מסתמן: פיצוץ בהסכמות בין המינהל ויזמי חוף בצת

בזמנו סוכם שתמורת הוויתור על הקרקע יקבלו היזמים - ציוני הרצל, מרקוס ובר, חיים רביבו ואברהם נניקשווילי - פיצוי כספי שגובהו ייקבע לפי שומה שתוזמן מהשמאי הממשלתי

מסתמן פיצוץ בהסכמות בין מינהל מקרקעי ישראל ליזמי כפר הנופש חוף בצת שבגליל המערבי בעניין השבת הקרקע למינהל וביטול התוכנית, כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי היזמים התאכזבו לגלות שלמעשה לא יקבלו פיצוי כספי מהמינהל, אלא בפועל רק יושב להם כספם בחזרה.

כזכור, על רקע המחאה הציבורית נגד תוכנית הבנייה בחוף בצת, הוחלט באוקטובר האחרון שהתוכנית תבוטל בעקבות משא ומתן בין המינהל לבין היזמים, ציוני הרצל וחברת מאקפל של מרקוס ובר, חיים רביבו ואברהם נניקשווילי, שהביא להסכמה על מתווה הפשרה להשבת הקרקע למינהל. בזמנו סוכם שתמורת הוויתור על הקרקע יקבלו היזמים פיצוי כספי שגובהו ייקבע לפי שומה שתוזמן מהשמאי הממשלתי.

לדברי מקורבים למשא ומתן, כעת מתברר שבעקבות השומה יקבלו היזמים את כספם בחזרה אך הם לא יפוצו על ביטול התוכנית. עוד נודע כי היזמים, לפחות בחלקם, לא מעוניינים בהסדר כספי זה, אלא בפיצוי, ועל כן בכוונת חלק מהם להמשיך לבנות.

יצויין כי התוכנית היא תוכנית מאושרת, אבל ביצועה בוטל באוקטובר לאור המחאה הציבורית להגנת החוף הטבעי והפתוח, בעל ערכי הטבע הנדירים, שמהווה אתר מרכזי להטלת ביצים של צבי ים.

במכרז להקמת כפר הנופש, אגם מלאכותי, מוקדי מסחר ופארק אטרקציות בשטח 200 דונם בחוף זכו היזמים במכרז של המינהל ב-2007, אבל בפועל טרם הוחל בביצוע התוכנית.

התוכנית להקמת כפר הנופש נסמכה על תוכנית ישנה שאושרה לפני כ-19 שנה, שלטענת הגורמים הסביבתיים איננה תואמת את המדיניות התכנונית של היום. באשר לגובה הפיצוי יצויין שסמכות קביעת השומה היא בסמכות השמאי הממשלתי ואילו על המינהל לפעול לפי הנחיית השמאי הממשלתי.

ציוני הרצל ציין בתגובה: "עשו מאיתנו צחוק ואני מעוניין להמשיך לבנות. נתנו את כל הצ'אנסים והלכנו לקראת כולם".

במינהל מקרקעי ישראל ציינו בתגובה: "בהסכם שנחתם בין היזמים למינהל נקבע חד משמעית שהפיצוי שיתקבל יהיה על פי שומה שייתן השמאי הממשלתי. ליזמים שמורה הזכות להגיש השגה על שומת השמאי הממשלתי".