אותה היום תהנה מפטור ממס, מה תעשה בכסף? את כל החיסכון במס תפסיד בתוך כמה שנים בריבית הזעומה שתקבל בחוץ ואם תקנה דירה חדשה תראה שמס רכישה כבר מגיע עד ל-7%. בשורה התחתונה, המשקיעים לא רוצים למכור דירות. נהפוך הוא, אם כבר הם רוצים לצאת מהבורסה ולקנות עוד דירה".

- אז מה הפתרון לדיור מוזל?

"בלא מעט מדינות יש מע"מ שונה לדירת מגורים. בעקבות טרכטנברג העלו את מס חברות, העלו את המס על שוק ההון, העלו את המס למשכורות גבוהות, למה המדינה לא יכולה לקחת חלק מהמיסים ולהחזיר אותם לשוק, לטובת צעירים שקונים דירה?".

- זה לא יגדיל את ההיצע.

"הבעיה היא שיש קיבעון מחשבתי. יש למשל תוכנית מגירה לבנות מעל נתיבי איילון. בעיה לבנות שם משרדים? זה אופרציה מסובכת? 'כיפת ברזל' זה מסובך פי כמה. שיוציאו פיילוט, יכינו תוכנית נקודתית, ויקימו שני בניינים להשכרה צמוד לעזריאלי, מה כל כך קשה? אבל הפקידים לא מזיזים את הראש ימינה ושמאלה, מפוחדים מהבירוקרטיה ועסוקים בספינים של רפורמות. כמה אנרגיה ושעות השקיעו ברפורמת המרפסות? היו עושים תב"ע נקותית על איילון, היינו רואים כבר בניינים עומדים. בתים באוויר? מה בדיוני בזה?".