איך MyHeritage הישראלית פיצחה מפקד האוכלוסין בארה"ב?

האתר הישראלי MyHeritage הוא הראשון שהנגיש לגולשים את מפקד האוכלוסין האמריקני משנת 1940, לאחר שהאתר המיוחד של הממשל בארה"ב קרס בשל העומס הרב

אחד הנושאים החמים ברשת ובכלל בארה"ב בימים האחרונים הוא חשיפתם לראשונה בפורמט דיגיטלי של מפקד האוכלוסין האמריקני משנת 1940. הייתה זו שנת היציאה מהשפל הכלכלי הגדול ורגע לפני מלחמת העולם השנייה נגד גרמניה הנאצית. השבוע, 72 שנה אחרי, הועלו לראשונה צילומים של דפי המפקד המקוריים לאתר אינטרנט מיוחד של הממשל בארה"ב. אך הסקרנות של האמריקנים הביאה לקריסה של האתר, שרשם 37 מיליון כניסתו ביממה הראשונה, ולאי זמינותו למשך שעות ארוכות.

בנוסף, אתרים רבים דיווחו על האטה בגלישה לאתר שסיפק סריקות של המסמכים המקוריים עליהם נרשמו פרטי מפקד האוכלוסין מ-1940. מדובר על מאגר מידע על 132 מיליון איש ועל 3.8 מיליון מסמכים סרוקים.

אל המערכה זינקו שלוש חברות המפעילות פלטפורמות אינטרנטיות לבניין אילן יוחסין אונליין, בהן חברת MyHeritage הישראלית. שלוש החברות מיהרו לקבל את הנתונים מהממשל האמריקני בכדי להוות אלטרנטיבה לאתר הרשמי שמציג את הנתונים ולהעלות אותם לרשת במהירות האפשרית כדי לעמוד בביקוש שהציבו הגולשים האמריקנים שביקשו לחפש נתונים על קרוביהם או סתם על מפורסמים מאותה תקופה.

על אף שבשתי החברות האחרות - Ancestry ו-Mormon Church - מועסקים למעלה מאלף עובדים לעומת כ-100 עובדים בחברה הישראלית, ידה של MyHeritage הייתה על העליונה. לא רק שהיא הקדימה להעלות נתונים ראשוניים, היא הייתה גם הראשונה שהשכילה לעבד ולנתח את כתב היד על המסמכים ולייצר מנוע חיפוש שיאפשר למצוא נתונים על בסיס חיפוש שמי ולא רק אזור מגורים כללי.

אנשי MyHeritage עדיין עמלים על עיבוד שאר הנתונים והעלאת לאוויר - משימה שצפויה לקחת חודשים ארוכים - אך בתעשייה מציינים לטובה את היכולות הטכנולוגיות של החברה הישראלית, שהצליחה להשיג במירוץ הזה את המתחרות שלה ולספק לאמריקנים את יצר הסקרנות שלהם.

"הנגשת הנתונים לציבור האמריקני באמצעות חיפוש שמי היא לא דבר של מה בכך", אומר מנכ"ל MyHeritage, גלעד יפת. "הצלחנו להביא למצב שבו ניתן למצוא כל אחד במאגר בתוך שנייה במקום לחפש אותו במשך שלוש שעות באמצעות המסמכים הסרוקים. זה הישג מרשים והצלחנו להקדים את המתחרים שלנו על אף היותנו חברה קטנה בהרבה".

יפת מסביר כי החיפוש ברשומות מפקד האוכלוסין מבוסס על מנוע חיפוש חדש שהוטמע באתר MyHeritage באחרונה. לדבריו, מנוע החיפוש SuperSearch מאפשר למצוא ברשומות של מפקד האוכלוסין גם שמות של שני אחים - ללא צורך בהקלדת שם המשפחה או מקום המגורים שלהם דאז. כך, למשל, ניתן למצוא איש שנולד בפריז ב-1930, היגר לארה"ב ב-1940 ומת באזור ניו יורק באוקטובר 1986.