שטייניץ שוב מתעכב: הממונה על השכר פורש - ואין מחליף

הערכות: שטייניץ מנסה להכשיר מינוי מקורב פוליטי, שאינו בקי ביחסי עבודה ■ בכירים במשרד: מינוי חיצוני לא מוצלח יפרק האגף

שר האוצר, יובל שטייניץ, שוב מתעכב במינוי פקיד בכיר במשרדו. ימי עבודה ספורים בלבד נותרו עד שאילן לוין יארוז את חפציו, ויסיים את כהונתו כממונה על השכר והסכמי העבודה - ומחליף אין.

הממונה על השכר נמנה עם תפקידי המפתח באוצר; 40% בקירוב מתקציב ההוצאה (כ-115 מיליארד שקל) מיועדים לתשלום שכר. לוין יפרוש בעוד כשלושה שבועות, אך עקב ריבוי החגים והמועדים באפריל, עד יום פרישתו נותרו לו פחות מ-10 ימי עבודה בלבד. לפיכך, גם אם המינוי יתבצע בקרוב, זמן החפיפה יהיה מצומצם ביותר, אם לא אפסי.

ריבוי סכסוכים

החפיפה חיונית, לנוכח העובדה כי האגף עובר את אחת התקופות העמוסות אי פעם, עקב ריבוי הסכסוכים בשנה האחרונה: עובדים סוציאליים, רופאים, מתמחים, נמלים, שכר מינימום, עובדי קבלן, אחיות, חברת החשמל - וזו רשימה חלקית בלבד. יתרה מזו, החפיפה חיונית לא פחות, לנוכח העובדה כי לפי מקורבי שטייניץ, כמעט ודאי שהמועמד יהיה חיצוני לאגף.

גל עזיבות

עיכוב המינוי תמוה במיוחד לאור העובדה כי רשימת המועמדים הפנימיים או "בוגרי האוצר" גובשה זה זמן רב. כפי שנחשף ב"גלובס", שני מועמדים שהגיעו לקו הגמר הם ברק שטרוסברג, המשנה של לוין, שמחזיק את התיקים הכבדים ביותר (חברת החשמל, נמלים, רשות השידור) וליאור אגאי, בכיר באגף החשכ''ל, שהיה אחראי על רכש ממשלתי ומכהן עתה כיועץ הכלכלי למשטרה. שמו של צחי מלאך, חשב משרד הביטחון, הוזכר אף הוא בעת האחרונה.

בתקופה האחרונה, הצטרפו למרוץ שני מועמדים נוספים: דורון ארבלי, שמונה לבסוף למנהל רשות המסים (אחרי שכיהן כממלא מקום) ורותם פלג, המשנה לראש אגף התקציבים לשעבר, שמונה לפני כשבועיים למנכ''ל המשרד לביטחון הפנים.

לפי הערכות, סיבת העיכוב טמונה בניסיונו של שטייניץ להכשיר את מינויו של פעיל ליכוד מובהק, שעל אף ששירת בשירות הציבורי בחוץ לארץ למשך תקופה קצובה, אינו בקי או מומחה בניהול או בסוגיות שכר. האשמות על ביצוע מינויים פוליטיים אינן דבר חדש בעבור שטייניץ, שכן האשמות דומות נזרקו לחלל האוויר עם מינויים של דורון כהן (אז מנהל רשות החברות, כיום מנכ''ל האוצר) והחשכ''לית מיכל עבאדי בויאנג'ו. עם זאת, לעומת המינוי ששטייניץ מתכוון לבצע עתה, לכהן ולעבאדי רזומה מכובד - הן במגזר הפרטי, הן במגזר הציבורי.

"בלשכת השר דואגים להעביר מסר כי המועמד יהיה חיצוני, דבר לגיטימי, אך אם מדובר במינוי פוליטי שאינו מבין בשכר - האגף, שכבר ממילא חבוט, עלול להתפרק, וצפוי גל עזיבות", אמר בכיר באוצר.

דוד שרן, ראש המטה של שטייניץ, מסר: "שר האוצר הצטיין עד היום בלהביא מינויים מקצועיים ביותר, כולל נשים. עצם היותו האדם מועמד כזה או אחר בעל השתייכות מפלגתית, גם לליכוד, לא תפסול אותו אם יהיה מקצועי מהמדרגה הראשונה. נדאג שתהיה חפיפה מסודרת ומקצועית".