נתניהו ושטייניץ ינסו לקצץ ב"שכר עידוד" למימון הוזלת הדלק

ההסתדרות: אין אפשרות לקצץ בלי הסכמת הוועדה המשותפת ■ בכיר בירושלים: זהו מהלך פיקטיבי ■ אם המהלך לא יצליח, יסתפקו בקיצוץ רוחבי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, מתכוונים לקצץ בחדות ב"שכר העידוד", תוספת שכר בגין הצטיינות המעוגנת בהסכמים עם ההסתדרות, כחלק מפתרון המימון להפחתת הבלו, שעליו החליטו בסוף השבוע שעבר. כך עולה מהצעת המחליטים שתוגש לממשלה ביום ראשון הקרוב, ושהגיעה לידי "גלובס". כזכור, מדובר גם בקיצוץ במצבת כוח האדם הממשלתי. בהסתדרות מסבירים כי אין אפשרות לשנות את שכר העידוד בלי הסכמתם וכי אין להם כוונה להסכים לכך. לפיכך, נשאלת השאלה מאין יבוא הכסף; ייתכן כי מדובר בתרגיל חשבונאי שפירושו של דבר קיצוץ רוחבי בתקציב המשרדים.

נזכיר, כי ראש הממשלה החליט - בניגוד לעמדת האוצר - כי ייקור הדלק ימותן, ומחירו של ליטר בנזין יעמוד על 8 שקלים, תוך קיצוץ 15 אגורות במס על הדלק. מההסתדרות, בראשות עופר עיני, נמסר בתגובה כי: "שכר העידוד נקבע בוועדה פריטטית (ועדה משותפת לממשלה ולהסתדרות - א.פ.), ולכן אין אפשרות לקצץ או לשנות אותו ללא הסכמת הוועדה".

בכיר בירושלים המקורב לסוגיה אמר ל"גלובס" כי "המהלך יביא כמה גרושים בקושי, אך בטוח יגרום סכסוך עבודה ויקפיץ את הסתדרות. החיסכון התקציבי שעליו מדברים באוצר - פיקטיבי". מהצעת המחליטים עולה כי הצעד הצפוי בשכר העידוד אמור להניב כ-138 מיליון שקל, ויחד עם קיצוץ במצבת כוח האדם הממשלתי יביא לחיסכון כולל של 525 מיליון שקל.

האוצר, לרבות אגף הממונה על השכר, מתנגד זה תקופה ארוכה לשכר העידוד שהפך ל"עידוד לשכר" כלשונם, ולטענתם מחושב באופן מלאכותי ולא ריאלי, אשר גורם לתוספות שכר גדולות. עם זאת, "שכר עידוד" מעוגן בהסכמי עבודה עם ההסתדרות. יתרה מזו, הצעת המחליטים גם כוללת ניסיון לעדכן באופן פרמננטי את שיטת החישוב של "שכר העידוד", דבר שאף הוא עלול לזכות להתנגדות בהסתדרות.

כמו כן, מפורט בהצעת המחליטים אילו משרדים יספגו את אובדן כוח האדם, והתמונה אינה מאוזנת: מרבית הקיצוצים בתקני כ''א מיועדים למשרד המשפטים (134 משרות); המשרד לביטחון הפנים (77 משרות); משרד הבריאות (48) ומשרד הביטחון (45). גם הכנסת, מבקר המדינה, הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה יספגו קיצוץ במשרות. נזכיר, כי האוצר התחייב לא לקצץ במשרות של ספקי שירותים אזרחיים, כגון מורות ואחיות.

התגובות לצעד לא איחרו לבוא: שר התמ"ת, שלום שמחון, הודיע היום (ג') כי הוא מתנגד להחלטת האוצר, להקפיא גיוס של עובדים חדשים למשרדי הממשלה. לדברי שמחון, יישום ההחלטה יפגע ביכולת לממש את המלצות ועדת טרכטנברג, שעוסקות בהרחבת הפיקוח הממשלתי על מעונות היום ועל חוקי העבודה. "עוד טרם יבשה הדיו על ההמלצות - כבר מקצצים בכוח אדם. זו החלטה בלתי סבירה, שמקשה על הגשמת יעדי הממשלה לשילוב אוכלוסיות מיעוטים במגזר הציבורי בהיקף 10%", אמר שר התמ"ת.

הקיצוץ המוצע בשכר העידוד
 הקיצוץ המוצע בשכר העידוד