חח"י תבקש לגייס עד 10 מיליארד שקל בבורסה

הגיוס יבוצע בהנפקת אג"ח בבורסה - בערבות מדינה ■ היום אישרה ועדת הכספים לחברה ערבות של 1.5 מיליארד שקל ■ מועד הגיוס: חודש יוני ■ אם המדינה תסכים, אזרחי ישראל יערבו לחברת החשמל בסכום של 11.5 מיליארד שקל

חברת החשמל תבקש מהמדינה ערבויות לגיוס הון של עד 10 מיליארד שקל - סכום הגבוה ביותר מ-50% מהסכומים שדווחו עד כה. הסכום יגויס באמצעות הנפקת אג"ח בבורסה. ל"גלובס" נודע כי בתשקיף שמכינה החברה לקראת ההנפקה נרשם סכום של 10.1 מיליארד שקל.

החברה רשמה סכום זה בתשקיף שהיא מכינה לקראת ההנפקה, שמתוכננת לחודש יוני הקרוב. אם תאושר בקשת החברה, יגיע היקף ערבויות המדינה לחברה לכ-11.5 מיליארד שקל, שהם כמחצית מהסכום שאותו רשאית המדינה לגבות בערבויות לפי החוק. נכון להיום רשאית המדינה להעמיד ערבויות בהיקף שלא יעלה על 24.7 מיליארד שקל, שהם 10% מתקציב ההוצאות השנתי שלה.

"זה הרע במיעוטו"

בכיר באוצר אמר ל"גלובס" בתגובה כי "מבחינתנו אופציית הגיוס בשוק ההון היא הרע במיעוטו, ועדיפה על העלאת תעריף החשמל". באוצר מעריכים שהסכום שיגויס בפועל יהיה נמוך מ-10 מיליארד, אך החברה מעדיפה "לשריין" מראש סכום גבוה, על מנת שלא תצטרך להוציא תשקיף חדש אם יתברר שהיא זקוקה לסכומים נוספים.

עם זאת, גורמים בשוק ההון טוענים כי לגיוס בהיקף כה גדול, עלולות להיות השלכות רוחב, ובהן דחיקה (Crowding out) של חברות מהשוק הפרטי שיבקשו לגייס בשוק הראשוני. לגיוס המסיבי צפויה להיות גם השפעה שלילית על גיוסי החוב השוטפים של המדינה.

בינתיים הודיע היום יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כי "הוועדה לא תאשר בקשות נוספות של חברת החשמל לתקציבים או להפחתות מסים, כל עוד זו לא תציג בפני הוועדה הסדר למתן הנחות בתעריפי החשמל לנזקקים. 'חשמל סוציאלי' מתחייב מתיקון לחוק משק החשמל".

ערבויות של 1.5 מיליארד שקל

ועדת הכספים אישרה היום (ב') העמדה של 1.5 מיליארד שקל ערבות מדינה לחברת החשמל לטובת הנפקת אג"ח למשקיעים. ההנפקה נועדה להתמודד עם הידלדלות תזרים המזומנים של החברה והצורך לעשות שימוש בדלקים יקרים להפקת חשמל מאז הפסקת אספקת הגז המצרי.

רכז אנרגיה באגף התקציבים באוצר, אודי אדירי, אמר כי חברת החשמל תרכוש השנה דלקים בעלות של 7.7 מיליארד שקל מעבר לסכום שאותו הייתה אמורה לקבל באמצעות תעריף החשמל. אדירי ציין כי לפי החוק הייתה נדרשת העלאה של תעריפי החשמל ב-38% על מנת לממן את העלות העודפת הזו.

אדירי הוסיף עוד כי הציבור צריך "לשכוח מהוזלה" של תעריפי החשמל עד 2014, ואף להתכונן להעלאה נוספת.

אלא שבאוצר סוכם על מתווה שיאפשר פריסה של העלאות התעריף על פני שלוש שנים. השנה יעלה התעריף למגזר הביתי ב-8.3% בלבד, שיוסיפו לחברה רק 1.3 מיליארד שקל - גיוסי ההון וצעדים נוספים כמו קיצוצים ומשיכת הכספים מקרן החשמל חינם נועדו לגשר על הפער בין סכום זה לבין העלות העודפת על הדלקים שהחברה נדרשת לשלם השנה. סגן בכיר לחשבת הכללית באוצר, גיל שבתאי, ציין כי המדינה הסכימה לדחות לחברת החשמל תשלומי מס הכנסה ומע"מ.