פאבר: משקיעים יאבדו חצי מההון שלהם בשנים הקרובות

מארק פאבר מעריך כי הדפסת הכסף של ה'פד' והבנקים בעולם תביא לאינפלציה שתמוטט את תיקי השקעות ■ "זה קורה בדרך כלל כתוצאה מאינפלציה גבוהה מאוד, מלחמה או התמוטטות שוקי החוב. כל זה יקרה - בזמנים שונים"

החובות הגדלים של ארה"ב הביאו לידי הדפסת כסף בלתי נשלטת - וזה יוביל בסופו של דבר לאינפלציה שתחסל חלק גדול מתיקי ההשקעות. זו התחזית האחרונה מבית מדרשו של נביא הזעם מארק פאבר.

בראיון שהעניק היום (ב') ל-CNBC, טוען פאבר כי משקיעים רבים עלולים לאבד כחצי מהונם הכולל בשנים הקרובות בשל התוצאות העתידיות של משבר החובות הגלובאלי.

בכך מתייחס פאבר לתוכניות השונות שהשיק הפדרל ריזרב מאז פרוץ המשבר הפיננסי בשנת 2008, במסגרתן הוא מדפיס כסף על מנת לתמרץ את השווקים ולסייע לכלכלה האמריקנית - ה'פד' הרחיב את המאזן שלו לכ-3 טריליון דולר, ובין היתר הזרים כסף למערכת באמצעות "אופריישן טוויסט" ושתי תוכניות ההקלה הכמותית שהשיק (QE). מאזנו של ה'פד' לאחר תוכניות התמרוץ השונות, עומד על כ-19% מהתמ"ג האמריקני. גם הבנק המרכזי האירופי יצא בחודשים האחרונים בשתי תוכניות הלוואות לבנקים ביבשת (LTRO), במסגרתן לוו הבנקים כטריליון אירו בסך הכל. כתוצאה מכך, המאזן של הבנק המרכזי זינק לשיא של 3 טריליון אירו - כשליש מסך התוצר של האיחוד האירופי. פאבר מעריך כי הדברים הללו יביאו בסופו של דבר לאינפלציה הרסנית.

"מתישהו יהיה הרס מסיבי של ההון - זה קורה בדרך כלל כתוצאה מאינפלציה גבוהה מאוד, חוסר נחת ציבורי, מלחמה או התמוטטות שוקי החוב", אמר פאבר. "יכול להיות שכל זה יקרה, אבל בזמנים שונים".

ובכל זאת, פאבר ממשיך לתמוך בהשקעה מסויימת במניות. הוא טוען כי נגיד ה'פד', בן ברננקי, ימשיך במדיניות ידידותית עבור משקיעים במניות, לפחות לעת עתה. "אני חושב שאנשים צריכים להחזיק בזהב וגם בכמה מניות", אמר פאבר. "זאת מכיוון שכשההתמוטטות תתרחש, עם ברננקי בראשות ה'פד', הם הולכים להדפיס, להדפיס ולהדפיס כסף. מה שנקבל זה כלכלה גרועה עם מחירי מניות עולים".