שטייניץ: "הישראלים לא מעריכים את זה שיש להם עבודה"

בראיון לעיתון "מקור ראשון" טוען שר האוצר כי אין סיבה למחאה חברתית, משום שהמחירים כלל לא עלו, ורמת החיים טובה בהרבה ממה שנדמה

שר האוצר יובל שטייניץ ממשיך להיות אופטימי. בראיון לעיתונאי חגי סגל שיתפרסם בגיליון החג במוסף "דיוקן" של העיתון "מקור ראשון", מתייחס שר האוצר לגיוס הכללי לקראת חידוש המחאה החברתית ומודה כי יש בה משהו מתסכל.

"להיות שר האוצר זה תמיד מתסכל. אם אתה נכשל כולם לועגים לך, ואם אתה מצליח האזרחים שואלים מדוע הם לא מרגישים את ההצלחה בכיס שלהם. הרי רמת החיים של מעמד הביניים כאן עלתה בתקופת המשבר, והיקף העוני ירד. אך התקשורת משבשת את תמונת המציאות", טען שטייניץ.

במהלך הראיון שטייניץ הלין על כך שהתקשורת לא מדגישה מספיק את "הצרות של האחרים" באירופה וארה"ב השקועות במשבר חוב המאיים למוטט אותן, ולכן הציבור הישראלי לא מעריך את "חצי הכוס המלאה" של הכלכלה הישראלית ורמת החיים בארץ. שטייניץ גם טען כי המחירים בארץ כלל לא עלו וכי אין סיבה למחאה החברתית.

"הציבור הישראלי לא מעריך מספיק את העובדה שיש לו עבודה כאשר באמריקה ובחלק ממדינות אירופה שוררת אבטלה קשה. ואתה יודע מה, גם המחירים פה לא עלו. מחיר הדלק אמנם קפץ בגלל העיצומים על איראן, אבל מחירם של רוב המוצרים המיובאים ירד מאוד: בגדים, נעליים, מוצרי חשמל, כלי בית, אפילו מוצרי מזון בסיסיים".

"זוהי הממשלה החברתית ביותר ב-15 השנים האחרונות"

"בזכות צמיחה מאוד בריאה אנחנו משפרים את השירותים הציבוריים באופן ניכר. זאת הממשלה הכי חברתית ב-15 השנים האחרונות. בעוד חודשיים נתחיל עם מס ההכנסה השלילי, שיחזק מאוד משפחות חלשות, וגם ניתן נקודות זיכוי להורים צעירים ויום חינוך ארוך. כל הדברים האלו שווים בערך אלפיים שקל לחודש לזוג צעיר עם שניים-שלושה ילדים".

העיקר זה שמירת מסגרת התקציב

"הממשלה הזאת דווקא מפגינה המון נחישות. למשל, בשיא המשבר הבינלאומי יצאנו עם תקציב דו שנתי, שבזכותו הצלחנו לעמוד במשבר הכלכלי טוב יותר ממדינות אחרות. הממשלה הזאת גם קיבלה החלטות מאוד נועזות שלא לפרוץ את המסגרת התקציב. ב-2009 רבים הציעו את זה, כולל סטנלי פישר ואהוד ברק ואפילו שרים בליכוד. הם אמרו שמותר לנו לשפוך כסף כמו שעושים באירופה ובאמריקה כדי לעודד כביכול את הכלכלה, אבל נתניהו ועבדך הנאמן סרבו ללכת בדרך הזו. יצרנו מדיניות אנטי משברית שונה ומוצלחת יותר. גם עכשיו אין פריצה של מסגרת התקציב כדי לקזז את הפחתת המס על הדלק. אנחנו נאזן את ההפחתה על ידי התייעלות ממשלתית".

"בתקופתי הסיוע להתנחלויות גדל בעשרות אחוזים"

שטייניף טען כי בתקופת כהונתו גדל באופן ניכר הסיוע להתיישבויות ביו"ש ובגולן, זאת לאור הלחץ הבינלאומי להפסקת ההתיישבות בשטחים. "אני לא רוצה להיכנס למספרים, אבל בוא נגיד שהסיוע להתיישבות ביהודה, בשומרון ובגולן צמח בעשרות אחוזים בתקופת כהונתי כשר אוצר. זה בא מתוך תחושה עמוקה שלי שבשנים האחרונות היה קיפוח של ההתיישבות שם בגלל כל מיני אילוצים שנובעים מהלחץ הבינלאומי ומכך שארגונים מסוימים כבר לא משקיעים בהתיישבות בשטחים מחשש שהדבר יפגע ביכולת גיוס התרומות שלהם".

בנוגע לפרשת בית המכפלה בחברון, שטייניץ מחזק את ידיהם של המתנחלים ותוקף את החלטת משרד הביטחון לפנות את הבית. "אם יהודים קנו בית בצורה חוקית ובכספם, לא ברור לי מדוע מערכת הביטחון מכנה את זה 'פרובוקציה'. הרי הם נכנסו לשם בשקט ובפרופיל נמוך, לא בתופים ובמצלתיים. אני תמיד מעריך מאוד את האנשים שממש בשיניים ובציפורניים נאחזים ביישוב היהודי בחברון".