מחסור בחשמל בקיץ? להקים מערכות חשמל סולארי קטנות

רשות החשמל שוקלת להציע ליזמים סולאריים להתקין מערכות קטנות בהיקף כולל של 200 מגוואט, תמורת הבטחה לתשלום תעריף כלכלי

רשות החשמל שוקלת להציע ליזמים סולאריים להתקין מערכות קטנות בהיקף כולל של 200 מגוואט, תמורת הבטחה לתשלום תעריף כלכלי. לפי הערכות, יעמוד תעריף כלכלי על כ-1 שקל לקוט"ש ב-2012 ועל 60 אגורות ב-2013. בעתיד צפוי התעריף לרדת אף יותר, כששיעור החשמל המיוצר בגז טבעי יגיע ל-70%-60%.

את היוזמה, שתידון מחר (ב') במליאת הרשות, העלה הצוות המקצועי ברשות החשמל, מתוך מחשבה שהתועלת בחשמל הסולארי עולה על עלותו העודפת, במיוחד לאור החשש ממחסור בחשמל בקיץ הקרוב.

בענף ייצור החשמל הסולארי יש לעומת זאת, ביקוש עצום למכסות ייצור נוספות. רק בשבוע שעבר התמלאה בתוך שעתיים מכסה של 35 מגוואט למתקני גגות שהייתה אמורה להספיק לכל השנה.

התועלת גברה

עד כה התבסס ענף ייצור החשמל הסולארי על מכסות ותעריפים מסובסדים שמומנו על-ידי צרכן החשמל. היזמים לא נשאו בסיכון כלשהו, בעוד שתעריף החשמל התייקר ב-2% על פני השנים. משום כך מבוססת היוזמה החדשה על קביעת מחיר כלכלי, שלא יגרום להעלאות נוספות בתעריפים.

ברשות מעריכים כי התועלת למשק מחשמל סולארי גברה מאוד לאחרונה, בגלל המחסור בגז טבעי, שמאלץ את חברת החשמל להשתמש בדלק יקר ומזהם לצורך ייצור החשמל. עלויות הייצור של חשמל סולארי ירדו בשנה האחרונה בכ-50% ומחירו הפך לזול בהשוואה למזוט ולסולר, וזאת עוד לפני גילום הנזק הסביבתי הגדול שגורמת שריפת הדלקים המאובנים.

גורמים במשק החשמל אמרו ל"גלובס" כי מה שייקר את תעריפי החשמל ב-25% זה לא החשמל הפוטו-וולטאי, אלא חוסר ההיערכות של הממשלה למחסור בגז טבעי. "החשמל הסולארי יכול מאוד לעזור כדי למנוע הפסקות חשמל בשנתיים הקרובות, והעלויות העודפות של התעריפים הרבה יותר נמוכות".

היוזמה החדשה התקבלה היום בשוק היזמות בקרירות ובספקנות. להערכת איתן פרנס, יו"ר האיגוד הישראלי לאנרגיה מתחדשת, היזמים לא יגלו עניין בהסדרה החדשה, בגלל חוסר הוודאות לגבי תעריפי החשמל בעתיד.