אכזבה לתומכים ב-QE3: הפדרל ריזרב לא מעוניין בסבב נוסף

מפרוטוקולי פגישת הריבית של ה'פד' בחודש מארס עולה כי חברי ה'פד' "הסכימו באופן כללי שהתחזית הכלכלית דומה מאוד לזו שהייתה בפגישתם בינואר, ואולי מעט חזקה יותר באופן כללי"

הפדרל ריזרב לא להוט כל כך להשיק סבב נוסף של תמריצים מוניטריים לכלכלה האמריקנית, כך עולה מהפרוטוקול של פגישת הבנק בחודש מארס.

ראשי ה'פד' ציינו בפגישתם את הסימנים החיוביים לצמיחה, אולם נותרו זהירים בנוגע להתאוששות נרחבת בפעילות הכלכלית בארה"ב והתמקדו רבות בשיעור האבטלה שנותר גבוה.

חברי ה'פד' "הסכימו באופן כללי שהתחזית הכלכלית דומה מאוד לזו שהייתה בפגישתם בינואר, ואולי מעט חזקה יותר באופן כללי".

אולם, מהפרוטוקול עולה, למורת רוחם של מי שחיכו לזה - שהתאבון לסבב נוסף של הקלה כמותית (QE3) בקרב ראשי ה'פד' דעך באופן משמעותי. שני בכירים העריכו כי יהיה צורך בתמרוץ נוסף במקרה שהאינפלציה תשאר נמוכה מאוד לזמן ארוך או שהכלכלה תאבד מומנטום. זאת, לעומת הפגישה הקודמת של ה'פד', אז, לפי הפרוטוקולים של הפגישה, נאמר ש"מספר בכירים" שוקלים את הדבר.

נזכיר כי בפגישה בחודש מארס אישרר ה'פד' את תוכניתו, עליה הכריז לראשונה בינואר, להשאיר את שיעור הריבית ברמה אפסית עד שלהי שנת 2014, על רקע החשש שהכלכלה לא תצליח לצמוח מהר מספיק כדי להמשיך ולהוריד את שיעור האבטלה.

בתקופה האחרונה היו אנליסטים שסברו כי יו"ר ה'פד', בן ברננקי, מתכוון להשיק תוכנית הקלה כמותית נוספת, והסתמכו על רמזים בנאומים שונים שנשא לאחרונה. שתי תוכניות התמרוץ שהשיק הפד מאז שנת 2008 הצליחו להצית גלי עליות בשווקים. לפני 3 שבועות רמז ברננקי כי אין צורך בתוכנית תמרוץ נוספת בשל השיפור בכלכלה, אולם מאז פורסמו מספר נתונים מאקרו-כלכליים מעט מאכזבים, ובשבוע שעבר אותת ברננקי כי הוא שוקל שוב השקת תוכנית רכישות.

מנגד, חברים אחרים בפד מתנגדים לכך וטוענים כי הכלכלה לא זקוקה לתוכנית זו. הם כמובן חוששים מהתפרצות אינפלציונית בעתיד כתוצאה מהדפסות הכספים.