בדיקה: שכר הבכירים הממוצע ירד ב-23% ל-3.5 מיליון שקל

מבדיקה של פירמת רואי החשבון BDO זיו האפט עולה כי השכר הממוצע לבכיר בחברה הנסחרת בת"א 100 ירד ב-2011 ב-23% ל-3.5 מיליון שקל ■ יחד עם זאת, רוב הירידה נובעת מהקטנת הבונוסים והתשלומים מבוססי המניות, בעוד השכר הקבוע דווקא עלה השנה באופן יחסי לביצועי החברות

שפעת ההאטה הכלכלית שחווה המשק במהלך 2011 באה לידי ביטוי גם בשכר הבכירים בחברות ת"א 100. כך עולה מבדיקה שנערכה על ידי מחלקת תגמול ותמריצים ב-BDO Consulting Group.

ב-BDO סבורים כי הלחץ הציבורי הגדול סביב הסוגיה נתן בשנה החולפת את אותותיו, וגרם לחברות ליצור מתאם חזק יותר בין התגמול לביצועים, וכך אכן נמצאה קורלציה מסוימת בין התוצאות העסקיות של החברה לשכר הבכירים בה. המתאם הזה בלט בייחוד בקרב חברות שרשמו ירידה בתוצאותיהן העסקיות ב-2011, שם שכר הבכירים פחת בעיקר בשל הירידה במרכיב השכר המשתנה (כמו בונוסים ותשלום מבוסס מניות).

פי 33 מהממוצע בחברה

מנתוני הבדיקה שריכזה רו"ח קרן קיבוביץ עולה כי שכר הבכירים הממוצע ירד במהלך 2011 ב-23% לכ-3.5 מיליון שקל. הירידה הזו נרשמה בקרב כלל ענפי הפעילות ובאופן גורף. מניתוח הנתונים בחברות המעסיקות מעל 100 עובדים עולה כי בממוצע בעל השכר הגבוה ביותר בחברה משתכר פי 33 מהשכר הממוצע בחברה. השכר הזה אף עומד בממוצע על פי 109 מגובה שכר המינימום במשק.

עלות השכר הממוצעת של נשים מקרב רשימת מקבלי השכר הגבוה עמדה על 2.66 מיליון שקל, והייתה נמוכה בכ-26% מהשכר הממוצע של הגברים הנכללים ברשימה. באופן טבעי, בדרך כלל בעלי השכר הגבוה בחברה הם המנכ"לים, כשמרבית המנכ"לים בעלי התגמול הגבוה פועלים בחברות נדל"ן ובינוי.

קשר חיובי בין הביצועים לתגמול

ההרעה בתוצאותיהן העסקיות של החברות - כפי שהיא באה לידי ביטוי ברווחיהן, ובירידת מדד ת"א 100 בכ-20% - תורגמה כאמור לירידה של כ-23% בתגמול הממוצע של חמשת מקבלי התגמול הגבוה: מ-4.5 מיליון שקל ב-2010, לכ-3.5 מיליון שקל בשנת 2011.

הירידה בשכר הבכירים מגיעה לאחר שבשנים הקודמות, 2009 ו-2010, בהן חל שיפור בתוצאות העסקיות של החברות, עלה התגמול הממוצע לבכיר בכ-22% וב-7%, בהתאמה. כלומר, קיים קשר חיובי בין השיפור בביצועי המניות לגידול בתגמול הבכירים.

נתון נוסף שעולה מהבדיקה הוא כי מרכיב השכר הקבוע עלה לאורך התקופה הנבחנת בשיעורים נמוכים ביותר, עובדה המוסברת בכך שחלק מחבילות השכר הוצמדו למדד. ניתוח רכיב השכר הקבוע במונחים ריאליים, היה מראה שחיקה של השכר הקבוע בקרב מקבלי השכר הגבוה, ואת התופעה הזו מייחסים ב-BDO בעיקר ללחץ הציבורי שהוביל להקפאה של אישור חבילות שכר משופרות לנושאי משרה בכירים.

מרכיבי השכר המשתנים רשמו ירידה, הן בשל ירידת שווי המניות והן בשל הירידה ברווחים של מרבית החברות במדד.

1,000 שקל ברווח הם 75 שקל בשכר

מניתוח נתוני חברות שהופיעו ברציפות בשנתיים האחרונות במדד ת"א 100, עולה כי הרווח המצרפי של החברות עמד בשנה החולפת על 36.6 מיליארד שקל, לעומת 36 מיליארד שקל ב-2010. כלומר, צמיחה של כ-2%.

סך התגמול שניתן לחמשת נושאי המשרה בחברות אלו עמד על 1.08 מיליארד שקל שהם 3% מהרווח הנקי המצרפי, זאת בעוד ב-2010 הסתכם התגמול הזה ב-1.3 מיליארד שקל, והיווה כ-3.6% מהרווח הנקי המצרפי. כלומר, פרופורציית התגמול מתוך רווחי החברות ירדה במהלך 2011.

יחד עם זאת, היחס בין מרכיב השכר הקבוע לרווחי החברות דווקא עלה במהלך השנה החולפת. כך, בעוד שבשנת 2010 סך המרכיב הקבוע בתגמול בכירים הגיע ל-495 מיליון שקל, שהיוו כ-1.38% מהרווח הנקי המצרפי של כלל החברות, בשנת 2011 עמד סכום זה על 530 מיליון שקל, שהם כ-1.45% מהרווח הנקי המצרפי.

מבדיקת השינוי בשכר רק בקרב חברות שהציגו ב-2011 רווח נקי נמוך בהשוואה ל-2010, עולה כי ישנה קורלציה בין שיעור השינוי ברווח הנקי לשיעור השינוי בשכר בכירים, אם כי בשיעורים נמוכים באופן יחסי. מתוצאות בדיקת המתאם (רגרסיה) עולה כי כל ירידה של כ-1,000 שקל ברווח מתורגמת להפחתת שכר חמשת הבכירים בחברה בכ-75 שקל בממוצע.

ענף הנדל"ן בולט לרעה

בכל הענפים חלה ירידה בתגמול הממוצע לנושא משרה במהלך 2011, אך למעט מגזר התעשייה - בו נשמרה תאימות מלאה בין ביצועי הענף לשינויי השכר - בכולם ירידת השכר הייתה נמוכה בהשוואה לירידת המדד הענפי. בלט לרעה ענף הנדל"ן בו ירדו מדדי החברות בשיעור של 24% בעוד ששכר הבכירים הממוצע בו ירד ב-2% בלבד. בענף המסחר והשירותים חלה ירידה של 25% בהשוואה ל-2010 בשכר, וזו הייתה הירידה המשמעותית ביותר מבין כלל הענפים.

מתודולוגיה

החברות שנבדקו על ידי BDO זיו האפט כוללות את חברות מדד ת"א 100 בנטרול חברות דואליות וחברות שהפכו לציבוריות במהלך 2010. הבחירה במדד הזה נעשתה מאחר שהוא כולל חברות בסדרי גודל דומים מכלל הענפים בשוק. כך ניתן לבחון את אופן תגמול הבכירים בו, את הרכבן של חבילות התגמול בכל ענף, ואת מידת התאימות בין התוצאות והביצועים העסקיים בפועל. כל נתוני השכר הם במונחי עלות כשבמסגרת הרכיב קבוע נכלל שכר (לרבות תנאים סוציאליים), ודמי ייעוץ/ניהול. במסגרת הרכיבים המשתנים נכללים בונוסים, מענקים, תשלומים מבוססי מניות ותשלומים נוספים כגון מענקי חתימה, הישארות, פרישה ועוד. במדגם נכללו כ-350 נושאי משרה בעלי חבילות התגמול הגבוהות ביותר.

33
 33