אמנון לוי: "אני 'צהוב'? האנשים הכי 'צהובים' מבקרים אותי"

לוי סוגר עונה שנייה של "פנים אמיתיות", שהפכה לשיאנית הרייטינג של ערוץ 10 ■ "הייתה עונה קשה מבחינה נפשית; כל העונה לא ידענו אם יהיה כסף לתוכנית הבאה"

3 תוכניות בלבד אל תוך העונה של "פנים אמיתיות" שמסתיימת היום (ד'), החריף המשבר בערוץ 10. ההוראה שהגיעה אל מפיק ומגיש התוכנית, אמנון לוי, ועורכו-שותפו, איתי דנקנר, הייתה לסגור את המערכת.

"פיטרנו את העובדים וסגרנו את המשרד", מספר לוי ל"גלובס". "התוכנית המשיכה כי הקלטנו כמה פרקים עד סוף ינואר. אנשים הגיבו כאילו התוכנית חיה, אבל למעשה לא עבדנו, כי לא יכולנו לעבוד. אז באמצע העונה יצאנו לטיולים ברחבי הארץ, רק כדי לשמור את המערכת מגובשת, וכי רציתי לשמור על הקשר עם העובדים. חלק הלכו לעבודות אחרות, ואיבדתי אנשים טובים במהלך".

לוי מסופק אמנם מהעובדה שבמהלך העונה שחלפה (עונה 2), תוכניתו הייתה שיאנית הרייטינג של ערוץ 10. כשהערוץ הסתמך בעיקר על שידורים חוזרים, לוי הוצב מול "The Voice" של רשת והניב ממוצע צפייה של 12.7% - הגבוה ביותר מאז הגיע לוי לערוץ 10 בשנת 2005.

ובכל זאת, לא היה קל. "זו הייתה עונה קשה ביותר מבחינה נפשית", מודה לוי. "אני עומד בראש המערכת, שחלק גדול מהעובדים בה הם חברים. אתה רואה את המצב שלהם ולא יכול להבטיח דבר, כי לי לא מבטיחים דבר. מאוד קשה לנהל עבודה כמו שצריך".

- הייתה פגיעה תקציבית בתוכנית?

"הורידו לנו מהתקציב, אבל זה לא לב הבעיה. כל העונה לא ידענו אם נקבל את הכסף לתוכנית הבאה. אני מסיים את העונה ולא קיבלתי את רוב הכסף. אני נחשף לסיכון כספי גדול מאוד ברמה האישית. העובדים קיבלו עד הגרוש האחרון, את זה הבטחתי להם. רק לא יכולתי להבטיח שתהיה עבודה".

שבועות ספורים לאחר החופשה הכפויה והפיטורים, בהנהלת הערוץ החליטו כי תוכניתו של לוי תהיה מהיחידות שיחזרו למסך באופן שוטף. לוי עצמו קיבל בינתיים הצעה מפתה מקשת להגיש את תוכנית הבוקר, אולם החליט לדחות אותה בטענה כי הוא לא יכול לנטוש את הערוץ במצבו הנוכחי.

"אמרתי שאני בערוץ 10 ואני לא יכול לעזוב", הוא אומר. לדבריו, בכל תקופת המשבר התנהלה מולו ההנהלה בשקיפות ובהגינות.

- אתה חושב שהמשבר הכלכלי פגע במוצר העיתונאי שביקשת לספק?

"כן. חד-משמעית. בעיקר בחוסר הוודאות. גם עכשיו אני יוצא לפגרה, ומה שאני רוצה לעשות זה להתחיל לעבוד הלאה, אבל אני קורא עיתונים, ואני לא יודע מה יהיה. חוסר ודאות פוגע בטווח ארוך. בחלקים גדולים של העונה לא יכולתי לתכנן. אם מרואיין היה אומר לי שהוא מוכן להתראיין עוד חודשיים, לא יכולתי לתאם כי לא ידעתי אם אני עצמי אהיה פה עוד חודשיים. תיאמנו רק דברים שיכולנו לעשות בטווח המיידי".

- אתה ממשיך לעוד עונה?

"כן. לא חתמנו עדיין, אבל סיכמנו עקרונית בחוזה. אני חוזר בתחילת הקיץ".

מעדיף סנסציות?

התוכנית הנצפית ביותר בעונה השנייה של לוי הייתה על נערה בעלת 30 זהויות. באותו יום, ולאחר תקופה ארוכה, גבר הערוץ על ערוץ 2 והניב 22.3% צפייה. לוי, מבחינתו, ספג ביקורת על כך שהוא מעדיף את הסנסציה על פני העיתונות.

"לפני שעשיתי את הסרט, ראיתי סרטים אחרים שעשו סביב הנושא בעולם. ה-BBC עשו סרט יותר 'צהוב' ממני. באמריקה המצלמות נכנסו עם גיבורת הסרט לחדר הטיפולים. לא הייתי עושה את זה לעולם. לקחתי על עצמי מגבלות. אני אומר חד-משמעית: הסרט לא היה 'צהוב', נקודה".

- אתה מואשם לא אחת על-ידי הביקורת ב"צהבהבות" בתוכניותיך.

"מה זה 'צהוב'? זה מגוחך בעיניי שיושבים אנשים בעיתונים הכי 'צהובים' שיש במדינה הזו, ומבקרים אותי. אני לא יודע מה זה 'צהוב'. מה זה 'צהוב'? אליקו? נועם שליט? שלומי לחיאני? אני בערוץ מסחרי. חוץ מהעובדה שעשינו רייטינג, עשינו תוכניות בעלות ערך רב. לטיפול בתופעת הפליטים בדרום תל-אביב הייתה חשיבות ציבורית. אחרי הסיפור על הנערה עם 30 הזהויות, פסיכיאטרים סיפרו לי על רופאים שהחליטו להתמחות בפסיכיאטריה בעקבות הסרט".

- אתה מגדיר את התוכנית שלך "תוכנית תחקירים"?

"זו ממש לא תוכנית תחקירים. הברנז'ה מסרבת לשמוע את זה. זו תוכנית שעושה פרופילים לאנשים עם ממד אקטואלי, שיש בה ראיון. אם הייתי צריך לסווג אותה לז'אנר, היא מאוד דוקומנטרית, אבל גם לא לגמרי".

- התפתח לתוכנית גם קדימון מאוד ייחודי, שבו בדרך-כלל יראו אותך שואל שאלה, והמרואיין יסרב לענות או יבקש לקטוע את הראיון.

"הקרדיט כולו למחלקת הפרומו. הבקשה להפסיק ראיון הייתה לדעתי בשתי תוכניות, עם אהובה אלפרון ועם רוני הררי. אולי גם עם אליקו. הפרומו ניסה להביא את הארומה שזה ראיון שמביא משהו מאחורי הקלעים".

- היו מקרים שבהם הופתעו המרואיינים לראות על המסך משהו שהם ביקשו שירד?

"אהובה אלפרון בקשה לא להראות קטע, אבל הבהרנו מראש שזה ישודר. אותו דבר עם נועם שליט. אמרתי שאין אוף דה רקורד, ואין לאף אחד סיבה לבוא בטענות. לנועם יש טענות שהראיון היה קשוח מדי. היה על זה ויכוח. הגעתי לנועם שליט בהערצה גדולה, שנשארה בחלקה הגדול. לדעתי, הוא לא בשל פוליטית וצריך לעשות דרך ארוכה".

- לא היית רוצה לחזור לסוג עיתונות תחקירי יותר, כמו שעשית ב"שומר מסך"?

"ממש לא. אני מאוד נהנה לראיין והתגעגעתי לזה. אני מסתכל על זה אחורה ואומר 'איך החזקתי 5 שנים בתוכנית הזו?'. אין בי שום געגוע".

פנים
 פנים